چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
گزارشی آماری از فعالیت‌های یزد در سالی که پایتخت کتاب ایران بود

جوادیان زاده با اشاره به فعالیت‌های استان یزد در سال پایتختی کتاب ایران در سال 98، آمار فعالیت های این حوزه را ارائه کرد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، گفت: سال 98 سالی با رویکرد متفاوت برای استان یزد بود زیرا در این سال این شهر توانست عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص دهد و به‌نحوی فعالیت‌های استان با پیوست کتاب برگزار شد.

وی افزود: همکاری و همیاری دستگاه‌های مختلف در استان به عنوان شاهدی بر این ادعا بود به نحوی که آمار فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در استان نشان دهنده این امر است. اگرچه در برخی از حوزه‌ها مانند فضاسازی شهری در زمینه کتاب و پایتختی کتاب شاهد کم‌کاری‌هایی بودیم اما در مجموع روندی مناسبی را در زمینه کتاب و کتابخوانی دنبال کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: اتمام کار ساخت کتابخانه مرکزی یزد، حضور فعال و موثر در جشنواره‌های کتاب و کتابخوانی، برگزاری پویش‌های عمومی در حوزه کتاب، پیوست کتاب در فعالیت‌های فرهنگی استان از جمله این اتفاقاتی بود که در سال گذشته برای یزد رقم خورد.

جوادیان‌زاده افزود: در جدیدترین آماری که از سوی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است، تعداد فعالیت‌های کتابخوانی در استان یزد، به‌عنوان گامی رو به جلو در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی تلقی شده است.

وی بیان کرد: اگرچه بسیاری از برنامه‌ها به‌صورت کامل اجرا شد و برخی از آنها نیز همراه با کاستی‌هایی بود، اما اتفاقی خوب برای یزد دارالعباده و دارالعلم رقم خورد که ان‌شاءالله در آینده‌ای نه‌چندان دور آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: تعداد باشگاه‌های به ثبت رسیده در استان 3686 مورد بود که رکوردی جدید در این زمینه بود. تعداد شهرهای شرکت‌کننده استان در برنامه پایتخت کتاب ایران نیز 10 شهر بود.

جوادیان‌زاده بیان کرد: تعداد پویش با کتاب در خانه می‌مانیم، 45 مورد بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت و تعداد روستاها و عشایر شرکت کننده در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب نیز 69 روستا بودند.

وی افزود: تعداد اعضای جام باشگاه‌های کتابخوانی نیز 63 هزار و 283 نفر بودند که این آمار نیز از حضور و توجه مردم استان به بجث کتاب و کتابخوانی بود که امید است این رویدادها به خوبی دنبال شود. تعداد کتابفروشی در استان نیز 17 مورد بود. تعداد کتاب‌های خریداری شده نیز 13 هزار و 452 کتاب به ارزش 211 میلیارد و 343 میلیون و 5 هزار ریال بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: آمارها نشان دهنده گامی مثبت در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است اما امید است که این روند ادامه پیدا کند و تنها به سال پایتختی کتاب نباشد و این روند در سال‌های جاری ادامه پیدا کند تا بتوان تربیت نسل جدید را با رویکرد کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط