پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
رسانه‌های اجتماعی موجب به حاشیه راندن تک‌صدایی ‌شده‌‌اند/ اهمیت شناسایی اخبار جعلی

فلسفی گفت: امروز رسانه‌های اجتماعی در جایگاه منبع و هم سازمان رسانه‌ای قرار دارند و اطلاعات و اخبار به واسطه آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته این امر موجب به حاشیه راندن تک‌صدایی ‌شده، اما باید گفت که نحوه شناسایی اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می‌تواند به مخاطب کمک کند تا با شناخت وجوه تشکیل‌دهنده رابطه رسانه‌های اجتماعی با اطلاعات و اخبار، تأثیر مثبت و منفی حاصل از آن‌ها را درک کند و بتواند آگاهانه با این پدیده‌ها و حاصل رابطه‌شان مواجه شود.

غلامرضا فلسفی، نویسنده کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت شناسایی اخبار جعلی از اطلاعات درست عنوان کرد: روزانه میلیون‌ها اطلاعات و خبر درباره رویدادهای مختلف اعم از حوادث کوچک و بزرگ، محلی و منطقه‌ای بین مردم مبادله می‌شود که با گسترش وسایل ارتباطی تلفن، پیامک، نرم‌افزارهای پیام‌رسان تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی نوین؛ این مبادله شکل می‌گیرد.
 
وی با اشاره به توسعه فضای مجازی و پدیده کاربر شهروند، افزود: این‌روزها اشخاص با در اختیار داشتن یک دستگاه تلفن همراه و دسترسی به اینترنت، در مقام کاربر شهروند هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده اطلاعات و اخبار هستند و می‌توانند در هرلحظه، اطلاعات و اخبار را به هر نقطه از جهان ارسال كنند همچین در معرض انواع اطلاعات و اخبار قرار گیرند.
 
فلسفی انباشت و سرریز اطلاعات و اخبار را نتیجه این رویداد دانست و گفت: این موضوع مجال اندیشیدن و تفكیك اطلاعات نادرست و اخبار جعلی از اطلاعات درست و اخبار واقعی را از مخاطب می‌گیرد و گاهی موجب می‌شود تا در این آشفته‌بازار ارتباطی، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی لابلای اطلاعات درست و اخبار واقعی به دست مخاطبان برسد.
 
وی با اشاره به تبعات این موضوع توضیح داد: گسترش اخبار نادرست در جامعه موجب بی‌اعتمادی افكار عمومی به اطلاعات و اخبار و همچنین سازمان‌های رسانه‌ای را در پی دارد، در حالی که در جهان پرتنش حاضر، اعتماد یك نیاز حیاتی است که مشتریانِ اطلاعات و اخبار، از سازمان‌های رسانه‌ای انتظار دارند.
 

فلسفی یادآور شد: در سال‌های اخیر نیز رابطه‌ میان اطلاعات و اخبار و سازمان‌های رسانه‌ای با بروز و ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت پیچیده شده است به‌طوری که هیچ‌کس حتی مدیران شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای مانند فیس‌بوک و توییتر هم میزان و دامنه تأثیر این پدیده‌ها بر یكدیگر و همچنین بر مخاطب را در این حد و اندازه پیش‌بینی نمی‌کردند.
 
وی همچنین به گزارشی كه در سال 2017 منتشر شده اشاره کرد و گفت: در این گزارش که «خبرها و کودکان و نوجوانان آمریکا» نام دارد آمده است که نیمی از كودکان و نوجوانان 10 تا 18 ساله آمریكایی، اخبار را از طریق رسانه‌های آنلاین دنبال و دریافت می‌کردند، در حالی که اطلاعات و اخبار مخاطبان را در حوادث جاری درگیر می‌کند و بعضی وقت‌ها موجبات اختلاف و سو تفاهمات دیجیتالی را فراهم كرده همچنین احتمال گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را افزایش می‌دهند.
 
فلسفی با بیان اینکه این روزها رسانه‌های اجتماعی در جایگاه منبع و هم سازمان رسانه‌ای قرار دارند و اطلاعات و اخبار به واسطه آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، عنوان کرد: البته این امر موجب به حاشیه راندن تک‌صدایی ‌شده و باعث می‌شود كه صداهای بیشتری شنیده شوند، اما باید گفت که نحوه شناسایی اطلاعات نادرست و اخبار جعلی می‌تواند به مخاطب کمک کند تا با شناخت وجوه تشکیل‌دهنده رابطه رسانه‌های اجتماعی با اطلاعات و اخبار، تأثیر مثبت و منفی حاصل از آن‌ها را درک کند و بتواند آگاهانه با این پدیده‌ها و حاصل رابطه‌شان مواجه شود.
 
وی تاکید کرد: البته با وجود تمامی محسنات و مضراتِ پیدا و پنهان، زندگی امروز بدون رسانه و خارج از گردونه دنیای مجازی قابل‌ تصور نیست؛ اما این‌که مخاطب در اقیانوس پرتلاطم اطلاعات و اخبار چقدر در تشخیص واقعی یا جعلی بودن اطلاعات و اخبار آگاه باشد به اراده حاکمیت‌ها و دولت‌ها در مواجهه جدی با موضوع و هم مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی شهروندان بستگی دارد.
 
به گفته فلسفی، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی با گمراه‌سازی افکار عمومی نه‌تنها مخاطبان را از حق دسترسی به اطلاعات درست و اخبار واقعی محروم می‌سازند بلكه امنیت کشورها را به خطر انداخته و در عمل مشروعیت و کارآمدی نظام‌های سیاسی مردم‌سالار را نشانه می‌روند.
 
سواد رسانه‌ای و اخبار جعلی
فلسفی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره اهداف خود از نگارش این کتاب گفت: پس از انتشار اولین مقاله در حوزه اخبار جعلی كه پاییز 1396 با عنوان «اخبار جعلی و مهارت‌های مقابله با آن» در فصل‌نامه وسایل ارتباط جمعی (رسانه) چاپ شد؛ تصمیم گرفتم این مقاله را كه حاصل مساعی علمی این‌جانب و دو تن از استادان علوم ارتباطات بود را تکمیل کنم و تحقیقات خود را در فاصله سال‌های 1396 تا 1398 در قالب این کتاب گردآوری کردم.
 
وی ادامه داد: این اثر مجموعه مطالبی در قالب پنج گفتار است و تلاش شده خواننده قدم به قدم نسبت به غنی و روزآمد شدن واژگان، تعاریف و مفاهیم حوزه سواد رسانه‌ای و اخبار و اطلاعات جعلی و غیرجعلی آگاه می‌شود.
 
فلسفی با بیان اینکه خواننده در فرایند مطالعه این كتاب علاوه بر واژگان محوری اطلاعات نادرست و اخبار جعلی با واژگانی چون حقایق جایگزین، پساحقیقت، مرگ حقیقت و امثال آن بیشتر آشنا می‌شود، عنوان کرد: در این اثر به شكل‌های گوناگون به اخبار جعلی از متون نوشتاری و تصویری گرفته تا فیلم‌ها و نقش هوش مصنوعی در تولید دیپ فیك و آثار زیان‌بار آن‌ها بر افكار عمومی اشاره شده و تلاش شده است که به شیوه‌های شناسایی این جعلیات برای مخاطب عام یا خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای پیشنهاد‌هایی سخت افزارانه و نرم افزارانه ارائه شود.
 
وی تاکید کرد: نقش سواد رسانه‌ای، دیجیتالی و خبری در قالب سوادهای نوین در مواجهه با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، از دیگر موضوع‌هایی است كه در این كتاب به آن اشاره‌شده است و امیدوارم این اثر در نظر عموم مخاطبان به ویژه دانشجویان رشته علوم ارتباطات و اهالی رسانه در زمانی كه ایران و جهان با بحران ویروس كرونا و افكار عمومی با اخبار جعلی پیرامون آن دست به گریبان است، مفید باشد.
 
كتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» در 70 صفحه و به قیمت 20000 تومان توسط انتشارات آٰرین روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها