چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
نمایشگاهی از کتاب‌های اهدایی امام جمعه تبریز در کتابخانه مرکزی برپا می‌شود

نمایشگاه کتاب‌های اهدایی امام جمعه تبریز به کتابخانه مرکزی این شهر بعد از تثبیت نسبی وضعیت استان از لحاظ کنترل ویروس کرونا، برای بازدید عموم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز که از سال 96 به‌عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی منصوب شده است، در سومین سالگرد حضورش در این کِسوت در استان، 1200 جلد از کتاب‌های موجود در کتابخانه شخصی خود را به ارزش تقریبی 600 میلیون ریال، به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کرد.
 
شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: اهدای کتاب از سوی جناب آل‌هاشم، اقدامی قابل ستایش است و حرکتی نمادین و ارزشمند محسوب می‌شود؛ اگرچه امام جمعه تبریز می‌توانست کتاب‌های خود را به سه مجموعه تحت نظر مصلای تبریز ارسال کند، اما تاکید داشت این کتاب‌ها به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تبریز اهدا شود، تا تمام اقشار جامعه از آن‌ها بهره‌مند شوند؛ همین طرز تفکر، ارزش این کار را دو چندان می‌کند.

وی، با تاکید بر اینکه امام جمعه تبریز همواره از حامیان امر کتاب و کتابخوانی بوده و هست، افزود: حجت‌الاسلام آل‌هاشم در سال 98 نیز، طی سه نوبت چند صد جلد کتاب در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قرار داده بود و این نشان می‌دهد که کتاب یکی از دغدغه‌های مهم وی محسوب می‌شود.

خدایی با اشاره به جمله معروف امام جمعه تبریز خطاب به مردم و مسئولان که «آنچه برای جامعه انسانی ضرورت دارد؛ نان است و کتاب»، گفت: من خودم بارها شاهد بودم که وی در خطبه‌های نماز جمعه از اهمیت مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ اهدای کتاب سخن گفته و تاکید کرده است که باید با کتاب مانوس باشیم و بعد از مانوس شدن خود، آن را در اختیار دیگران نیز قرار بدهیم و اگر کسی کتابی دارد که آن را مطالعه کرده است، به جای نگه داشتن آن در قفسه کتابخانه، آن را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه به برگزاری پویش سراسری «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» در استان اشاره کرد و گفت: این طرح به پیشنهاد بنده از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و اصلی‌ترین هدف آن، تامین و تجهیز منابع کتابخانه‌های عمومی، به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

وی افزود: در سال 95 که من وارد این اداره کل شدم، بعد از تحقیق و بررسی‌ از تمام کتابخانه‌های عمومی تبریز متوجه شدم در استان، 2 میلیون و 400 هزار جلد کتاب در اختیار کتابخانه‌های ما قرار دارد، این در حالی است که جمعیت استان بیش از چهار میلیون نفر است. این مساله من را به فکر فرو برد که باید تلاش کنیم تا حداقل به ازاء هر یک نفر یک کتاب در مجموعه داشته باشیم. البته این امر با توجه به محدودیت اعتبارات ممکن نبود، به همین دلیل این پویش را راه‌اندازی کردیم و از مردم خواستیم تا با اهدای کتاب ما را یاری کنند و از آن زمان 400 هزار جلد کتاب، چه اهدایی و چه خریدهای اداره کل، به مجموعه افزوده شده است.  

خدایی، از استقبال مردم استان آذربایجان‌شرقی از طرح اهدای کتاب سخن گفت و یادآور شد: در طول سال به تناوب افرادی هستند که کتاب‌هایی را که قبلا مطالعه کرده‌اند، به مجموعه اهدا می‌کنند، به دانش‌آموزان پشت کنکوری که بعد از قبولی، تمام کتاب‌هایشان را می‌بخشند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان ارزش ریالی برای کتاب‌های اهدایی تعیین کرد، افزود: ما کتاب‌هایی داریم که چاپ دهه 40 یا حتی قبل از آن هستند، ارزش کتاب‌های اهدایی بسیار بالا است، حتی اگر قیمت روی جلد پایین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها