سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
«راه دیگر» با الهام از شعر فروغ نوشته شده است

محمدرضا مرزوقی از انتشار کتاب «راه دیگر» خبر داد و گفت که این رمان، داستانی عاشقانه است که تلاش دارد اصالت عشق را بر رسمیت یک رابطه‌ کاغذی ترجیح دهد.

محمدرضا مرزوقی در گفت‌وگو با خبرگزای کتاب ایران (ایبنا)، درباره‌ تازه‌ترین اثرش توضیح داد: «راه دیگر» داستانی است درباره‌ عشق یا به‌ عبارت درست‌تر اصالت عشق. رمانی عاشقانه که تلاش دارد اصالت عشق را بر رسمیت یک رابطه‌ کاغذی ترجیح بدهد. درواقع فکر اولیه‌ این رمان از این شعر فروغ در ذهنم جرقه زد که «سخن از پیوند سست دو نام و هم‌آغوشی در اوراق کهنه‌ یک دفتر نیست...»

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه گفت: سعی کردم در یک رمان صد و بیست صفحه‌ای تصور و برداشتم از همین دو بند شعر را به مخاطب القا کنم. نمی‌دانم تا چه حد موفق شده‌ام اما نفس نوشتن تلاشی است برای تجربیات تازه. هر تجربه با تمام قوت و ضعف و درست و نادرست‌هایش گامی است برای شناخت خود و البته شناخت دیگری.

وی افزود: فکر می‌کنم رسالت رمان کاوش و واکاوی درونیات شخصیت و شناخت آدمی و متعلقات اوست. در غیر این‌صورت چه رسالت دیگری در طول تاریخ چند صد ساله‌ خود قرار بوده دنبال کند. ما اغلب برای این می‌نویسیم که خودمان را بهتر بشناسیم. بخش‌های پنهان وجودمان را، آن قسمت‌هایی که اغلب در سایه پنهان می‌مانند، برای شناخت آن‌ها می‌نویسیم.
 

مرزوقی در ادامه بیان کرد:‌ تلاش کردم برای ساخت و ساز و البته توجیه مفهومی که به دنبالش بوده‌ام، و البته دور زدن تابوهایی که نمی‌توان به سادگی و عریان بیان‌‌شان کرد از لوکیشن‌ها و دیالوگ‌هایی بهره ببرم که در عین ساد‌گی و روزمره بودن، منظور دومی را در پس خود داشته باشد. آن منظور دوم یا درست‌تر بگویم آن سفید‌خوانی‌ها چیزی است که منظور و مراد من بوده و امیدوارم که مخاطبم نیز به آن خوانشی که خواست من است برسد.

وی با بیان اینکه این کتاب برای مخاطب سهل‌پسند و آن مخاطبی که به دنبال حادثه و ماجرا به شکل مرسوم خود است، نوشته نشده، افزود: این کتاب مخاطبی می‌خواهد که در همان تصاویر شناخته شده و کلام ساده به دنبال مفهومی که در خود مستتر کرده باشد تا به کشف یا حداقل نگاهی دیگر به زندگی یا عشق یا رابطه میان دو آدم برسد.

مرزوقی گفت: رابطه، مفهوم و کیفیتی که همیشه دغدغه‌ انسان بوده و البته باید اعتراف کنم از همان اولین گام‌هایی که برای نوشتن برداشتم، جزو اولیت‌هایم برای نویسنده شدن بوده است. رابطه میان دو یا چند انسان و کشف رمز و رازهای آن. بهرحال ما می‌نویسیم یا نقاشی می‌کنیم تا جهان را طبق خواسته‌ خودمان بازسازی و بازنمایی کنیم. جهانی که سرشار از روابط است. روابطی که پر از اما و باید و اگر است و اغلب چنان به بیراهه رفته که من به عنوان نویسنده وظیفه‌ خودم می‌دانم گاهی برای بازسازی درست آن کاری بکنم. همه باید کاری بکنیم. هرکس به اندازه‌ توانی که دارد.

دوستداران و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی می‌توانند رمان «راه دیگر» را که در 122 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده از سایت‌های فروش کتاب یا به صورت ای بوک از سایت انتشارات افراز تهیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها