شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
طرح بهارانه کتاب می‌توانست در زمان مناسب‌تری اجرا شود/ شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد

آیدین جلالی معتقد است که زمان برگزاری طرح بهارانه کتاب خیلی بد بود و شاید اگر این اتفاق یک هفته یا ۱۰ روز دیگر می‌افتاد، نتیجه بهتری داشت.

آیدین جلالی، مدیر کتاب‌فروشی «آفرینش» در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، استقبال از طرح بهارانه کتاب را مناسب توصیف کرد و گفت: هرچند استقبال به‌‌اندازه دوره گذشته -طرح پاییزه کتاب- نبوده است، ولی باز هم در این شرایط یک‌نوع قوت قلب برای فروشگاه‌ها بود؛ حداقل شرایط فروشگاه ما کمی عوض شد.
 
جلالی با بیان اینکه تا الان نصف بیشتر مبلغی که به ما تعلق گرفته را استفاده کرده‌ایم، اضافه کرد: البته این فروش با احتساب فروش مجازی و غیرحضوری است و هرچند نتیجه آن برآیندی که خودمان فکر می‌کردیم نیست؛ ولی در‌کل این طرح باعث شد که فروشمان کمی تکان بخورد.
 
وی افزود: ما فکر می‌کردیم فروش خیلی بیشتر و استقبال شدیدتر باشد. الان فروشگاه‌ها آنچنان مشتری حضوری ندارند، مثلا کتاب‌فروشی آفرینش از شروع طرح تا الان، ۶۰۰ جلد کتاب فروخته است.

گارد مشتری‌ها نسبت به فروش مجازی
جلالی با اشاره به گارد مشتری‌ها در بخش فروش مجازی طرح بهارانه، اظهار کرد: در فروش غیرحضوری، مشتریان باید کدملی و نام و نام‌خانوادگی خود را در سایت وارد کند که فکر می‌کنم به‌دلیل برخی بی‌اعتمادی‌ها، کمی در این‌باره گارد دارند.
 
وی افزود: برای مشتری‌ها حتی خوشایند نیست که کد‌ملی خود را در اختیار فروشنده کتاب‌‌فروشی قرار دهند. باید برای آن‌ها کلی توضیح دهیم که این طرح از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، کدملی را برای سایت سامانه می‌خواهیم و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد. به‌همین دلایل مشتری‌های غیرحضوری بعضا قبول نمی‌کنند کدملی بدهند و این یک مقدار کار را سخت می‌کند.
 
اطلاع‌رسانی طرح بهارانه کتاب ضعیف بود
مدیر کتاب‌فروشی آفرینش، همچنین اطلاع‌رسانی طرح بهارانه کتاب را ضعیف خواند و افزود: خیلی از مشتری‌های ما فکر می‌کنند این طرح برای خود فروشگاه است، درصورتی که تخفیف را ارشاد به آن‌ها می‌دهد. اگر اطلاع‌رسانی بهتر و همه‌گیرتری انجام می‌شد، استقبال بهتری صورت می‌گرفت.
 
وی افزود: به‌جرأت می‌توان گفت اگر فروشگاه به مشتری اعلام نکند که چنین طرحی وجود دارد، خود مشتری از قبل خبر ندارد. برخی از مشتری‌های ما ازطریق اطلاع‌رسانی خود ما در فضای مجازی از این طرح خبردار شده‌اند؛ اما حتی یک نفر هم نیست که فروشگاه ما را از طریق سامانه ارشاد پیدا کرده باشد.
 
جلالی همچنین زمان برگزاری طرح بهارانه را نامناسب خواند و گفت: به‌نظر من زمان برگزاری طرح بهارانه کتاب خیلی بد بود؛ شاید اگر این اتفاق یک هفته یا ۱۰ روز دیگر می‌افتاد، که شب‌های قدر هم تمام شده و یک مقدار حس‌وحال مردم تغییر پیدا کرده بود، کمی جذاب‌تر و بهتر بود.
 
وی با بیان اینکه اضافه‌شدن فروش مجازی هیچ کمکی به طرح نکرده است، اضافه کرد: معمولا صفحات مجازی خود فروشگاه‌ها به‌صورت روتین یک‌مقدار تخفیف را دارند؛ مثلا صفحه اینستاگرام فروشگاه آفرینش، تقریبا از زمان شروع کرونا، برای خریدهای غیرحضوری ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفته بود که  تا ۲۰ درصد تخفیف بهارانه، آنچنان فاصله عجیب و غریبی ندارد.
 
مدیر کتابفروشی «آفرینش» تعیین سقف محدود برای فروشگاه‌ها را از دیگر ایرادات طرح بهارانه کتاب خواند و گفت: مثلا سقف فروشگاه ما کلا ۱۰ میلیون تومان بود که با توجه به قیمت کتاب‌ها، رقم بالایی نیست. همچنین سقف خرید 150هزارتومانی نیز پایین است و جوابگوی نیاز مشتریان نیست.
 
جلالی اضافه کرد: قاعده این است که بعد از رسیدن به سقف فروش، اعلام کنیم که بازهم آن ۲۰ درصد تخفیف را به مخاطبان می‌دهیم؛ اما خیلی بهتر بود که حداقل کمک این باشد که اگر سقف فروشگاهی پر شد، دوباره به‌صورت محدود -مثلا یک یا دو میلیون- یارانه اختصاص پیدا کند؛ نه اینکه فروشگاه هم تخفیفی اضافه‌ بر آن داشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها