شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
دوام ذکر ما را به خدا وصل می‌کند/ اعمال ماه رمضان را در «المراقبات» بخوانید

یک پژوهشگر قرآنی ضمن معرفی کتاب «المراقبات» برای مطالعه در ایام ماه رمضان و آشنایی با اعمال این ماه، بر دوام ذکر به عنوان عامل اتصال به خدا تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امشب، شب بیست و سوم ماه رمضان و آخرین شب از شب‎های قدر است؛ زیباترین شب آفرینش؛ شبی که سرنوشت زمینیان و آسمانیان به هم گره می‎خورد، این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده می‌شود که شب قدر همین شب است و این شب، شبی است که دعاها در آن اجابت می‌شود. در روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است که مردی در ماه رمضان خدمت رسول خدا(ص) آمد و به آن حضرت عرض کرد: من در بیرون مدینه به سر می‌برم و شتر و گوسفند دارم که نمی‌توانم همه شب در مدینه حاضر شوم. دوست دارم شبی را به من معرفی کنی تا آن شب را به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حاضر باشم. حضرت او را به نزد خود فراخواند و آن شب را معرفی کرد.
 
آن مرد نیز وقتی شب‌های بیست و سوم ماه رمضان فرا می‌رسید، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه می‌آمد و آن شب را می‌ماند و صبحگاهان به منزل خویش بر می‌گشت. همچنین در روایت دیگری نقل شده است که رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند (و از فضیلت این شب بهره بگیرند). به مناسبت شب بیست و سوم رمضان و آخرین شب قدر، در گفت‌وگو با سید محسن میرباقری، چهره نام آشنای عرصه قرآن‌پژوهی در کشور و استاد دانشگاه به بررسی ویژگی‌های شب قدر پرداختیم که اکنون پیش روی شماست.
 
چرا شب قدر مهمترین شب سال است؟
 در اهمیت ماه رمضان همین بس که خداوند در قرآن خود می‌‏گوید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی اُنْزِلَ فیهِ الْقُرْانَ»؛ (ماه رمضان، ماهی است كه در آن قرآن نازل شده است) در آیه دیگر بیان می‌کند، «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ (به حقیقت ما قرآن را در شب قدر فرود آوردیم) پس باید گفت عظمت این شب به دلیل نزول قرآن است. طبق روایات فراوان سرنوشت انسان‌ها در سال آینده مانند رزق و روزی، خوشی و ناخوشی، مرگ و میرها و ... در این شب رقم می‏خورد.
 
آداب شب قدر را چه توصیه شده است و بهترین دعای شب قدر چیست؟
اعمال متعددی برای شب قدر ذکر شده است، از جمله اینکه شایسته است انسان غسل بکند، دوم احیاء توصیه شده است که انسان این شب‌ها را با بیدار بودن خود تا صبح احیاء کند، البته منظور بیدار بودنی است که با کیفیت از آن بهره برداری کند و دعاهای متعدد مانند جوشن کبیر دعای مجیر و سایر ادعیه‌ها و نمازها که بطور خاص در روایات ما اشاره شده است، خوانده شود. دوام ذکر جزء تأکید روایات ماست و قرآن هم به کثرت ذکر تأکید کرده است. ذکر ما را به خدا وصل می کند. خلوت و نماز شب را بیشتر داشته باشید و برای نماز شب وقت بگذارید. در روایتی آمده است که از امیرالمؤمنین سؤال می‌شود، افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ می‌فرماید: «افضل اعمال در ماه رمضان، پرهیز شدید از گناه است که ما را به خدا نزدیک می‌کند.»
 


از اقداماتی که فرمودید در شب قدر و صحبت‌هایی که شد در کدامیک از کتب دینی و مذهبی می‌توانیم پیگیری کنیم؟
کتاب شریف «المراقبات»، تألیف مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی از آثاری است که به منظور مراقبت از اوقات شریف و قابل استفاده در طول سال نوشته شده است، مؤلف، پس از مقدمه‌ای، در دوازده فصل به هر کدام از ماه‌های قمری از جمله ماه رمضان و مجموعه آیات و رویات مربوط به این ماه و روزه، شب قدر و فضیلت و آداب شب قدر به طور جامع می‌پردازد و در خاتمه با تذکراتی اخلاقی کتاب را به پایان می‌برد.
 
در بخشی از این کتاب در بیان عظمت شب قدر به گفت‌وگوی میان حضرت موسی(ع) با خداوند اشاره شده است. «آن زمان که حضرت موسی(ع) عرض کرد: خداى من، نزدیک شدن به تو را خواهانم، فرمود: نزدیکى من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود. عرض کرد: خداى من رحمت تو را خواهانم، فرمود: رحمت من از آن کسى است که در شب قدر به فقیرها رحم کند. عرض کرد: خداى من جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود: آن براى کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد. عرض کرد: خداى من از درختان بهشتى ‏خواهانم، فرمود: این مال کسى است که در شب قدر سبحان‌اللّه بگوید. عرض کرد: خداى من رضایت تو را خواهانم، فرمود: رضایت من از آن کسى است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند.»
 


وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بر مطالعه کتاب «عرفان برتر»، تألیف ابوالفضل بهرام‌پور تأکید کرد و گفت: در این کتاب مسائل بسیار زیادی از دعای جوشن کبیر بازگشایی شده است و اگر کسی در شب‌های احیا یا غیر از این شب‌ها این دعا را بخواند احیا برای او رقم خواهد خورد، چرا که این دعا ایجاد احیا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها