دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
اخلاق‌مداری در صنعت نشر یک ضرورت است

تهمینه حدادی نویسنده و روزنامه‌نگار با ابراز گله‌مندی از عملکرد بخش شکوفه انتشارات امیرکبیر، رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی را در حوزه نشر، الزامی خواند.

تهیمنه حدادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، نسبت به عملکرد ناشر خود گلایه کرد و گفت: مجموعه داستان «سیب و درخت و دختر» یکی از آثار تالیفی من برای نوجوان‌ها است که در زمان مدیریت مصطفی رحماندوست در بخش شکوفه انتشارات امیرکبیر منتشر شد. یک سال بعد و در حالی‌که این کتاب به فهرست لاک‌پشت پرنده راه یافت، انتشارات امیرکبیر از چاپ مجدد این کتاب که دیگر در بازار نبود، اجتناب کرد. این درحالی بود که کتاب من در اولین حضور خود در نمایشگاه کتاب توانست به فهرست پرفروش‌های غرفه امیرکبیر هم وارد شود.

وی افزود: بعد از سه سال متوجه شدم که این انتشارات کتابم را در  تیراژ ۱۰۰ نسخه بازنشر کرده و این شمارگان نیز در نمایشگاه پارسال به اتمام رسیده‌است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که از سوی انتشارات هیچ اطلاعی به من داده نشد. قابل درک است که با شرایط اقتصادی موجود، نمی‌توان چندان انتظار انتشار گسترده یک اثر را داشت اما بدیهی‌ترین حق یک مولف و تصویرگر اطلاع از چاپ اثر است.

حدادی اظهار کرد: درست است که مطابق با قرارداد، ناشر حق بازنشر در تیراژ مورد نظر خود را دارد اما رفتار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد من را در جریان کار قرار دهند. نکته بعدی کیفیت پایین نسخه‌های جدید است که به‌هیچ وجه قابل قبول من نیست.

این نویسنده تاکید کرد: من به واسطه دیگر نویسندگان که در نمایشگاه با کتاب من روبه‌رو شده بودند- و خود از چاپ ضعیف کتابشان ناراضی بودند - در جریان چاپ ۱۰۰ نسخه‌ای کتابم قرار گرفتم و انتشارات شش ماه بعد حق‌التالیف من را برای چاپ جدید، پرداخت کرد که مطابق با درصد مشخص شده در قرارداد، معادل با با 158هزار تومان.

وی افزود: یکی دیگر از حقوق من که در قرارداد درج شده این است که ناشر موظف است به‌ازای هر نوبت چاپ، 20 نسخه کتاب به من بدهد اما تماس‌های مکرر من با انتشارات مبنی بر دریافت سهمیه‌ کتاب یا مبلغ آن طی 13 ماه گذشته بی‌فایده بود. درواقع انتشارات وظیفه‌ خود نمی‌داند که چاپ اثر را اطلاع بدهد، حق‌الزحمه را به موقع پرداخت کند و یا حتی سهمیه‌ کتاب را که خود در قرارداد ذکر کرده است به مولف تحویل دهد! 

نویسنده کتاب «» ادامه داد: تمام 100 نسخه چاپ شده در نوبت چاپ جدید، به‌فروش رفته و دیگر در بازار نیست؛ بنابراین حتی امکان خرید یک نسخه از کتاب خودم را نیز ندارم.

حدادی از تجربیات دیگر خود گفت: چندباری اثر خود را به دست ناشران خصوصی سپردم. اطلاع از مراحل چاپ، اطلاع از چاپ اثر و اطلاع رسانی در رسانه‌ها کوچکترین اقدامی بوده است که این ناشران انجام داده‌اند. خوشبختانه این ناشران اخلاق‌مداری را سرلوحه‌ کار خودشان قرار داده‌اند و اگر هم نتوانند پرداخت بالا یا چاپ انبوه داشته باشند، دست کم توزیع مناسبی دارند.
 
گفتنی است «سیب و درخت و دختر» مجموعه داستانی فلسفی است که از سوی عطیه مرکزی تصویرگری شده است.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    وقتی می‌روید با ناشر شبهه‌دار کار می‌کنید باید فکر این‌جایش را هم بکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها