یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
ظرفیت فضای مجازی کمبود ویترین کتاب را جبران می‌کند

مدیر انتشارات ارمغان طوبی شیوع ویروس کرونا را عاملی برای توجه و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت فضای مجازی عنوان و تاکید کرد: فضای مجازی ظرفیت بسیار خوبی است که کمبود ویترین کتاب را جبران کند.

علی‌ حاجی‌تقی، مدیر انتشارات ارمغان‌ طوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به رکود اقتصادی و مشکلات مالی پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: شرایط اقتصادی فعلی، خوب نیست و همه فعالیت‌های اقتصادی کشور به ویژه کتابفروشی‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اضافه کرد: اوضاع اقتصادی به سبب مسائل گوناگون از قبل خوب نبود. گرانی کاغد کمر نشر را شکست. برگزاری طرح‌ها و حمایت‌ها از این صنف حاکی از وضعیت نامطلوب اقتصادی است، منتها کرونا صدمه زیادی به این حوزه وارد کرد. مخصوصا آن دسته از همکاران ما که سبک کارشان سنتی بود و به سمت فروش در فضای مجازی نرفته بودند.

حاجی‌تقی با اشاره به تعطیلی کتابفروشی‌ها و ناشران و همچنین برگزار نشدن بزرگترین رویداد کتاب کشور، افزود: خیلی از ناشرها برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام به تولید تعداد زیای کتاب کرده بودند. به نظر من این کار خطایی است و از ریشه اشتباه است. ناشر نباید با این فکر که هدف من نمایشگاه است، در طول سال کتاب چاپ کند. این کار از لحاظ فرهنگی و اقتصادی اشتباه است اما به هر حال کمکی است و چرخ ناشر به حرکت درمی‌آید.

مدیر انتشارات ارمغان‌طوبی به مساله فروش مجازی پرداخت و یادآور شد: فروش مجازی توانست اندکی از این مشکلات را جبران کند. ما از مدت‌ها قبل این کار را شروع کرده بودیم و در این مدت تاثیر خودش را نشان داد اما ضررهای را که متحمل شدیم، جبران نکرد.

این فعال حوزه نشر تاکید کرد: ویروس کرونا باعث شد که ما به ظرفیت فضای مجازی توجه کنیم. فضای مجازی ظرفیت بسیار خوبی است که کمبود ویترین کتاب را جبران و دسترسی کسانی را که طالب کتاب هستند، راحت می‌کند.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم در دوران پسا کرونا از این ظرفیت خیلی خوب استفاده کینم؛ منتها یک مساله‌ای وجود دارد که متاسفانه مثل خیلی از حوزه‌های دیگر در این حوزه خیلی شتاب زده عمل می‌کنیم و به بیراهه می‌رویم.

حاجی‌تقی به آسیب‌های این فضا اشاره کرد و گفت: خیلی از افراد تصور درستی از کسب و کار مجازی ندارند و تمام تصورشان این است که یک سایت راه‌اندازی کنند، غافل از اینکه فروش اینترنتی کاری به غایت مشکل، حرفه‌ای، دشوار و تخصصی است.

مدیر انتشارات ارمغان‌طوبی در پایان گفت: برای کسب و کار مجازی علاوه بر نیاز به نیروهای متخصص که سایت را درست کنترل کنند، به ابزارهای همچون ارتباطی مستمر، پشتیبانی قوی و ارائه مناسب نیاز داریم تا اعتماد مشتری خدشه‌دار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها