شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
تاریخ شفاهی دفاع مقدس در خرمشهر تدوین می‌شود

مدیر اسناد و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، از تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس در خرمشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، سوم خرداد هر سال یادآور مجاهدت، ایستادگی و پایداری یک ملت در برابر تهاجم یک استکبار جهانی است. این روز عرصه ظهور ایمان، تجلی وطن‌دوستی، سلام خواهی، تبلور ارزش‌های والای انسانی و اسلامی و بیش از همه آزادیخواهی جوانان و مردم کشورمان به ویژه مردم قهرمان خرمشهر است.

فاضل بنی‌اسد، مدیر اسناد و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، درباره طرح مطالعاتی تاریخ شفاهی دفاع مقدس خرمشهر به خبرنگار ایبنا می‌گوید: یکی از پروژه‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، اجرای فاز اول طرح مطالعات تاریخ شفاهی دفاع مقدس شهرستان خرمشهر است.

وی با مروری بر تعریف تاریخ شفاهی و تاریخ نگاری بیان می‌کند: تاریخ شفاهی یکی از روش‌های متداول گردآوری، مستند‌سازی و ثبت اطلاعات و رویدادها است که امروزه به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم تاریخ‌نگاری به شمار می‌آید به‌ویژه در وقایع تاریخی بزرگ که هم از لحاظ زمانی، جغرافیایی و حضور نیروی انسانی دارای گستردگی و تنوع خاصی است.

بنی‌اسد ادامه می‌دهد: دوران دفاع مقدس علاوه بر برخورداری از این مولفه‌ها دارای تنوع موضوعی و محتوای زیادی است که موجب شده تاریخ‌نگاری آن، علاقه‌مندان به این حوزه را به بهره‌گیری از روش تاریخ شفاهی دفاع مقدس هدایت کند.


مدیر اسناد و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به پروژه طرح مطالعاتی تاریخ شفاهی خرمشهر می‌افزاید: پروژه فاز اول طرح مطالعات تاریخ شفاهی شهرستان خرمشهر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان عملیات بیت‌المقدس است. این طرح یک پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی مبتنی بر گردآوری منابع از طریق مصاحبه و گفت‌وگو است؛ رویکرد محتوایی پروژه توجه به مقاومت‌های مردمی، نقش و حضور و تاثیر مردم در دوران دفاع مقدس است.

وی در ادامه عنوان می‌کند: هرچند منظور از مقاومت فقط صرفا مقاومت‌های نظامی نیست، بلکه نقش مردم در همراهی با نیروهای نظامی کشور، ایستادگی، دفاع، مقابله با ارتش بعث عراق، پشتیبانی از جبهه‌های جنگ در اشکال مختلف آن، حضور اقشار مختلف مردم از زنان، اصناف، بازاریان، روحانیون و ... و تمام جنبه‌های حضور مجاهدانه مردم خرمشهر در طول این دوره را مورد بررسی و بازکاوی قرار می‌دهد. در اینگونه طرح‌ها موضوعات جزئی پس از کنار هم قرار گرفتن به یک حماسه بزرگ تبدیل می‌شوند و مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

بنی‌اسد یادآور شد: طرح تدوین تاریخ شفاهی خرمشهر در سال ۱۳۹۸ تایید و اجرای آن به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شده که مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای اولیه آن در مراحل پایانی قرار دارد و پیش بینی می‌شود در گام‌های بعدی حداقل به میزان ۳۰۰ ساعت مصاحبه توسط تیم‌های مشخص شده از مقاومت دفاع و حماسه عظیم مردم خرمشهر تهیه می‌شود و درنهایت این نتایج در قالب کتاب انتشار و دردسترس عموم قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها