چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
طرح‌های فصلی به رونق اقتصادی کتابفروشی‌ها کمک کرده‌اند

مسعود پیرمرادیان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلات جدی برای کسب‌ و کارهای مختلف، طرح‌های فصلی از جمله «بهارانه کتاب 99» را در راستای رونق اقتصادی کتابفروشی‌ها ارزیابی کرد.

مسعود پیرمرادیان مدیرعامل دفتر نشر معارف قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به اینکه کتاب باید در بستر تجاری عرضه شود، گفت: طرح‌های فصلی حمایتی از کتابفروشی‌ها که بهارانه کتاب یکی از مصادیق آن است، با مشارکت دادن کتابفروشان در این طرح، یک راهبرد موثر برای ایجاد عادتِ رفتن به کتابفروشی و خرید کتاب است، چراکه کتاب به‌عنوان یک محصول فرهنگی، باید در بستر تجاری عرضه شود تا بتواند موجبات افزایش اقبال عمومی به‌خود شود.

وی اضافه کرد: این طرحِ خوب در اجرا واجد معایبی هم است که موجب شده همه قابلیت‌های آن به‌ثمر ننشیند؛ از محاسن این طرح این است که به رونق تجاری و اقتصادی کتابفروشی‌ها کمک کرده است. خصوصاً در این اوضاع که شیوع کرونا کسب‌کارها را با مشکل جدی مواجه کرده، این طرح پای مردم را به کتابفروشی‌ها باز کرده و باعث افزایش سهم کتاب در سبد خرید خانوار شده است.

پیرمرادیان به دیگر محاسن «طرح بهارانه» اشاره کرد و یادآور شد: از قابلیت‌های طرح بهارانه هم این‌که اگر این طرح از نظر کمی و کیفی توسعه یابد، خصوصا که دفعات برگزاری آن از حالت فصلی به حالت ماهانه افزایش یابد و میزان یارانه دولت نیز رشد ویژه‌ای پیدا کند، رویکرد مناسبی برای جایگزینی آن با نمایشگاه‌های کتاب استانی و حتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خواهد بود.

مدیرعامل دفتر نشر معارف تصریح کرد: این موضوع همچنین باعث خواهد شد خیلی از علاقمندان عرصه فرهنگ برای راه‌اندازی کتابفروشی‌های جدید انگیزه پیدا کنند و حتی بسیاری از صاحبان کتابفروشی‌های فعلی به فکر راه‌اندازی شعبه‌های جدید خصوصاً در شهرهای فاقد کتابفروشی بیفتند.

وی برخی از مشکلات طرح «بهارانه کتاب 99» را هم برشمرد و گفت: اما اگر بخواهیم از معایب این طرح نام ببریم، عیبی بالاتر از این نیست که یک طرح خوب مثل طرح‌های فصلی، ضعیف و محدود اجرا شود. متاسفانه علیرغم اینکه حدود ۵ سال از عمر این راهبرد می‌گذرد و تعداد دفعات اجرای آن بیش‌ از ۱۰ بار است، ولی هنوز توسعه مناسبی نیافته‌اند و محدودیت‌های زیادی از نظر دفعات برگزاری و یارانه تخصیصی دارند.

پیرمرادیان گفت: همچنین در این طرح نباید به موضوع تخفیف دامن زد چراکه از نظر روانشناسی خریدار کتاب را شرطی می‌کند و همیشه متوقع ارائه تخفیف می‌کند. بلکه باید به سمت ارائه یارانه به خریداران کتاب رفت. باید کتابفروشی‌ها را به ایجاد باشگاه مشتریان و باشگاه‌ حامیان سوق داد و سپس به اعضا این باشگاه‌ها و شرکت‌کنندگان در طرح‌های فصلی قبلی یارانه خرید کتاب داد تا بر اساس اعتبار خود و یارانه تخصیص یافته، طی سال به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها