چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
نمایشگاه کتاب یا حضوری برگزار شود یا اصلا برگزار نشود

علیرضا اسدی با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مخالف است و می‌گوید: نمایشگاه‌کتاب یا باید به‌صورت حضوری برگزار شود، یا اصلا برگزار نشود و موکول شود به هر زمانی که شرایط مساعد شد.

علیرضا اسدی مدیر نشر نیماژ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اعلام نظر مخالف خود با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: فرق اساسی نمایشگاه کتاب ایران با نمایشگاه‌های کل دنیا،  این است که یک نمایشگاه در کنار فروشگاه است.
 
اسدی در بیان اهمیت فروش در نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: آنچه که موجب اهمیت این رویداد -حداقل برای اهالی نشر- می‌شود، این است که یک محرک اقتصادی مهم به‌شمار می‌آید. این قالبیت، کمک قابل توجهی برای اقتصاد ضعیف نشر است؛ آن‌هم در شرایطی که صنعت نشر طی سال‌های اخیر با مشکلات و ضعف‌های زیادی روبه‌رو بوده.

وی افزود: برای مخاطبان واقعی هم نمایشگاه به جایگاهی برای خریداری کتاب تبدیل شده است که به‌جای مکانی برای نمایش و بازدید، بیشتر برای خرید به آن مراجعه می‌کنند.
 
مدیر نشر نیماژ درباره احتمال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: شاید نمایشگاه کتاب مجازی برای ویترین و معرفی تازه‌های نشر، امکان مناسب باشد؛ ولی به‌لحاظ فروش، گزینه قابل‌توجهی نیست.
 
نمایشگاه مجازی کتاب فقط به‌درد ناشران خاص می‌خورد
وی افزود: اگر هم تمهیداتی در دستور کار قرار بگیرد تا بحث فروش کتاب در نمایشگاه مجازی نیز مرتفع شود، این امکان تنها به‌درد یک‌سری از ناشران خاص می‌خورد که برند و مطرح هستند؛ زیرا بسیاری از ناشران برای معرفی و عرضه محصولات، به حضور فیزیکی بازدیدکنندگان مقابل غرفه‌ نمایشگاهی خود وابسته‌اند و قطعا این امکان در فضای مجازی برای آن‌ها میسر نیست.
 
اسدی نمایشگاه مجازی کتاب را یک طرح نامشخص دانست و گفت: طرحی که برای نمایشگاه مجازی ارائه شده یا قرار است ارائه شود، هنوز مشخص نیست. از طرف دیگر زیرساخت‌های اصولی و مناسب برای اجرای این طرح نیز وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی‌کنم اتفاق رو به‌جلویی باشد.
 
از نمایشگاه مجازی کتاب استقبال نمی‌کنیم
مدیر نشر نیماژ ضمن بیان اینکه «خود ما به‌عنوان ناشر از نمایشگاه مجازی کتاب استقبال نمی‌کنیم» اظهار کرد: نمایشگاه‌کتاب یا باید به‌صورت حضوری برگزار شود، یا اصلا برگزار نشود و موکول شود به هر زمانی که شرایط مساعد و زمینه برای برگزاری فیزیکی آن فراهم باشد.
 
اسدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاوت فروش حضوری و مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: قطعا فروش مجازی با حضوری قابل قیاس نیست؛ چراکه در فروش حضوری امکان معرفی و تبلیغ محصول وجود دارد، مخاطب از نزدیک اثر را می‌بیند و حس روبه‌رو شدن با اثر، جذابیتی دارد که باعث خریداری کتاب می‌شود.
 
وی افزود: به‌لحاظ روانشناسی هم این دو نوع فروش؛ یعنی  شما یک کتابی را از نزدیک ببینید و تورق کنید یا تنها عکسی از آن را در فضای مجازی مشاهده کنید، اصلا قابل قیاس نیست و تاثیر مواجهه حضوری بسیار چشمگیر است.
 
تمرکزمان روی فروش کتاب در کتابفروشی‌ها است
مدیر نشر نیماژ درباره تجربه فروش مجازی در ایام کرونا گفت: ما فروش مجازی هم داشتیم ولی اصلا با فروشی که در کتاب‌فروشی‌ها داریم، قابل قیاس نبود؛ لذا با اینکه امکان، ظرفیت و زیرساخت فروش مجازی را داریم، یشتر تمرکزمان روی کتاب‌فروشی‌ها است و این‌که مردم به جای خرید از سایت انتشارات، به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند.
 
اسدی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی تاکید کرد: اگر نمایشگاه مجازی به معنای واقعی نمایشگاه برای معرفی و نمایش آثار باشد و بحث اقتصادی در آن دخیل نباشد، به نظر من یک کار مباح است؛ یعنی اتفاق خاصی هم در آن نمی‌افتد.
 
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های آنلاین کتابی از سوی ناشران و کتاب‌فروشان، ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به چالش کشید و گفت: الان هر نشری سایت و فروش آنلاین خود را با ارائه تخفیف دارد؛ بنابراین اصلا نیازی نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد سازوکار جدیدی برای نمایشگاه ایجاد کند و یک هزینه هنگفت را متحمل شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها