سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
پاره‌ای از تاریخ معاصر در «قصر همایون» جلوه‌گر شد

کتاب رمان تاریخی «قصر همایون» نوشته جاسم عرب‌شکاری ازسوی انتشارات «نویسندگان پارس» در شیراز منتشر شد.

جاسم عرب‌شکاری نویسنده کتاب «قصر همایون» با بیان اینکه بر من تکلیف شده است تا به عنوان وظیفه، قسمتی از تاریخ مرز و بوم خویش را به نگارش در آورم، درباره این کتاب خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: «کوشک همایون» سرزمینی است که در دل افتخار روییده است؛ در پارسه و در کنار آوازه‌های قصری به‌نام «جمکرد» که آن را تخت جمشید نامیده‌اند؛ بنایی که تمدن و اصالت ایرانی را در چند قدمی دوستداران این سرزمینش آذین کرده است. اینجا سرزمینی از پارسه‌نشینان این مرو و این دشت است که بزرگی و باشندگی و شایستگی را در وجب به وجب این خاک رویانده است.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه این قلم نتوانسته است ارزش‌های والای این خطه پاک را آنگونه که باید، به تصویر بکشد اما کوشیده است تا قابلیت‌های دوره کوتاهی از تاریخ را، در محدوده نگارش این کتاب ماندگار و نامیرا کند.

عرب‌شکاری اضافه می‌کند: صاحب این قلم به عنوان کسی که شأن خاک را مانند تقدس‌های ارزنده سرزمینش که همواره ستوده است، گرامی می‌دارد و با تکیه بر لطف خداوند از شأن و جوانمردی و دلاوری و اصالت بزرگ‌مردانی می‌گوید که تاریخ سرزمینش را رقم زدند و خاک و اصالت را به عنوان امانتی گرانبها به دست ما و آیندگان سپرده‌اند، بنابراین، قلم به دست گرفتم و به یاری پروردگار لوح و قلم، پاره‌ای از تاریخ این سرزمین اهورایی را نگاشتم تا آیندگان از آن بهره برند و از پیشینه خویش ببالند.

همچنین کرامت یزدانی (اشک)، ناشر کتاب قصر همایون به خبرنگار ایبنا گفت: جاسم عرب‌شکاری، از نویسندگان و شاعران برجسته استان فارس، یک مستند داستانی را در قالب رمان تاریخی- پژوهشی با نام «قصر همایون» تقدیم خوانندگان کرده است.

وی افزود: این رمان تاریخی، کوشک همایون از توابع شهرستان مرودشت را در دوران قاجاریه و پهلوی در برمی‌گیرد؛ نویسنده، با قلمی روان و ساده، زندگی مردمان دوست‌داشتنی کوشک همایون را در ارتباط با شرایط زندگی دوران ارباب و رعیتی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در قالب داستان بیان می‌دارد که همه بر مبنای واقعیت است.

یزدانی عنوان کرد: در این کتاب، میزان صبر و شکیبایی، دلاوری و شجاعت و اعتقادات افراد، حسن معاشرت آنها با انسان‌های مختلف و قدرت روحی ایشان در تطبیق دادن خود با محیط جدید محک می‌خورد.  

این ناشر گفت: عرب‌شکاری، با ژرف‌نگری خاصی، ما را با آدم‌های دوران دو سلسله، محورهای جغرافیایی و تاریخی مناطقی خاص آشنا می‌کند؛ خواننده، همراه با ماجراهای شخصیت‌های واقعی داستان، از کوه‌های بلند و دشت‌های گسترده عبور می‌کند، از دشت‌ها و مزارع دیدن می‌نماید، با مفاخر و دلاوران و وطن‌پرستان و بزرگان خاک کوشک آشنا می‌شود.

روستای کوشک که این داستان حول محور آن است، در شهرستان مرودشت و در 8 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است.

کتاب «قصر همایون» نوشته جاسم عرب شکاری در ۱۵۰ صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات نویسندگان پارس در اردیبهشت ماه جاری منتشر شده‌ است. این نویسنده دو رمان و دو مجموعه شعر نیز در دست چاپ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها