دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
تجربه فروش مجازی بهارانه در سایر طرح‌های فصلی تداوم یابد

رضا بهرامی، ایجاد ارتباط بین بانک اطلاعاتی خانه کتاب و پنل طرح‌‌های حمایتی و همچنین تداوم امکان فروش مجازی در ادوار دیگر این طرح را پیشنهاد داد و گفت: فروش مجازی به شیوه دیگری از بازار‌یابی و ادبیات فروش نیاز دارد.

رضا بهرامی، مسئول کتاب‌فروشی شعبه کریمخان نشر چشمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری طرح بهارانه کتاب، بیان کرد: تبلیغ کافی درباره برگزاری نخستین طرح بهارانه انجام نشده‌است و بسیاری از کتاب‌فروشی‌‌ها موفق به ثبت‌نام نشدند؛ به‌عنوان مثال از بین فروشگاه‌های نشر چشمه، فقط شعبه کریمخان در طرح مشارکت دارد. با توجه به‌اینکه موسسه خانه کتاب، شماره تماس کتاب‌فروشی‌های عضو طرح‌های ادورا گذشته را در اختیار دارد این امکان وجود داشت تا حداقل با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود؛ علاوه‌بر کتاب‌‌فروشی‌ها مردم نیز از آغاز طرح با خبر نبودند.  
      
ایجاد ارتباط بین پنل طرح‌های حمایتی و بانک اطلاعاتی خانه کتاب
وی درباره امکان جدید خرید غیر‌حضوری با نخستین طرح بهارانه کتاب، گفت: ایجاد بخش جدید در پنل کتاب‌فروشی‌های عضو طرح، براساس بانک اطلاعات موسسه خانه کتاب را به مجری طرح‌های حمایتی پیشنهاد می‌کنم. با ایجاد این بخش، کتاب‌فروش می‌تواند براساس موجودی فروشگاه از اطلاعات خانه کتاب استفاده و اطلاعات را به پنل ویژه طرح منتقل کند؛ علاوه‌براین برای کتاب‌فروش، امکان طراحی انواع تبلیغ همچنین نحوه فروش پیش‌بینی شود.
 
بهرامی ادامه داد: مخاطبان نیز می‌توانند مطابق روش خرید حضوری از کد ملی برای خرید از پنل کتاب‌فروشی‌ها استفاده کنند. تعیین اپراتور، برای پاسخگویی به مشتری‌ها ازسوی هر کتاب‌فروش مشکلات احتمالی را برطرف خواهد کرد.   
 
مسئول فروش کتاب‌فروشی نشر چشمه شعبه کریمخان افزود: پیش‌ از برگزاری بهارانه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای چشمه برای مشتری‌های خود از سراسر کشور امکان دریافت سفارش تلفنی را فراهم کرده‌بود و حتی مشاوره تلفنی نیز وجود داشته و رفتار کتاب‌فروشان در ارائه مشاوره تلفنی، مانند مشتری حضوری است.
  
تداوم فروش مجازی در سایر طرح‌های حمایتی
بهرامی درباره تداوم فروش مجازی در سایر طرح‌های حمایتی و میزان تمایل کتاب‌فروشان به استفاده از این امکان، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد با تجربه کرونا این تمایل حتی در بین همکارانی که کمتر به این مسائل توجه داشتند ایجاد شده‌است. جنس شغل کتاب‌فروشی، مراوده، دیدن و لمس کردن کتاب‌ها است هر اقدام جدید شاید به این معنا باشد که ماهیت شغل به خطر بیفتد.
 
وی گفت: شغل کتاب‌فروشی در وضعیت عجیبی قرار گرفته، گویا نه می‌توان در وضعیت قبلی ایستاد و نه می‌توان با شتاب از فناور‌ی‌های نوین استفاده کرد، اگر سریع به جلو حرکت کنیم ماهیت شغل تغییر خواهد کرد؛ به‌عبارت دیگر، کتاب‌فروشی به مرور به انبار با چند نیروی انسانی و ارتباط تلفنی با مشتری تبدیل می‌شود. کیفیت تجربه خرید حضور با فروش اینترنتی قابل‌مقایسه نیست. بی‌تردید، فضای مجازی به میزان فروش کمک می‌کند اما باید به حفظ کتاب‌فروشی‌ فیزیکی نیز توجه کنیم.  
    
مسئول فروش کتاب‌فروشی نشر چشمه شعبه کریمخان درباره امکان استفاده از سامانه پست خانه کتاب در طرح‌های حمایتی افزود: تعریف سامانه «پیک کتاب» درون‌شهری در پنل اختصاصی کتاب‌فروش با حمایت یارانه‌ای دولت در تقویت طرح‌های فصلی موثر است.
  
کتاب‌فروشی مجازی به ادبیات ویژه نیاز دارد
بهرامی درباره تداوم فروش غیر‌حضوری در کتاب‌فروشی‌ها، ادامه داد: کتاب‌فروش‌های فعال در فروشگاه‌های فیزیکی به فروش و معرفی کتاب به‌صورت چهره‌به‌چهره آشنا و مسلط هستند و می‌توانند در گفت‌و‌گو رو‌دررو با مشتری در کمترین زمان به نیازش پاسخ دهند؛ در‌حالی‌که فروش مجازی به شیوه دیگری از بازار‌یابی و ادبیات فروش نیاز دارد. کتاب‌فروشان هنوز به این شیوه و ادبیات آشنایی ندارند البته می‌توان با هزینه به آن برسند.
 
مسئول فروش کتاب‌فروشی نشر چشمه شعبه کریمخان افزود: کتاب‌فروشان برای ورود به عرصه فروش در فضای مجازی و توسعه  کسب‌و‌کار، سرمایه ذخیره ندارند. کتاب‌فروشی حرفه لبِ تیغ است. کتاب‌فروشی مجازی، نیروی انسانی متخصص و مسلط به فضای مجازی، طراحی گرافیک سایت نیاز دارد؛ علاوه‌براین باید بین کتاب‌فروشی مجازی و واقعی ارتباط برقرار کرد تا به محض پایان موجودی هر قفسه به مشتری اطلاع‌رسانی شود؛ کتاب‌فروشی مجازی به معنای اضافه کرن یک اتاق دیگر به کتاب‌‌فروشی فیزیکی است.
 
بهرامی، در پاسخ به این پرسش که آیا تجربه فروش مجازی تهدید برای کتاب‌فروشی‌های فیزیکی است یا خیر؟ بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تغییر عادت‌های معمول مردم کتابخوان در دوره قرنطینه، نگرانی از تداوم ویزیت غیر‌حضوری کتاب بین کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد.

وی افزود: پیش‌تر، درباره تداوم حیات کتاب کاغذی با اطمینان بیشتری صحبت می‌کردیم، اما با رشد کتاب‌های الکترونیکی و طراحی امکانات مختلف، برای مخاطبان آن از‌جمله حاشیه‌نویسی که یکی از مزیت‌های مختص کتاب‌های کاغذی محسوب می‌شد، شاهد تغییر عادت مخاطبان هستیم؛ به‌نظر می‌رسد، اگر کرونا عادت مخاطبان به مطالعه را تغییر داده‌باشد، کتاب‌‌فروشان فیزیکی بعد از کرونا، باید به فکر راه‌های تبلیغ گسترده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها