شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
قطعه هنرمندان؛ ملک شخصی کسی نیست/ مرحوم بالازاده با تایید ارشاد در قطعه هنرمندان دفن شد

سعید خال، با رد شایعه تخریب آرامگاه ملک‌مهرداد بهار در قطعه هنرمندان، رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تخصیص طبقات قبور هنرمندان به هنرمندان دیگر را بسیار شایسته و مانع از تغییر هویت قطعه هنرمندان دانست.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا‌(س) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،  حواشی ایجاد شده درباره تخریب آرامگاه ملک‌مهرداد بهار را تکذیب و بیان کرد: مطالبی که درباره تخریب مزار مرحوم ملک‌مهرداد بهار مطرح می‌شود از اساس، کذب محض است و به‌نظر می‌رسد تنها با هدف ایجاد جریان‌های رسانه‌ای و حاشیه‌سازی مطرح شده باشد.

وی ادامه داد: دفن هنرمندان در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) صرفا با تاییدنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود؛ بنابراین مجموعه مدیریت شهری، از‌جمله شهرداری و شورای شهر تهران و یا سازمان بهشت‌زهرا(س) هیچ‌ نقشی در تایید سابقه هنری و یا دفن آن‌ها در قطعه هنرمندان ندارد و تنها نقش تولی‌گری و تصدی‌گری دارد.

خال با بیان این مطلب که قبور قطعه هنرمندان دو یا سه طبقه است، افزود: سال گذشته در پی درگذشت زنده‌یاد کاووس بالا‌زاده (مورخ 24 دی‌ماه 1398) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه به سازمان بهشت‌ زهرا(س) اعلام کرد، ایشان در طبقه دوم مزار مرحوم ملک‌مهرداد بهار دفن شود.   

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا‌(س) گفت: زنده‌یاد بالا‌زاده از شاگردان مرحوم بهار بود و درباره ایشان کتاب نوشته‌‌است؛ بنابراین شخصیت ناشناسی قلمداد نمی‌شوند. علاوه‌براین چرا از 5 ماه گذشته کسی از خانواده مرحوم بهار درباره تدفین مرحوم بالا‌زاده صحبتی نکرده‌‌است؛ در‌حالی‌که خاکسپاری و دفن وی اطلاع‌رسانی شده بود.
  
وی با اشاره به سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تخصیص طبقات قبور هنرمندان به هنرمندان دیگر از هفت سال گذشته، بیان کرد: این رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار شایسته است که به دنبال کمبود محل دفن اتخاذ شد. این سیاست از تغییر هویت، بافت و نابودی قطعه هنرمندان پیشگیری می‌‌کند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا‌(س) درباره سنگ قبر مرحوم ملک‌مهرداد بهار، ادامه داد: با تدفین جدید، سنگ قبر از سوی خانواده متوفی دوم یعنی خانواده مرحوم بالا‌زاده با حک نام هر دو هنرمند فقید بسیار شکیل‌تر مجدد نصب شده‌است. نام مرحوم ملک‌مهرداد بهار در سنگ قبر جدید، بالای اسم مرحوم بالا‌زاده حک شده‌است.
 

خال با بیان این مطلب که برخی قبور در قطعه هنرمندان آرامگاه سه هنرمند است، افزود: نباید فراموش کنیم قطعه هنرمندان؛ ملک شخصی افراد نیست بلکه متعلق به هنرمندان ایران است؛ بنابراین به‌هیچ وجه ادعای ملکیت دو طبقه دیگر آرامگاه ملک‌مهرداد بهار از سوی خانواده ایشان صحیح نیست و نباید با طرح این ادعا‌ها برای رسانه‌های بیگانه خوراک خبری درست کنیم.


هفته گذشته انتشار نامه سرگشاده و اعتراضی چهرزاد بهار، دختر ملک‌الشعرای بهار و خواهر ‌ملکمهرداد بهار از تغییر سنگ‌قبر برادر و اطلاع‌ از دفن کیکاووس بالا‌زاده در طبقه دوم این آرامگاه خبر ساز شد. 

وی در این نامه که خطاب به اعضای شورای شهر و شهرداری تهران نوشته، آورده‌است: «باید بگویم از دیدن مزار برادرم سخت شگفت‌زده شدم، چون سنگ مزار او را بدون اجازه خاندان بهار عوض کرده‌اند و کسی را که نمی‌شناسم بر روی مزار مهرداد به خاک سپرده‌اند؛ با کدام مجوز بر روی مزار مهرداد بهار کس دیگری را به خاک سپرده‌اند؟ این پرسشی است که از مدیران محترم شهرداری تهران و بهشت ‌زهرا خواستار جواب آن هستم؛ آیا با کدام مجوز به شما چنین حقی داده شده که بدون اجازه خانواده مرحوم، کس دیگری را روی قبر او به خاک بسپارید؟ آیا هرگز از خانواده بهار اجازه گرفته بودید یا به میل خود این اجازه را داده‌اید؟ من این را تجاوز به حریم دیگران می‌دانم و هرگز چنین کسانی را نمی‌بخشم. آیا ملک‌الشعرا بهار، شاعر بزرگ ایران و فرزند دانشمند او دکتر مهرداد بهار، استاد ایران باستان و اسطوره‌شناس برجسته، دست‌کم از این حق برخوردار نیستند که به آن‌ها احترام گذاشته شود؟»


سحر قدیمی، مترجم و همسرامیرکاووس بالازاده، در واکنش به این موضوع، نوشت: «قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرای تهران، مالکیت شخصی ندارد، ملکی دولتی است که درگذشتگان با توجه به سابقه علمی و فرهنگی و هنری و پس از بررسی دستاوردهای حرفه‌ای و با نظر گروهی از کارشناسان و اجازه مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن‌جا به خاک سپرده می‌شوند. طبعاً چنین اشخاصی متعلق به چند نفر و یکی دو خانواده نیستند؛ جزیی از فرهنگ این دیار هستند و در دل و ذهن آدم‌های بسیاری زنده. از این رو، شخصی کردن چنین موضوعی و نادیده گرفتن واقعیات و داوری‌های احساسی پسندیده نیست؛ مخصوصاً گروهی از ما که خود را اهل ادب و دانش و تفکر می‌دانیم.»

کاوه بهار، فرزند مهرداد بهار نیز به این مطلب واکنش نشان داد و در پاسخ اعلام کرد: «طبق سند مالکیت محل مزار نیز در این محل جز وابستگان مرحوم پدرم، دفن شخص دیگری مجاز نیست.

لازم به تذکر است که همسر پدرم، خانم دکتر زهره سرمد، مدت‌هاست ساکن ایران نیستند و از سال ۱۳۹۶ که برای آخرین‌بار از ایران خارج شده‌اند به هیچ‌وجه با ایشان مذاکره‌ای دراین‌باره به عمل نیامده است. خواهر و برادر کوچکتر این‌جانب خانم فرغانه بهار و آقای میلاد بهار نیز در این مورد با کسی تماس نداشته‌اند و با آنان مذاکره‌ای به عمل نیامده است.

اینجانب و سایر وابستدگان و شاگردان مرحوم پدرم انتظار داریم جنازه فرد ثانی از این محل به محل مناسب دیگری منتقل شود و سنگ مزار نیز به شکل سنگ مزار اصلی مجددا در محل نصب شود.»






خانواده مهرداد بهار ، با شورای اسلامی شهر تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهشت زهرا مکاتبه داشته‌اند:

«پیرو نامه الکترونیکی پیشین - مرتبط با زیرپا گذاشتن حقوق خانواده بهار و غصب مقبره مرحوم مهرداد بهار در قطعه هنرمندان واقع در بهشت زهرا - ضمایم پنج‌گانه زیر تقدیم می‌شود:

۱-نامه آقای مهندس کاوه بهار - فرزند ارشد زنده‌یاد دکتر مهرداد بهار - به نمایندگی از جانب بانو دکتر زهره سرمد - همسر مرحوم بهار - و نیز خانم فرغانه بهار و آقای میلاد بهار - دو فرزند دیگر آن مرحوم - به همراه امضای ایشان برای بازگشت حقوق از دست‌رفته‌شان.

۲- نامه امضاشده بانو چهرزاد بهار - خواهر مهرداد بهار - در شرح آن‌چه بدون رضایت و آگاهی خانواده بهار در سه چهار ماه گذشته به تلخی رخ داده است.

۳-سند رسمی و معتبر مقبره محل تدفین مهرداد بهار - صادرشده در دفتر مرکزی بهشت زهرا 

۴-تصویر سنگ مزار اصلی متعلق به مرحوم بهار که بی‌خبر برداشته‌اند و روشن نیست به کجا منتقل کرده‌اند
۵-تصوبر سنگ جدیدی که بدون آگاهی خانواده بهار کار گذاشته‌اند 

استدعا می‌شود جهت بازگشت حقوق از دست‌رفته خانواده مرحوم مهرداد بهار دستورهای لازم را ابلاغ فرمایید.


ملک‌‌مهرداد بهار سال 1373 درگذشت و نخستین چهره هنری است که در قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا(س) آرام گرفت. وی نویسنده، پژوهشگر و پنجمین فرزند ملک‌الشعرای بهار است. امیر‌کیکاوس بالا‌زاده پژوهشگر و مدرس اسطوره‌شناسی و فرهنگ عامه و از شاگردان ملک مهرداد‌بهار بود. وی سال گذشته بر اثر ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت. کتاب «مهر و داد و بهار: یادنامه دکتر مهرداد بهار» از جمله آثار اوست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایراندوست ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    «ملک شخصی» چه معنایی دارد وقتی کسی سرمایه فرهنگی یک کشور است؟ عمل وزارت ارشاد و دیگر مسئولان قابل دفاع نیست و در این میان خانواده مرحوم بهار را سرزنش می کنند که خوراک رسانه های بیگانه را فراهم کرده اند. این شما هستید که با رفتارهای نسنجیده و نابخرانه چنین کاری می کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها