سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
به سمت انتشار فله‌ای یا باندی و دوستانه داستان‌ها نخواهیم رفت/ اصلا خوش‌بین نیستم

شاهرخ گیوا، دبیر بخش داستان نشر ثالث در توضیح اولویت چاپ اثر گفت: تیم بررسی وسواس زیادی در انتخاب آثار دارد و به هیچ‌وجه به سمت انتشار فله‌ای یا باندی و دوستانه داستان‌ها نخواهد رفت.

شاهرخ گیوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح دلایل حضورش به عنوان دبیر بخش داستان نشر ثالث اظهار کرد: دلیل اول آن مسلما دعوت از طرف نشر ثالث بود. اگر بخواهم سبب جنبی آن را هم بگویم این بوده که مدتی بود به دلایل شخصی از فضای ادبیات فاصله گرفته بودم و وقتی با پیشنهاد دوستان نشر ثالث مواجه شدم، فکر کردم خوب است که این فاصله را کم کنم و همین هم شد.
 
این نویسنده با اشاره به برنامه‌هایش برای این نشر اظهار کرد: نخستین کار، تشکیل یک تیم بررسی و ویرایش اثر بود. البته این تیم کوچک لااقل در بخش ویرایش، قبل از حضور من هم وجود داشت، اما خوشبختانه حالا هماهنگ و به‌روز شده است و در گام بعدی طبق روال گذشته بررسی آثار بوده است، البته این‌بار با تمرکز بر نام‌های تازه و نویسنده‌های خوش‌آتیه.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این، بنا بوده که برای آثار تازه منتشر شده جلسه‌های معرفی یا نقد کتاب برگزار شود که فعلا به دلیل بیماری کرونا این جلسات لغو شده است.
 
گیوا در توضیح دلایل اولویت‌های چاپ کتاب در نشر ثالث گفت: مثل هر ناشر دیگری، مسلما اولویت ما هم انتشار آثاری‌ست که کیفیت خوبی دارند. البته شاخصه‌های کیفی چه هستند و چطور به دست می‌آیند، بحث مفصلی است که شرح آن در این‌جا نمی‌گنجد. اما همین‌قدر بگویم که تیم بررسی وسواس زیادی در انتخاب آثار دارد و به هیچ‌وجه به سمت انتشار فله‌ای یا باندی و دوستانه داستان‌ها نخواهد رفت.

نویسنده کتاب «فیل‌ها» با اشاره به نحوه پذیرش و چاپ کتاب گفت: تا قبل از این ماجراهای کرونا، نویسنده‌ها با ارسال یک نسخه پرینت و پر کردن فرم مشخصاتِ اولیه‌ خودشان و اثر می‌توانستند در پروسه بررسی قرار بگیرند، اما در حال حاضر کافی‌ست با دفتر نشر تماس بگیرند و بعد از هماهنگی، آثارشان را به آدرس نشر ایمیل کنند.

گیوا در تشریح وضعیت این روزهای داستان ایرانی اظهار کرد: چند سال پیش هم در مورد وضعیت داستان‌نویسی، و حتی به طور کلی هنر دهه‌های اخیر مصاحبه‌ی کوتاهی داشتم. حالا هم اگر بخواهم حرفی بزنم همان حرف‌های قبلی است. در واقع تکرار مکرراتی است که هر از گاه از کسانی که دستی بر آتش دارند، می‌شنویم. اما اگر لازم است فقط در یک جمله می‌گویم که اصلا خوش‌بین نیستم.

وی در پایان گفت: هنر عرصه‌ شکستن مرزها و نقد امکانات موجود و تولید ایده‌های فکری جدید است، اما تا وقتی که آزادی بیان و اندیشه محصور شده، مطلقا شاهد هنر اثرگذار و پویایی نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    ایشون در این یک سال و اندی که به ثالث اومده صد بار مصاحبه کرده و نوشته. نتایج کارهاشون هم مشخصه.
  • فریبرز حکمت ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    وقتی کتاب "حاصل عمر" اثر سامرست موام را به عنوان چاپ اول، منتشر کردید به سمت انتشار چه چیزی رفتید ؟! چون این کتاب در سال 1343 توسط سازمان کتابهای جیبی چاپ شده بود، و شما عیناً آن را چاپ کردید بدون آنکه در شناسنامه کتاب اشاره ای به آن کنید !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها