چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران چاپ و نشر به دلیل مشکلات اقتصادی

مدیر چاپ شایسته معتقد است؛ تصمیم‌های آنی و بدون برنامه اقتصادی در بانک مرکزی و دولت در بخش‌های مختلف شرایط کار را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است، اهالی چاپ و نشر و سرمایه‌گذاران هم در این زمینه بلاتکلیف مانده‌اند و آینده کاری خود را روشن نمی‌بینند.

محمد لطفی مدیر چاپ شایسته در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی اهالی چاپ در دوران پساکرونا عنوان کرد: باید قبول کنیم که وضعیت اقتصادی همه دنیا به دنبال شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است و در این میان حوزه چاپ و نشر وضعیت بدتری دارد؛ زیرا از این صنعت طی سال‌های قبل هیچ حمایتی توسط دولت انجام نشده و با توجه به تحریم‌ها این حوزه روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است.
 
وی ادامه داد: وضعیت کسب و کار در حوزه چاپ و نشر به اصطلاح خوابیده است و این وضعیت به‌خصوص در بخش چاپ کتاب بی‌جان و کم‌رمق شده. کتابی که تا چند سال پیش 3000 تا 5000 نسخه از آن چاپ می‌شد اکنون به 100 نسخه رسیده است.
 
لطفی با بیان اینکه چاپ کتاب در سال‌های اخیر از چاپخانه‌های افست خارج شده و به سمت چاپ دیجیتال رفته است، گفت: در کنار همه این مسائل، گرانی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، آسیبی جدی به فعالان این حوزه وارد کرده است و کاغذی که در شرایط گرانی بندی ۷۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم، در یک بازه زمانی کوتاه به ۶۰۰ هزار تومان هم رسید و الان هم وضعیت خوبی ندارد.
 
وی با اشاره به گرفتاری چاپخانه‌داران در مسائل و مشکلات اقتصادی، افزود: این صنعت از ماشین‌ها و قطعات آن‌ها تا تک‌تک مواد اولیه وارداتی و وابسته به خارج از کشور است و با این توصیف نمی‌توان امید داشت که آینده اتفاق خاصی برای رفع مشکلات و آسیب‌های این حوزه رخ بدهد.
 
لطفی بهبود شرایط اقتصادی در دنیا و ایران را تنها عامل برون‌رفت از این بحران دانست و گفت: متاسفانه اغلب چاپخانه‌داران به دلیل کم‌کاری و کاهش سفارشات، در چاپخانه‌های خود را بسته‌اند، کارگران خود را تعدیل کرده‌اند و بیشتر کارگران از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.
 
وی حرکت چاپخانه‌داران افست به سایر بخش‌های صنعت چاپ را یکی از راهکارهای پیشنهادی خود عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش هلیو و لیبل اکنون سوددهی بیشتری دارد، البته نباید فراموش کنیم که این وضعیت فقط مختص ایران نیست و فعالان چاپ افست سایر کشورها نیز رسته کاری خود را به‌مرور تغییر داده‌اند چون بازار کار در این حوزه کساد شده است.
 
مدیر چاپ شایسته در ادامه به لزوم تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران در بخش چاپ از سوی دولت اشاره کرد و گفت:‌ قوانین دست و پاگیر، تغییر و تصمیم‌ها و قوانینی که به صورت روزانه و هفتگی و کاغذبازی‌های رایج اداره‌های دولتی موجب اخلال در بسیاری از کارها می‌شود و سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند.
 
لطفی در این زمینه توضیح داد: من برای ورود یک دستگاه به کشور نیاز به گشایش اعتبار ۱۱۰ هزار یورویی داشتم تا ارز بگیرم و از بهمن ماه که بهای دلار ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود شروع کردم اما نتوانستم ارز دریافت کنم و اکنون دلار به قیمت ‍۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و در این مسیر حدود ۸۰۰ میلیون تومان ضرر کرد‌ه‌ام.
 
وی با بیان اینکه این تصمیم‌ها و دستورات ما را گیج کرده است، عنوان کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که تصمیم‌های آنی و بدون برنامه شرایط کار را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است، بلاتکلیف مانده‌ایم و آینده کاری خود را روشن نمی‌بینیم.
 
لطفی یادآور شد: متاسفانه به عنوان یک واردکننده نمی‌توانیم هیچ برنامه کاری مدون و منظمی را داشته باشیم؛ زیرا همه چیز تابع نرخ ارز است و نمی‌دانیم که فردا نرخ ارز بالا رفته یا پایین آمده است و در این شرایط آیا می‌توان آینده‌ای برای این صنعت متصور بود؟
 
وی با اشاره به حجم گسترده ماشین‌های چاپ افست در کشور گفت: همه این ماشین‌ها اکنون بیکار و کم‌کار هستند. یک چاپخانه‌دار با کاغذ بندی ۴۰۰ هزار تومان چه چیزی چاپ می‌کند و آیا کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی با قیمت بالا در جامعه مخاطب خواهد داشت؟
 
لطفی همچنین درباره دستمزدهای پایین چاپخانه‌داران یادآور شد: چندین سال است که دستمزدهای چاپخانه‌ها ثابت باقی مانده است زیرا مشتریان ما کشش افزایش قیمت را ندارند و در این اوضاع و احوال وزارت دارایی می‌گوید باید مالیات تکلیفی و ارزش افزوده پرداخت کنید.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار چاپ و نشر کشور در سال‌های اخیر راکد شده است و به دلیل اینکه حمایتی نیز از سوی دولتمردان نمی‌شوند، نمی‌توانند مثل سابق فعالیت داشته باشند و به‌سختی خود را سرپا نگه داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها