دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
تعامل شهرداری‌ با پلتفرم‌های کتابی با هدف حمایت از اهالی نشر/شهرداری پیگیر تسویه‌حساب با کتاب‌فروشی‌های طرح پاییزه کتاب است

محسن فتاحی، به همفکری شهرداری تهران با پلتفرم‌های فروش محصولات فرهنگی از‌جمله در حوزه کتاب برای جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا و تقویت بازار این عرصه خبر داد.

محسن فتاحی، سرپرست اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره نشست مشترک با مدیران پلتفرم‌‌های فروش محصولات فرهنگی بیان کرد: تسهیل‌گری و پشتیبانی؛ از‌جمله وظایف شهرداری محسوب می‌شود، بنابراین با توجه به آسیب شیوع ویروس کرونا و ضرر شدید فعالان حوزه فرهنگ و صنایع وابسته به فرهنگ، نشست مشترک با برخی از مدیران فروشگاه‌های مجازی محصولات فرهنگی تهران، برگزار شد. یکی از محور‌های این نشست، توجه به صنعت نشر؛ به‌ویژه کتاب‌فروشی‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی به دنبال تعطیلی‌ها بود.

وی با اشاره به توجه شهرداری تهران به آسیب لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ناشران نیز افزود: با توجه به ‌اینکه هنوز زمان برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام نشده‌است، با مدیران پلتفرم‌ها برای ایجاد راه فروش کتاب بحث و گفت‌و‌گو شد. مدعی نیستیم همه حلقه‌های صنایع فرهنگی از‌جمله کتاب، از اجرای این ایده‌ها نفع می‌برند، اما پیش‌بینی می‌کنیم حداقل در کاهش آسیب‌ها موثر باشد.

به گفته فتاحی، شهرداری تهران در نظر دارد ضمن کمک به ایجاد بستر مناسب و استاندارد در فضای مجازی، امکان حضور تولیدکنندگان این حوزه به منظور عرضه محصولات و خدمات فرهنگی، تسهیل در تامین محصولات فرهنگی مورد نیاز شهروندان در این ایام، گسترش چرخه عرضه و فروش محصولات و خدمات فرهنگی و هنری و در نهایت امکان دستیابی آسان مصرف‌کنندگان به خدمات و محصولات فرهنگی را فراهم کند.

فتاحی ادامه داد: در این مسیر با انجمن‌ها و اتحادیه‌ها؛ از‌جمله اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در ارتباط هستیم. پیشگیری از اعمال تخفیف‌های نامتعارف و تمرکز بر وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در این گفت‌وگو‌‌ها مدنظر بوده‌است.

وی گفت: در یک‌سوی این مذاکرات، فروشگاه‌های آنلاین قرار دارند که برپایه مسئولیت اجتماعی، آماده ارائه خدمات متنوع از‌جمله پست رایگان، انبار‌داری و پردازش رایگان‌اند و سوی دیگر، تامین‌کنندگان کالا‌های فرهنگی.

سرپرست اداره کل فرهنگی شهرداری تهران درباره یکی از پیشنهاد‌های کتاب‌محور این نشست مشترک، بیان کرد: یکی از پیام‌رسان‌ها اعلام کرد ظرفیت ایجاد شبکه اختصاصی برای هر تولید‌کننده، از‌جمله در حوزه کتاب را دارد؛ بنابراین صاحب شبکه علاوه‌بر امکان عرضه کالا می‌تواند هزینه خرید را نیز مستقیم دریافت کند. این پیام‌رسان تاکید داشت برای اطمینان از اصالت کالا مجبور به ارتباط با تولید‌کننده کالا، یعنی ناشر است و در‌عین حال اعلام کرد؛ امکان ایجاد کانال برای هر کتاب‌فروشی را نیز دارد.

فتاحی، درباره پیشنهاد طراحی نرم‌افزار شناسایی کتاب‌فروشی‌‌های تهران در جلسه مشترک اهالی قلم با شهردار منطقه 2 تهران که سال گذشته برگزار شد، بیان کرد: شهرداری تهران آمادگی دارد با طراحی نرم‌افزار، موجودی کتاب‌فروشی‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

وی همچنین درباره تسویه حساب شهرداری تهران با کتاب‌فروشی‌های طرح پاییزه کتاب، گفت: شهرداری پیگیر تسویه‌حساب با کتاب‌فروشی‌های طرح پاییزه کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها