یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
شرایط سخت کارگاه‌های صحافی را مجبور به تعدیل نیرو کرد

رییس اتحادیه صحافان تهران گفت: گرانی مواد اولیه در کنار رکود حاکم بر فعالیت صحافان شرایط کار را برای هم‌صنفی‌ها سخت کرده و برخی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

جلیل غفاری‌رهبر رییس اتحادیه صحافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت صحافان در دوران شیوع کرونا عنوان کرد: همکاران ما این روزها درگیر مشکلاتی مانند کم‌کاری و بیکاری هستند و همین موضوعات موجب فشارهای اقتصادی بر آن‌ها و کارگاه‌هایشان شده است.
 
وی افزود: در‌حالی‌که روزهای پایانی سال همه ما به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دلخوش کرده بودیم، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این امید بر باد رفت و چراغ صحافی‌های زیادی خاموش ماند.
 
غفاری‌رهبر با بیان اینکه وقتی با هر کدام از همکاران صحبت می‌کنیم نسبت به ادامه فعالیتشان نگران هستند، گفت: علاوه بر رکود جاری در صنعت چاپ و نشر؛ به خصوص صحافی‌ها، قیمت مواد اولیه هم رشد زیادی داشته است و این رشد در بخش چسب، کاغذ و مقوا به عنوان پرکاربردترین مواد صحاف‌ها بیشتر بوده است.
 
وی یادآور شد:‌ در کنار همه این‌ها هزینه‌های جانبی یک کارگاه صحافی را هم باید محاسبه کنیم؛ حقوقی که کارفرما به کارگر می‌دهد در کنار حق بیمه‌ و هزینه آب و برق و گازی که پرداخت می‌کند همه با هم موجب شده صحاف بگوید که باز نگه داشتن صحافی اکنون صرفه اقتصادی ندارد.
 
غفاری‌رهبر با اشاره به پایین بودن حقوق کارگران نیز گفت: به‌دلیل کم‌کاری و رکود فعالیت‌ها صاحبان کارگاه‌ها نمی‌توانند اضافه‌کار یا پاداش به کارگران خود بدهند و آن‌ها پایه حقوق دریافت می‌کنند که می‌گویند اصلا به‌صرفه نیست و همه این موضوعات شرایط کار را سخت‌ کرده است.
 
وی تاکید کرد: البته در این وضعیت برخی از همکاران مقاومت و برخی از جیب هزینه می‌کنند ولی تعدادی نیز برخی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و ممکن است در صورت استمرار این وضعیت کارگاه‌هایشان را نیز موقتا تعطیل کنند؛ زیرا هم کار نیست و هم گرانی و بی‌ثباتی در بازار حاکم است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها