دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
من به دین و پیامد‌های آن کار دارم

من به دین و پیامد‌های آن کار دارم و ازکسی که سال‌های سال مشغول فقه و اصول بوده نمی‌توان توقع دیگری داشت.

امیر خداوردی نویسنده رمان تقدیرشده جایزه «احمد محمود» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره رمان تازه‌اش «جنون خدایان» ، یکی از محور‌های اصلی این رمان را اپیدمی معرفی کرد و گفت: به نظرم یکی از موضوعات محوری این رمان اپیدمی باشد و احتمالا وجه استعاره‌ای دارد. اپیدمی در ادبیات داستانی بار منفی دارد؛ اینجا اما این‌طور نیست. منفی نیست و بلا و مصیبت محض نیست، حالا مثبت هست یا نه نمی‌دانم. این اپیدمی مرموز و ناشناخته با حاشیه‌هایی از شبه علم تحلیل و توجیه می‌شود. همینطور با روان‌شناسی با فلسفه و خیلی چیزهای دیگر پیوند می‌خورد. یک رابطه دوسویه پیدا می‌کند، همانطور که این‌ها آن را تفسیر می‌کنند، آن نیز این‌ها را می‌کاود و تبیین می‌کند. البته چیزی که از همه بیشتر برای من جلوه می‌کند شخصیت‌ها و روایت‌هاست؛ انسان محصوردر روایت و روایت محصور در انسان است. مثلاً آلوت یک تجربه روایی بود آنجا دانای کل در اول شخص حلول می‌کرد و بازدانای کل می‌شود؛ کاری الهام گرفته از متون مقدس. در جنون خدایان آن تجربه بسط پیدا می‌کند و به سلسله‌ای از روایت می‌رسیم.

او در ادامه فضای داستانی رمان را این‌گونه توصیف کرد: جنون خدایان در جغرافیای جمهوری آذربایجان معاصر رخ می‌دهد، وضعیت فی ما بین آذربایجان و ارمنستان نیز یکی از موضوعات اصلی جنون خدایان است؛ حالتِ نه جنگ نه صلحِ این دو کشور و هیجان و اضطرابی که همواره مردمان این دو سرزمین همسایه را به خود مشغول کرده است.

                                 

البته اینجا هم خبری از داستانِ شهر یا روستا نیست؛ قرار نیست مکان‌ها روایت شوند، مکان‌ها جایی هستند که شخصیت‌ها را شکل می‌دهند، زمینه‌ساز شخصیت‌ها می‌شوند، همانطور که خاستگاه شخصیت‌های آلوت، شرق فلات ایران است، خاستگاه شخصیت‌های جنون خدایان نیز شمال غربی فلات ایران و ابتدای قاره‌ اروپاست. جغرافیا آدم‌ها را می‌سازد و این آدم‌ها هستند که روایت می‌کنند و روایت می‌شوند.

نویسنده آمین می‌آورم در پاسخ به این سوال که چرا فضاهایی به غیر از ایران را برای روایت انتخاب میکند گفت: به نظرم ایران چیزی محدود و محصور در مرزهای امروزین نیست. من ایران را مجموعه کشورهایی می‌بینم که پیوندهای عمیق و کهن فرهنگی و هویتی بایکدیگر دارند. همانطور که نویسنده ایرانی از تهران و اصفهان و قزوین می‌نویسد از باکو و کابل و بغداد هم می‌تواند و بلکه باید بنویسد. این شهرها نمودهای یک فرهنگ و یک هویت جمعی واحداند که موقعیت‌هایی متفاوت و ویژه یافته‌اند.

در آخر او از رابطه محتوایی جنون خدایان و دیگر نوشته‌هایش اینگونه سخن گفت: من به دین و پیامد‌های آن کار دارم. و ازکسی که سال‌های سال مشغول فقه واصول بوده نمی‌توان توقع دیگری داشت. در هرکدام از آمین می‌آورم و آلوت به جنبه‌ای از دین و دین‌داری پرداخته بودم. آمین می‌آورم دغدغه‌های شخصیتی دین‌دار را به تصویر می‌کشید که درجهان معاصر با حجم عظیمی از تردید روبروست. آلوت جریان فکری تکفیر و خشونت دینی را دنبال می‌کرد. در این رمان نیز همین کار را کرده‌ام، تفسیر سازوکار هستی و استدلال‌هایی که ما را به باورهایی سوق می‌دهد که با آنها خود و دیگران و هستی را باز تولید می‌کنیم.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قربانی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    ايشون دعوا دارن ؟ چرا عکسشون این شکلیه؟
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    جالب بود. مشتاق خواندن این رمان هستم
  • ماریا ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    هنوز منتشر نشده. معلوم نیست کی منتشر میشه؟
  • رضوانه ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    آقای خداوردی آدم مهربونیه اصلا هم این شکلی نیستن.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    معمولا میگذغرند یک اثر منتشر شود و بعد مصاحبه میکنند. نه اینکه قبل چاپ براش رپورتاژ بروند
  • رضا ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    این چه عکسی هست که از استاد خداوردی روی سایت بارگذاری کردید عکس بسیار بی کیفیت و زشت هست. لطفا عوض کنید . ممنون از مطالب خوبتون
  • موسوی ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    با این انتخاب عکستون همه چیز تحت الشعاع عکس قرار گرفته کسی به متن اهمیتی نمیده که آقای خداوردی چه کرده اند؟
  • دلارام ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    من نمیدونم چرا آقای رضا دشتی این عکس و اصلا شکار کردن از ایشون که شما بردارین اینجا بذارین.
  • رضا ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    خیلی مشتاقم کتاب را بخوانم و در مورد این نگرش تازه به مسئله اپیدمی که این روزهای کرونایی خیلی با آن سرو کار داریم بیشتر بدانم
  • شروین ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    مشتاقم کتاب زودترمنتشر شه و مطالعه کنم این اثر رو
  • شهروی ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    کتاب جنون خدایان چه زمانی منتشر میشود
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    فقط مانده بود ادبیات داستانی هم بشود شعبه‌ای از قم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها