یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تاسیس دو شهر کتاب جدید در تهران/ تاخیر در ایجاد شعبه در اروپا به دلیل مشکل تامین بودجه

مهدی فیروزان، با اعلام خبر پایان فرآیند مطالعه و جانمایی برای تاسیس دو شعبه جدید شهر کتاب در تهران به توقف فعالیت توسعه‌ای در کشور‌‌های ایتالیا، آلمان و کانادا به دلیل مشکل تامین بودجه اشاره کرد.

مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره طرح توسعه شهر کتاب در خارج از ایران، بیان کرد: مراحل مطالعاتی و جانمایی برای تاسیس سه نمایندگی شهر کتاب در کشور‌های آلمان، ایتالیا و کانادا به پایان رسیده‌‌است و در حال حاضر دنبال تامین منابع مالی هستیم. پیش‌تر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین بخشی از منابع مالی این طرح را تقبل کرده بود.

وی با بیان اینکه تاسیس فروشگاه کتاب در کشور‌های اروپایی نیازمند منابع مالی قابل‌‌توجه است، افزود: با توجه به افزایش ناگهانی قیمت ارز، فعالیت‌های شهر کتاب دچار تاخیر شده اما خوشبختانه متوقف نشده‌‌است. موضوع تاسیس شهر کتاب در کشور‌های دیگر نیز همچنان پیگیری می‌شود.  

مدیرعامل شهر کتاب درباره تاسیس شعبه‌های جدید شهر کتاب در تهران گفت: مطالعات اولیه، جانمایی و عقد قرارداد برای تاسیس دو شعبه جدید شهر کتاب در دو منطقه تهران، خیابان انقلاب و منطقه 22 انجام و نهایی شده‌است. هرچند برای توسعه شهر کتاب برنامه‌ریزی داریم اما به دلیل کم توجهی به موضوع حمایت‌ از صنف نشر و وضعیت فعلی بازار، در مسیر توسعه دست به عصا‌تر و سخت‌گیرانه‌تر حرکت می‌کنم.

فیروزان با اشاره به تجربه مدیریت شهر کتاب‌‌ها در تعطیلات کرونایی، ادامه داد: سرویس «الو شهر کتاب» در همه فروشگاه‌ها برای ارسال پستی کتاب در روز‌های قرنطینه ایجاد شده‌بود اما با وجود این امکان، میزان فروش کلی فروشگاه‌های شهر کتاب حتی به دو درصد ماه‌های قبل از شیوع کرونا هم نرسید.

وی با انتقاد از عملکرد نظام بانکی در تحقق وعده تنفس سه‌ماه برای بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی و حمایت‌های ناچیز از کتاب‌فروشی‌ها، بیان کرد: متاسفانه بانک‌ها، فرصت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط وام برای کتاب‌فروشی‌های شهر کتاب را اعمال نکرده‌اند. سازمان تامین اجتماعی نیز به استمهال سه ماهه حق بیمه کارفرما عمل نکرده‌است؛ علاوه‌براین طرح‌ حمایتی بهارانه نیز با بودجه بسیار اندک برگزار شد.

مدیرعامل شهر کتاب حمایت از کتاب‌فروشی‌ها را ضروری دانست و گفت: در 10 سال گذشته در دور‌ترین نقاط ایران امکان دسترسی به کتاب را ایجاد کرده‌ام و امروز که نیازمند حمایت هستم، اقدام قابل‌توجهی را شاهد نیستم؛ در نتیجه باید سرعتم در توسعه را به شدت کاهش بدهم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    منطقه ۲۲ بازار کتاب خوب نیست. کتابفروشی جنب دریاچه چیتگر را ببینید پرنده پر نمیزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها