یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
ریشه بیشتر مشکلات خانوادگی در عدم شناخت زوجین قبل از ازدواج نهفته است

نویسنده کتاب «راه‌های شناخت همسر»، گفت: ریشه بیشتر مشکلات خانوادگی ما به عدم شناخت قبل از ازدواج برمی‌گردد. در این کتاب هشت روش برای شناخت همسر معرفی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اصغر هادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده و نویسنده کتاب «راه‌های شناخت همسر، پیش از ازدواج» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این اثر گفت: «راه‌های شناخت همسر، پیش از ازدواج» کتابی است که هر جوانی که در آستانه ازدواج قرار دارد، باید آن‌ را مطالعه کند تا بتواند معنای شناخت همسر را بفهمد. پاسخ به این سؤال از این جهت مهم است که ریشه بیشتر مشکلات خانوادگی ما به این موضوع برمی‌گردد. یعنی زوجین قبل از ازدواج شناخت کافی و وافی از یکدیگر نداشتند و همین موضوع باعث طلاق شده است. در این کتاب هشت روش برای شناخت همسر مطرح می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این اثر علاوه بر شرح این هشت روش، به بیان کاستی‌ها و نقاط قوت و ضعف نیز از منظر علمی پرداخته شده است. این هشت روش، شامل روش‌های سنتی، تحقیق، رابطه پیش از ازدواج، فضای مجازی، مشاوره، گفت‌و‌گو، شناخت‌های غیررایج مانند دفتر ازدواج و استخاره و سایر موارد و بالاخره روش‌های رایج در غرب می‌شود. در یک فصل نیز بهترین راه برای شناخت همسر معرفی شده است؛ در اینجا منظور از بهترین یعنی کم‌آسیب‌ترین، زیرا نمی‌توانیم ادعا کنیم یک راه بی‌آسیب است، اما می‌توان ادعا کرد که کمترین آسیب را به‌صورت نسبی دارا است. این راه عبارت از همسریابی به شیوه صحیح خانواده‌محوری، گردآوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها و تصمیم نهایی است.
 
این نویسنده گفت: محوریت این کتاب بر شناخت همسر برای جوانان است و جوانانی که می‌خواهند برای ازدواج اقدام کنند، با راهنمایی این اثر می‌توانند با محورهای شناخت آشنا شوند. روش‌های جدید، مثل مشاوره، پرسشنامه و سایر روش‌ها هم وجود دارد که در محافل علمی بیشتر مورد بحث است. برای مثال، دو جوان به یک مشاور مراجعه و با بیان ویژگی‌هایشان از پاسخ مشاور استفاده می‌کنند. یکی دیگر از روش‌هایی دیگر که در محافل علمی عمدتا مورد استناد بوده، روش پرسشنامه است. در این روش، دختر و پسر هر کدام به‌صورت جداگانه به پاسخگویی سؤالات می‌پردازند و بعد جواب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این یکی از روش‌های خوب و مورد قبول است، زیرا در حالت گفت‌وگو شاید شخصی بتواند طرف مقابلش را فریب دهد، اما در این روش دیگر چنین چیزی ممکن نیست.
 
موانع اخلاقی ازدواج و عوامل ناراستی در خانواده
حجت‌الاسلام هادی، درباره دیگر آثاری که در این حوزه در دست تدوین یا چاپ است، افزود: در بحث خانواده یک اثر در مرحله ارزیابی قرار داد. بحث موانع اخلاقی ازدواج هم در حال آماده‌سازی است. چشم‌وهم‌چشمی و عوامل ناراستی در خانواده نیز از دیگر طرح‌هایی است که در قالب کتاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کتاب با موضوع عوامل ناراستی در خانواده، به بیان علت وجود دروغ‌گویی در روابط خانوادگی می‌پردازد که در مرحله تأیید کیفی است.
 
وی تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های در حال انجام، مروری بر صفات اخلاقی تأثیرگذار در کارآمدی و پایداری خانواده است. آثاری که در این مورد نوشته شده را بررسی کردیم تا کار تکراری انجام ندهیم و زوایای کار به‌صورت کامل برای ما مشخص شود و در آینده نیز برای دیگر پژوهشگران به‌عنوان یک منبع علمی موثق مورد استفاده قرار گیرد. آخرین کاری که مشغول آن هستم، تدوین بسته آموزشی صداقت برای کارآمدی خانواده است. این بسته مخصوص مربیان آموزشی است که از نگاه‌های متفاوت این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
محتوا را از طریق واسطه‌ها به گوش مردم می‌رسانیم
این پژوهشگر درباره رسالت و اهداف پژوهشکده الهیات و خانواده نیز گفت: این پژوهشکده به‌عنوان یک قطب برای مسائل خانواده و اخلاقی عمل می‌کند. تنها جایی که در دفتر تبلیغات اسلامی به بررسی مسائل خانواده و اخلاقی می‌پردازد، همین پژوهشکده است. پروژه‌ای که برای ما تعریف شده، بحث پایداری و کارآمدی خانواده است. منتهی شاید همین موضوع حدود 100 ریز پروژه مطرح داشته باشد که به‌صورت یک پازل کنار هم چیده می‌شود تا یک نتیجه مطلوب را شاهد باشیم. با توجه به اینکه جامعه امروز ما از کتاب دور است، تمام تلاش ما در پژوهشکده همین بوده که حرف‌های مورد نیاز را در کتاب‌ها ذکر کنیم و از طرح مسائل حاشیه‌ای دور شویم. یکی از مشکلات ما این است که چگونه می‌توانیم آثار را به دست جامعه برسانیم. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برای انتشار بهتر و بیشتر آثار این است که آثار را به‌صورت یک بسته تعریف کنیم و از واسطه‌هایی که داریم کتاب را به جامعه برسانیم.
 
عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده، ادامه داد: اگر کاربردهایی که برای مشکلات خانواده تعریف می‌شود، به‌صورت کتاب باشد، کسی مطالعه نخواهد کرد. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که بهتر است محتوا را به گوش واسطه‌ها برسانیم تا از طریق واسطه‌ها به گوش مردم رسانده شود. راه دیگر هم رساندن بسته‌ها به مشاوران است. جامعه امروز به کتاب‌های دیجیتال روی آورده است. بیشتر تلاش ما برای تولید محتوا در این حوزه است. برای اینکه این کار نتیجه بدهد، شاید برای هر اثر تدوین شده یک سری راه خروجی تعیین شود. 

نخستین چاپ کتاب «راه‌های شناخت همسر، پیش از ازدواج» در 220 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها