یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
طرح‌های فصلی کتاب زمانی برگزار شود که مردم حقوق گرفته‌اند

مدیر کتابسرای دیبای رشت معتقد است؛ طرح‌های فصلی خرید کتاب باید بین ۲۵ام تا پنجم ماه آینده باشد که نقدینگی پول خانوارها بیشتر است؛ نه وسط ماه که چیزی از حقوق مردم باقی نمانده است.

صمد دستاری، مدیر کتابسرای دیبا در شهر رشت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهمیت طرح‌های فصلی خرید کتاب عنوان کرد: ما همواره از دوره اول در این طرح‌ها شرکت کرده‌ایم و معتقدم که یکی از طرح‌های تاثیرگذار و مهم فرهنگی در حوزه کتاب به‌شمار می‌آیند که اثر مستقیم بر فعالان صنف دارد.
 
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی نکته مهم این طرح به شمار می‌آيد، ادامه داد: دست‌اندرکاران اجرای طرح باید سعی کنند حجم بیشتری از مردم از برگزاری طرح مطلع شوند و در این زمینه در گرو‌‌های مجازی و تلویزیون باید اطلاع‌رسانی شود؛ همچنین تبلیغات تلویزیونی باید در زمان برنامه‌های پربیننده باشد.
 
دستاری با اشاره به کارکرد خوب طرح بهارانه کتاب ۹۹ برای کتاب‌فروشان گفت: یکی از آسیب‌هایی که کتاب‌فروشان به‌دنبال شیوع بیماری کرونا دیدند، در فروش کتاب‌های درسی و آموزشی بود؛ هرچند فروش کتاب‌های عمومی هم دراین دوران آسیب جدی دید.
 
وی تاکید کرد: این افت فروش در حالی بود که ما باید حقوق و بیمه کارمندان خود را پرداخت می‌کردیم و در این میان امیدوارم اجرای طرح بهارانه بتواند بخشی از هزینه‌ها و ضررهای ما را بپوشاند.
 
دستاری همچنین به نکته‌ای درباره زمان برگزاری طرح بهارانه کتاب هم اشاره کرد و گفت: زمان اجرای طرح نکته حیاتی و کلیدی برای ما به‌شمار می‌آید و مجریان باید بدانند عموما زمانی طرح باید اجرا شود که مردم حقوق گرفته‌اند و به‌اصطلاح نقدینگی دارند، نه اینکه وسط ماه باشد و حقوقی نداشته باشند.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود افزود:‌ برای ما زمان مهم است. الان مردم حقوق نگرفته‌اند و کمتر پول دارند؛ چون اواخر ماه است. اگر طرح‌ها باید بین ۲۵ تا ۵ ماه آینده شروع شود که نقدینگی بیشتر است و زمان اجرای طرح هم بیشتر شود، قطعا می‌تواند موثرتر باشد.
 
دستاری با اشاره به مشتریان این کتاب‌فروشی همزمان با طرح‌های فصلی نیز توضیح داد: بیشتر مخاطبان ما در این طرح‌‌ها خانواده‌ها هستند که اغلب پدر و مادر به همراه فرزندان هستند و جالب است که افرادی بخاطر این طر‌ح‌ها مشتری ما شدند و پس از آن به صورت مدام حتی پس از زمان طرح از ما خرید کردند.
 
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر قیمت کتاب به دلیل هزینه‌های تولید افزایش زیادی داشته است و این موضوع تاثیر زیادی بر کار نشر و کتاب‌فروشی‌ها داشته است و فعالیت کتاب‌فروشان تا حد زیادی تحت تاثیر این نوسانات و قیمت‌ها قرار دارد و طرح‌های فصلی کمک خوبی به رونق فعالیت کتاب‌فروشان در این دوره‌ها کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها