شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
زنجیره ارتباطی کتابخانه‌های عمومی با اعضا در مواقع بحرانی نباید قطع شود

معاون کتابخانه مرکزی استان خوزستان گفت: کلید موفقیت کتابخانه‌های عمومی، ارتباط موثر و سازنده با جامعه و استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود جهت ارائه خدمات به مخاطبان و قطع نشدن زنجیره ارتباطی با اعضا در موقعیت‌های بحرانی است.

ندا خلیل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان با بیان اینکه تعطیلی عمومی کتابخانه‌ها امر شایعی نیست و کمتر اتفاق افتاده که کتابخانه‌ها در یک کشور یا در سطح جهان تعطیل شوند، گفت: اما با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ برای اولین بار در کل دنیا شاهد تعطیلی کتابخانه‌های عمومی بودیم.

وی با اشاره به اینکه کتابداران پیش از بیماری کرونا در کشور کمتر در فضای مجازی فعال بودند، تصریح کرد: به دنبال شیوع این ویروس، فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی با شیوه جدیدی مواجه شدند که نگرانی‌هایی برای مدیران، کارکنان و اعضای کتابخانه‌ها به وجود آورد. به‌خصوص در ایران که کتابداران تا پیش از این، کمتر به دورکاری و خدمات در فضای مجازی می‌پرداختند؛ اما با شروع تعطیلی ناخواسته کتابخانه‌ها، برای اولین بار و به‌طور جدی به مسئله ارائه خدمات خارج از ساختمان کتابخانه‌ها توجه کردند هرچند این تجربه ناگهانی در همه موارد هماهنگ و موفق نبوده است.
 

وی که 9 سال سابقه کار در کتابخانه‌های عمومی را دارد، با اشاره به مشکلات کار در فضای مجازی اینگونه توضیح داد: دشواری کار در فضای مجازی به علت روبرو شدن ناگهانی با این اتفاق بود، چون کتابداران و اعضا از قبل توسط کتابخانه‌ها آمادگی مواجه شدن با چنین شرایطی را نداشتند و بسیاری از کتابخانه‌ها برای اولین بار و به تازگی وارد فضای مجازی شدند؛ که به‌واسطه تعطیلی کتابخانه‌ها و نبود اطلاع‌رسانی از مکان حضور کتابخانه در فضای مجازی، قطعا این حرکت منجر به انفصال برخی از اعضا با کتابخانه‌ها شده است.

این کتابدار اهوازی ادامه داد: نبود دسترسی به کتاب‌های الکترونیک و صوتی و مهیا نبودن بستر لازم برای ارسال به اعضا، میزان آمادگی و علاقه‌مندی کتابداران برای کار در فضای مجازی که تا پیش از این به‌عنوان یک ضرورت برای آن‌ها‌ تعریف نشده بود؛ همگی از جمله موانعی بود که فعالیت در فضای مجازی را سخت‌تر می‌کرد.

پورخلیل ضمن یادآوری سخنی از استفان ابرامس (۲۰۰۲) درباره کتابدار اضافه کرد: «کتابدار خلاق در هر جا می‌تواند کارش را انجام دهد حتی بدون کتابخانه، دسترسی فیزیکی به کتاب، مجموعه، پایگاه و داده»؛ هر چند ارائه خدمات کتابخانه در فضای مجازی نیازمند بسترهایی است که بعضی از آن‌ها تا کنون برای کتابخانه‌های عمومی ایران محقق نشده است، اما کتابداران تلاش کردند با استفاده از سایر فضاهای مجازی فعالیت‌شان را ادامه دهند.

وی افزود: با تعطیلی کتابخانه فعالیت‌ها کتابخانه را در فضای مجازی گسترش دادیم. هرچند کتابخانه مرکزی پیش از این، در فضای اینستاگرام فعالیت داشت. با تفکیک گروه‌های سنی برنامه‌ها را در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال طراحی کردیم. در بخش کودکان  برنامه‌های متنوعی چون: مسابقات مختلف، انتشارتصاویر نقاشی‌ها، ارائه یک کلیپ کاردستی  هر رور جهت ایده دادن به اعضا و پخش کلیپ‌های قصه شب برای کودکان اجرا شد.

معاون کتابخانه مرکزی استان خوزستان در خصوص فعالیت‌های مجازی در بخش بزرگسال بیان کرد: در این بخش معرفی کتاب، نویسندگان و وب‌سایت‌های رایگان دسترسی به کتاب الکترونیک و صوتی به زبان فارسی و انگلیسی جهت استفاده پژوهشگران انجام شد.

پورخلیل یکی از راه‌های معرفی صفحه کتابخانه مرکزی خوزستان را اجرای برنامه‌های زنده دانست و عنوان کرد: از برجسته‌ترین فعالیت‌ها برای معرفی کتابخانه مرکزی، حضور شاعران، نویسندگان و کتابداران مختلف در برنامه زنده‌ای با عنوان «کاف کلمه» بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها