شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کتاب دوزبانه «ملیله» در زنجان چاپ می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در راستای ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، کتاب «ملیله» در دو زبان چاپ می‌شود.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، گفت: استان زنجان دارای صنایع دستی فاخری است که در کل دنیا مشهور است و دارای مشتریان خاص به خود است.

وی با اشاره به اینکه برای معرفی آثار و صنایع دستی استان اقدامات بسیاری انجام شده است، افزود: با پیگیری‌های انجام شده قرار است زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شود.

ارجمند ادامه داد: به همین منظور در راستای معرفی بهتر هنر ملیله‌کاران زنجانی، کتاب مرجع در این حوزه گردآوری شده که به‌زودی چاپ خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: کتاب جامع ملیله زنجان به دو زبان فارسی و انگلیسی با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چاپ می‌شود.

وی با اشاره به محتوای کتاب مرجع ملیله زنجان گفت: در این کتاب پژوهشی مراحل ساخت ملیله و سایر آثار برتر گردآوری شده است.

ارجمند ادامه داد: عکاسی میدانی و آتلیه‌ای (کارگاه، محصولات و هنرمندان) و چاپ 50 تصویر طراحی شده با موضوع ملیله، تهیه فیلم مستند از ملیله به همراه مراحل ساخت آن  و مستندنگاری و تهیه بروشور (دوزبانه) و تهیه فهرست هنرمندان این حوزه از دیگر اقداماتی است که در زمینه معرفی ملیله زنجان انجام شده است.

یادآوری می‌شود، ملیله‌کاری از کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره‌ای و به ندرت طلایی است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها