سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
دانستنی‌های جامع در دستنامه‌های دارویی

به گفته بهشادفر؛ در کتاب «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران، داروهای زنان و مامایی» افراد اطلاعات جامعی درباره عوارض و تداخلات دارویی کسب خواهند کرد. در واقع افراد می‌توانند راجع به داروهایی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است، اطلاعات کاملی به دست بیاورند.

مهدیه بهشادفر، داروساز، مترجم و گردآورنده کتاب «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران، داروهای زنان و مامایی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر گفت: این دستنامه در واقع از مجموعه کتاب‌هایی است که در انتشارات تیمورزاده به صورت موضوعی تدوین می‌شود. پیش از این، دستنامه جامع ایران فارما چاپ شده است که بعد از انتشار آن متخصصان در زمینه‌های تخصصی خود شروع به گردآوری مطالب در رشته خاص خود می‌کنند. در واقع داروهایی که در فهرست رسمی ایران قرار دارند و بر طبق موضوعات بیماری‌ها در آثار بعدی از این کتاب جامع تقسیم‌بندی و جداسازی می‌شوند.
 
بهشادفر گفت: این اثر در واقع دارای اطلاعات دارویی به صورت خلاصه‌وار اما ضروری است. لازم به ذکر است که نسخه جامع این اثر را هم در حال تدوین در دست داریم که بیشتر برای گروه پزشکان مفید خواهد بود و در این اثر علاوه‌بر اینکه پزشکان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند عموم مردم هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
گفتنی است، فرمت اولیه کتاب ایران فارما که درسنامه آن در سال 1386  چاپ شد، طراحی و تدوین اولیه آن از سوی دکتر سعید شهراز و دکتر طاهره غازیانی صورت گرفته است و همانگونه که گفته شد متخصصان در هر رشته پزشکی به فراخور نیازهای علمی در هر شاخه شروع به گردآوری مطالب از همان کتاب مرجع کرده‌اند به همین دلیل در تمامی جلد‌ها نام این افراد در جلد کتاب درج شده است.
 
وی ضمن اشاره به بهره‌مندی عموم مردم از کتاب عنوان کرد: با توجه به اینکه این اثر به‌گونه‌ای گردآوری شده است که عموم مردم هم از آن بهره ببرند اما این امر بدین معنا نیست که افراد برای درمان مشکلات رایج خود، بخواهند داروی مصرفی خود را بدون نسخه پزشک تهیه و مصرف کنند.
 
این مترجم و داروساز خبر از انتشار کتاب دیگری در زمینه داروهای بدون نسخه داد و گفت: کتاب دیگری در همین زمینه در راه است که در آن به تشریح داروهای بدون نسخه پرداخته شده است و افراد با بهره‌گیری از این اثر می‌توانند در استفاده از این داروها آزادانه عمل کنند.
 
وی افزود: در کتاب «دستنامه جامع داروهای رسمی ایران، داروهای زنان و مامایی» افراد اطلاعات جامعی درباره عوارض و تداخلات دارویی کسب خواهند کرد. در واقع افراد می‌توانند راجع به داروهایی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است، اطلاعات کاملی به دست بیاورند و شناخت کاملی کسب کنند.
 

 
این داروساز ضمن اشاره به خوددرمانی‌ها بدون تجویز پزشک و نقش اطلاعات و محتوای کتاب‌ها در این زمینه گفت: در هر شرایط مقابل جریان اطلاعات را نمی‌توان گرفت و کاری که باید انجام شود این است که مردم باید بدانند که صرف اشاعه اطلاعات یا محتوا نباید به آن اعتماد کنند. این امر تبعات جدی‌تری در زمینه مصرف دارو به نسبت دیگر حوزه‌های پزشکی دارد.
 
بهشادفر گفت: تنها راه موجود فرهنگ‌سازی است. اینکه در کتاب‌ها ضمن معرفی داروها باید اطلاعات کاملی درباره عوارض و تداخل آن‌ها درج شود به ویژه در زمینه داروهای زنان و مامایی این امر اهمیت زیادی به دلیل وجود تداخلات هورمونی دارد.
 
وی افزود: در واقع مصرف کوتاه مدت خودسرانه دارو در زمینه بیماری‌های زنان و مامایی می‌تواند مشکلات افراد و مسیر درمان طولانی‌تر کند و در این شرایط برگشت به روال عادی امری زمان‌بر خواهد بود.
 
بهشادفر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این روزها مشاوره آنلاین پزشکی فراگیر شده است، افراد می‌توانند پیش از استفاده از دارو با پزشک مشورت کنند و بعد اقدام به مصرف دارو کنند. در کل جز فرهنگ‌سازی راه دیگری برای جلوگیری از مصرف خودسرانه نیست.
 
این مترجم در پاسخ به این پرسش که نقش کتاب‌ها در اشاعه اطلاعات درست در زمینه استفاده از دارو چیست؟ گفت: کتاب‌ها دارای صحت اطلاعاتی بیشتری نسبت به منابع آنلاین هستند، بنابراین افراد می‌توانند برای درک دقیق‌تر آنچه که در فضای مجازی و منابع اینترنتی خوانده‌اند به کتاب‌ها رجوع کنند و صحت و سقم آن‌ها را دریابند. در واقع کتاب‌ها سفیر مطمئن‌تری برای اشاعه اطلاعات پزشکی هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها