جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
توجه به حضرت علی (ع) در کتاب‌های کودکان زیاد است/ بچه‌ها در ماه رمضان با «نسیم و قاصدک» همراه شوند

محمود پوروهاب با بیان اینکه در شعر و داستان کودک و نوجوان به امیرالمومنین (ع) توجه زیادی شده است، مطالعه کتاب «نسیم و قاصدک» را در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر به بچه‌ها پیشنهاد داد.

محمود پوروهاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: هم در شعر و هم در داستان کودک و نوجوان به امیرالمومنین (ع) توجه زیادی شده است. و یکی از معصومینی است که نسبت به سایر معصومان به ویژگی‌ها‌ و خصوصیات اخلاقی ایشان مخصوصا شهادت، موضوع غدیر، یتیم‌نوازی، تنهایی و سخن گفتن با چاه زیاد توجه شده است.

خالق «حرف‌های ناتمام» افزود: معمولا در شعرها و قصه‌ها بیشتر به نکات آموزشی و سیره زندگی حضرت علی (ع) مثل مهربانی با کودکان، کمک به فقرا در هنگام روزه‌داری و ... که به عنوان آموزه‌هایی برای بچه‌ها محسوب می‌شود، توجه شده است.
 
این شاعر و نویسنده در ادامه به آثارش در این باره برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: من کتاب‌های زیادی در این زمینه دارم مثل «یک باغ لبخند» که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده و شامل دو قسمت است؛ یک قسمت داستان‌هایی درباره حضرت علی (ع) و قسمت دیگر درباره پیامبر اکرم (ص). و شامل 8 داستان و روایت است و بیشتر جنبه آموزشی دارد.
 
 

خالق «صدای زلال بلال» افزود: از دیگر آثارم می‌توانم به «مژده گل» اشاره کنم که از سوی نشر جمکران چاپ شده و مجموعه‌ای 14 جلدی است که 7 جلد آن را من و 7 جلد دیگر را مجید ملامحمدی نوشته است. و یکی از 7 جلدی که من کار کردم درباره حضرت علی (ع) است. مجموعه 10 جلدی «یک کار خوب» هم از دیگر آثار من در این زمینه است که از سوی انتشارات سوره مهر برای کودکان منتشر شده و شامل تک داستان است.
 
پوروهاب در ادامه به مجموعه «قصه‌های خیلی قشنگ» اشاره کرد و گفت: این مجموعه حاصل همکاری من و مجید ملامحمدی است و از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است. تفاوت این مجموعه با سایر کتاب‌ها این است که طبق موضوع کار شده و هر جلد به موضوع خاصی می‌پردازد. مثلا مهربانی با حیوانات، مهربانی با زیردستان، مهربانی با کودکان، احترام به پدر و مادر و ... همه از موضوعاتی هستند که مناسب کودکان است و بیشتر با آن سروکار دارند.
 
وی همچنین بیان کرد: متاسفانه ما در این زمینه کم کار کردیم. باید تحقیقاتی صورت گیرد و از دل منابع دینی موضوعاتی که بیشتر به درد کودکان می‌خورد بیرون کشیده شود ولی این کار انجام نشده است. ما برای تولید این مجموعه وفت زیادی صرف کردیم تا بتوانیم موضوعاتی برای کودکان از دل این منابع بیرون بکشیم. در مجموع 14 موضوع پیدا کردیم سپس آن‌ها را دسته‌بندی کردیم تا ببینیم هر روایتی در دل چه موضوعی قرار می‌گیرد. مثلا موضوع مهمان‌نوازی را انتخاب کردیم و روایاتی که از ائمه درباره این موضوع وجود داشت را استخراج کردیم.
 

این نویسنده و شاعر در ادامه به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: در روزهای ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر خواندن کتاب‌هایی با این محوریت را فراموش نکنند تا با آداب ماه مبارک رمضان و رفتار و اخلاق و سیره زندگی امیرالمومنین (ع) بیشتر آشنا شوند.
 
«نسیم و قاصدک» از کتاب‌هایی بود که پوروهاب مطالعه آن را به بچه‌ها پیشنهاد داد و گفت: این کتاب 800 صفحه‌ای شامل برگزیده شعرهای مذهبی و آیینی نوجوان ایران از آغاز تا امروز است که از سوی بوستان کتاب قم منتشر شده. من همه این شعرها را تقسیم بندی کرده‌ام. مثلا شعرهایی که در ستایش خدا آمده، شعرهایی که درباره پیامبر اکرم(ص) و 14 معصوم بیان شده و بعد شعرهایی که درباره اعمالی که سبقه دینی دارند و می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه بچه‌ها در این روزها باشد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها