دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کتاب‌های امیدبخش در اولویت هیات انتخاب و خرید کتاب

هیات انتخاب و خرید کتاب به بحث افزایش امید و نشاط اجتماعی در گروه کودک و نوجوان، نگاه ویژه‌ای خواهد داشت و از کتاب‌هایی که به این موضوعات می‌پردازند حمایت بیشتری می‌کند.

مجید سامی، معاون آموزشی و پژوهشی اداره کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به چهار کارگروه هیات انتخاب و خرید کتاب توضیح داد: این کارگروه‌ها شامل دین، هنر و ادبیات، کودک و نوجوان و علوم اجتماعی، انسانی و دانش گروهی هستند که فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.
 
وی افزود: همواره در این هیات سعی بر این بوده است که با اتخاذ سیاست‌های مشخص و روشن و شفاف، بتوانیم از مصرف‌کننده کتاب حمایت کنیم.
 
سامی با اشاره به روال دائمی شورای خرید کتاب در انتخاب آثار توضیح داد: در این زمینه روال این است که بحث نوآوری و تازگی مضمون کتاب مدنظر قرار گیرد و تلاش بر این بوده که در آثار مشابه، کتاب برتر گزینش شود؛ آثاری که در ارتقای سطح علمی و فرهنگی تاثیر دارند یا اصول ویرایش و نگارش زبان فارسی در آن‌ها، دقیق رعایت شده باشد.
 
وی یادآور شد: همچنین در شورای خرید کتاب به آثاری که دارای کیفیت علمی بالا و ارزش ادبی ویژه‌ای هستند یا در آثار پژوهشی، روش تحقیق صحیح رعایت شده باشد، منابع علمی به‌‌روز باشند و اعتبار علمی داشته باشند، توجه ویژه‌ای می‌شود.
 
سامی با اشاره به برنامه‌هایی که امسال در این هیات دنبال می‌شود، عنوان کرد: امسال به صورت ویژه به موضوعاتی همچون حفظ عزت و اقتدار ملی، توجه به نهاد خانواده و اهمیت آن به عنوان یکی از مهمترین گروه‌های اجتماعی، گسترش مسوولیت‌‌پذیری اجتماعی و فردی در جامعه، عدالت و مبارزه با فساد و افزایش امید و نشاط اجتماعی توجه خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در بحث افزایش امید و نشاط اجتماعی در گروه کودک و نوجوان در سال پیش رو نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت، گفت: با توجه به اینکه این گروه به عنوان پایه و آینده‌ساز کشور به شمار می‌آیند با توجه به وضعیت کرونا و قرنطینه در خانه سعی کردیم در جلسات جدید خرید کتاب که پیش رو داریم به مباحث ایجاد نشاط، امید و اجتماعی در گروه امید توجه بیشتری شود و از کتاب‌هایی که به این موضوعات می‌پردازند حمایت بیشتری شود.
 
سامی تاکید کرد: همچون سال‌های گذشته به آثار تالیفی نسبت به آثار ترجمه نگاه ویژه‌تری خواهیم داشت و در کتاب‌های ترجمه شده نیز سعی می‌شود از میان آثار مشابهی که در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد اثر برتر از میان مترجمان و ناشران انتخاب شود.
 
حمایت ویژه از آثار پاسداشت زبان فارسی
سامی همچنین درباره اهمیت هیات انتخاب و خرید کتاب به بحث پاسداشت زبان فارسی نیز توضیح داد: زبان فارسی یکی از گزینه‌های ارتباط فرهنگی و نشان‌دهنده هویت ما در جهان است، در شورا نیز سعی بر آن است تا از کتاب‌هایی که با مفاهیم و مضامین درست از زبان فارسی پاسداری می‌کنند، حمایت شود.
 
وی ادامه داد: این نگاه‌ها از قبل بوده است اما امسال قرار است با قدرت بیشتری به آن‌ها پرداخته شود و در این زمینه معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر این موضوع تاکیدات ویژه دارند.
 
سامی با اشاره به بودجه‌های امسال هیات انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۹ نیز گفت: این امید را داریم که منابع مالی ما در سطح سال گذشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوال ایبنا درباره سرنوشت خرید کتاب از نمایشگاه کتاب و وضعیت فعلی این خریدها با توجه به نامشخص بودن زمان برپایی نمایشگاه هم عنوان کرد: منتظر تصمیم‌گیری معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری نمایشگاه و خرید کتاب هستیم تا بر اساس این تصمیمات اقدام کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها