شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
پساکرونا و خطر راست‌های افراطی برای مسلمانان

نویسنده مشهور آلمانی می‌گوید که گروه‌های جدید راست افراطی، دیگر به برتری نژاد سفید اعتقادی ندارند. آن‌ها درگیر نژادپرستی قومی شده‌اند و  افراد جامعه را براساس گروه‌های قومیتی طبقه‌بندی می‌کند. از نگاه‌ آن‌ها، مسلمانان تنها باید در کشورهای اسلامی زندگی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کریستف گیزا از نویسندگان و فیلمنامه نویسان، مشهور آلمانی است. او در کتاب معروفش با عنوان «شهروندان خطرناک؛ راست‌های جدید به مرکز رسیده‌اند» اطلاعات مفیدی درباره اهداف و استراتژی‌های حزب «آلترناتیو برای آلمان» به چاپ رسانده است.

گیزا در ابتدای سپتامبر سال گذشته نیز، کتابی پیرامون پوپولیسم منتشر کرد. او حتی در گفت‌وگویی که به تازگی با سایت اسلامیشه تسایتونگ انجام داده، نسبت به قدرت گرفتن گروه‌های راست افراطی در دوران پساکرونا هشدار داده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخش‌هایی از مصاحبه این نویسنده با سایت اسلامیشه تسایتونگ است که توسط رایزنی فرهنگی ایران در آلمان ترجمه و برای ایبنا ارسال شده است.

شما سال ۲۰۱۵ کتابی درباره خطر قدرت‌گیری گروه‌ها و احزاب راست افراطی در آلمان نوشتید. فکر می‌کنید در پنج سال گذشته این خطر افزایش یافته است؟
بله، افزایش داشته است. اگر آمار‌های مربوط به اعمال خشونت‌آمیز گروه‌های راست افراطی در آلمان را بررسی کنیم، به خوبی متوجه می‌شویم که شرایط در این ۵ سال بدتر شده است. علاوه بر این، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، فعالیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» گسترش یافته، ساختارهای حزب بهتر شده است و اعضای آن توانسته‌اند، منابع مالی بیشتری جذب کنند.

البته این را هم نباید از یاد ببریم که احزاب راست افراطی، درک درستی از فضای جامعه ندارند و در خلا عمل می‌کنند. از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، فعالیت خود را آغاز کرد، من متوجه شدم که پوپولیست‌ها با خودخواهی و تصمیمات اشتباه خود، مشکلات زیادی برای جوامع ایجاد می‌کنند. البته در سال‌های اخیر، برخی از سیاستمداران و رسانه‌ها تلاش کرده‌اند تا با رفتارهای پرخطر افراط‌گرایان و پوپولیست‌ها مقابله کنند.

چند ماه پیش، حمله تروریستی در هاناو بسیاری را نگران کرد. شما فکر می‌کنید که احزاب شناخته‌شده جناح راست(مانند آلترناتیو برای آلمان) در این ترور و حمله‌های مشابه، نقش دارند؟
از نظر من، آن‌ها طرفداران خود را تحریک می‌کنند تا دست به خشونت بزنند. اعضای این گروه‌ها، از یک سو به طرفداران خود القا می‌کنند که شرایط اضطراری در جامعه وجود دارد و از سوی دیگر تاکید می‌کنند که برای مقابله با این شرایط،‌ استفاده از راه‌های خشونت‌آمیز، اجتناب‌ناپذیر است. در نتیجه، آن‌ها طرفداران خود را تحریک می‌کنند و خشونت در سطح جامعه را افزایش می‌دهند. از نگاه من این اقدامات احزاب راست، همدستی با تروریست‌ها محسوب می‌شود.

به نظر شما، حزب آلترناتیو برای آلمان می‌تواند در دولت آینده سهم داشته باشد؟
من فکر می‌کنم که فعلا در سطح فدرال، این امر ممکن نیست. هرچند اعضای این حزب در چند سال اخیر، قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما برای رسیدن به دولت فدرال، راه درازی در پیش دارند.

حزب آلترناتیو برای آلمان در بوندستاگ و پارلمان‌های ایالتی نماینده دارد، اما تعداد نمایندگان این حزب در ایالت‌های شرقی آلمان بیشتر است. شما فکر می‌کنید که تفکر راست افراطی، محصول شرق آلمان است؟
تفکر راست افراطی در سراسر آلمان وجود دارد. هر چند در شرق این کشور، تعداد نمایندگان و طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان بیشتر است، اما در ایالت‌های غربی نیز، آن‌ها نفوذ زیادی در طبقه متوسط جامعه پیدا کرده‌اند.

برخی ادعا می‌کنند که افراد با تحصیلات بالا، جذب گروه آلترناتیو برای آلمان می‌شوند. به نظر شما این ادعا درست است؟
من نمی‌توانم این ادعا را رد یا تایید کنم. اما به نظر می‌رسد که حزب آلترناتیو برای آلمان قصد دارد تا بخش نخبه جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و این بسیار خطرناک است.

طرفداران این حزب و سایر گروه‌های افراطی از چه طبقه اجتماعی هستند؟
تا جایی که من می‌دانم هیچ آمار دقیقی درباره طرفداران این گروه‌ها وجود ندارد. اما بررسی‌های من نشان می‌دهد که سطح حقوق طرفداران این گروه‌ها بالاتر از حد متوسط است. برخی از آن‌ها دارایی‌های زیادی دارند و گروهی دیگر در بخش‌های مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها اغلب نگران دارایی‌های خود هستند و گمان می‌کنند که با توسل به احزاب راست می‌توانند شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند.

ضدیت با اسلام و لیبرالیسم غربی، دو ویژگی اصلی گروه‌های راست افراطی است. آن‌ها از یک سو مدعی‌اند که مسلمانان، ارزش‌های اروپا را نابود می‌کنند و از سوی دیگر، خودشان ارزش‌هایی مانند آزادی و تساهل با افراد را زیر پا می‌گذارند. شما این تضاد را چگونه می‌بینید؟
گروه‌های جدید راست افراطی، دیگر به برتری نژاد سفید اعتقادی ندارند. آن‌ها درگیر نژادپرستی قومی شده‌اند و  افراد جامعه را براساس گروه‌های قومیتی طبقه‌بندی می‌کند. از نگاه‌ آن‌ها، مسلمانان تنها باید در کشورهای اسلامی زندگی کنند. همان‌طور که خودتان هم گفتید، این رفتارها با تفکر لیبرال هیچ نسبتی ندارد، بلکه از ویژگی‌های بارز ایدئولوژی اقتدارگرا است.  

از زمان همه‌گیری کرونا، فعالیت حزب آلترناتیو برای آلمان کمتر شده است. فکر می‌کنید بحران کرونا بر روی فعالیت این حزب تاثیر گذاشته است؟
فعالیت حزب آلترناتیو برای آلمان کم نشده است، بلکه اعضای آن، اخبار مربوط به حزب را کمتر منتشر می‌‌کنند. آن‌ها در دوره بحران کرونا تلاش کردند تا شیوه ارتباط با مخاطبان خود را تغییر دهند و از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ارتباط برقرار کنند. محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا بیشتر شده است و اعضای حزب می‌خواهند از این شرایط استفاده کنند.

از نظر شما، گروه‌های راست افراطی در دوران پساکرونا، چه جایگاهی  خواهند داشت؟
گروه‌ها و احزاب راست افراطی ممکن است که در حال‌حاضر با مشکلات متعددی روبرو باشند، اما بدون تردید، آن‌ها در آینده دوباره قدرت می‌گیرند. اصولا رکود بلندمدت، باعث می‌شود که انسان‌ها انگیزه بیشتری برای کار پیدا کنند و من نگرانم که در دوران پساکرونا فعالیت گروه‌های راست در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با قدرت بیشتری ادامه یابد. باید مراقب فعالیت این گروه‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها