دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
نمایشگاه مجازی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب تهران ‌شود

عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معتقد است نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی کتاب، فکر خوبی است، ولی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب شود.

فریدون عموزاده‌خلیلی، رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران را یکی از چند ایده مطرح شده در شورای سیاست‌گذاری این دوره نمایشگاه کتاب خواند و گفت: تابه‌حال چند ایده برای جایگزینی نمایشگاه کتاب تهران در شورای سیاست‌گذاری این دوره نمایشگاه مطرح شده است، اما فعلا روی هیچ کدام از این ایده‌‌ها تاکید و تمرکز بیشتری نیست.
 
او ادامه داد: تا الان 5 یا 6 ایده درمورد نمایشگاه کتاب مطرح شده که قرار است در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه راجع‌به آن‌ها بحث و تصمیم‌گیری شود. نمایشگاه مجازی یکی از این ایده‌ها است؛ اما چون از طرف برخی ناشران و دیگران هم مطرح شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه مجازی دو جنبه دارد، اضافه کرد: اگر منظورمان از نمایشگاه مجازی، فضایی است که در آن یک‌سری کتاب به‌صورت فایل پی‌دی‌اف و امثال آن عرضه می‌کند؛ این فضا چندان نمی‌تواند جایگزین و آلترناتیوی برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفت.
 
وی افزود: همین کار الان از طرف برخی ناشرها انجام می‌شود و بعضا خیلی هم کارهای ابتکاری صورت گرفته و راهکارهای تازه‌ای و البته موفق هم تجربه شده است. ولی این راهکارها و تجربیات نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب به آن مفهوم اصلی‌اش باشد.
 
عموزاده‌خلیلی در توضیح نوع دوم نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: اگر نمایشگاه مجازی کتاب را به‌عنوان یک فروشگاه مجازی کتاب درنظر بگیریم، اوضاع فرق می‌کند و باید به سازوکارهای امکان عرضه و رساندن کتاب به دست مخاطب فکر کرد؛ شبیه کارهایی که استارتاپ‌های فروش کالا انجام می‌دهند و کالای خریداری شده شما را در نصف روز به دست شما می‌رسانند. اینجا هم می‌توان به استارتاپ یا فروشگاه مجازی به‌صورت بسیار گسترده و تخصصی کتاب فکر کرد که این نوع نمایشگاه با نوع اول خیلی فرق دارد.
 
وی افزود: به نظرم نمایشگاه مجازی کتاب اگرچه فکر خوبی است و بخشی از آن هم تابه‌حال انجام شده؛ باید در کنار یک نمایشگاه اصلی کتاب باشد، ولی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب شود.
 
رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تاکید بر برگزاری نمایشگاه مجازی را درصورتی درست خواند که نمایشگاه مجازی را تنها آلترناتیو و جایگزین نمایشگاه کتاب فرض کنیم و اضافه کرد: می‌شود به جایگزین‌های دیگری هم فکر کرد که هم بتواند برخی از پتانسیل‌های نمایشگاه کتاب را فراهم کند و هم اینکه با شرایط حال سازگار باشد.
 
یک نمایشگاه متکثر به وسعت ایران
او ادامه داد: ما با انجمن ناشران کتاب کودک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن نویسندگان یک‌سری نشست‌ها و هم‌فکری‌هایی داشتیم. مثلا می‌توان به یک نمایشگاه متکثر کتاب به وسعت ایران فکر کرد، که باعث ادغام هم نشود.
 
عموزاده‌خلیلی در توضیح «نمایشگاه متکثر» بیان کرد: به‌جای اینکه ده روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در تهران برگزار کنیم، به مدت یک ماه یا حتی 90 روز در طول تابستان، طرحی را در تمام کتابفروشی‌های سطح کشور برگزار کنیم؛ به این صورت که بخشی از بودجه نمایشگاه را برای این بگذاریم که کتاب را به‌صورت گسترده و ارزان، ازطریق فروشگاه‌های کتاب به دست مخاطب در سراسر کشور برسانیم.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و نمایشگاهی در سطح کشور داشته باشیم، می‌شود با تبلیغات حساب‌شده و گسترده از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، این نمایشگاه را به‌طور جدی مطرح کرد؛ به‌طوری که مخاطب و عموم مردم بدانند که در این بازه زمانی قرار است در کشور یک جشنواره ملی و سراسری کتاب اتفاق بیفتد.

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه سی‌وسوم در پاسخ به این سوال ایبنا که آیا منظور از نمایشگاه متکثر، همان طرح‌های فصلی که از سوی خانه کتاب برگزار می‌‌شود است، گفت: مساله طرح‌های فصلی این است که ناشران به طور مستقیم در آن‌ نقشی ندارند و اعتبار به کتاب‌فروشی‌ها می‌رسد. اگر بتوان تغییراتی را در طرح‌های فصلی ایجاد کرد که ناشران نیز در آن از فروش مستقیم سهم داشته باشند، می‌تواند جایگزین خوبی برای نمایشگاه کتاب باشد.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه گفت: مواردی که گفته شد جایگزین‌های پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب است؛ البته می‌توان به جایگزین‌های دیگری هم فکر کرد که هم با شرایط کرونا سازگار باشد و هم واقعا نمایشگاه باشد. یعنی صرفا محدود به فضای مجازی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها