دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
اینترنت، نرم‌افزار و امنیت سه رکن اساسی خدمات آنلاین کتابخانه‌ای

رحیم‌زادگان با اشاره به تقویت زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات آنلاین کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: اینترنت، نرم‌افزار و امنیت شبکه مهمترین پارامترها در پیشبرد خدمات آنلاین کتابخانه‌ای در دانشگاه‌ها است.

مجید رحیم‌زادگان، رییس کتابخانه دانشگاه خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نقش پلت‌فرم‌ها و خدمات آنلاین این کتابخانه در دوران بحران کرونا گفت: دو دغدغه بسیار مهم در این زمینه داشتیم که از سال گذشته پیگیری شد که مهمترین آن پیگیری پایان‌نامه‌های الکترونیکی دانشجویی بود. گفتنی است تا اواسط سال گذشته از دانشجویان به صورت کاغذی اصل پایان‌نامه دریافت می‌شد اما با توجه به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تمامی دانشگاه‌ها را ملزم به الکترونیکی کردن پایان‌نامه‌ها کرده بود، ما هم اقدامات سریع در این باب پیش گرفتیم.
 
وی افزود: در حقیقت با توجه به وقوع بحران کرونا ما این دو هدف را با هم جلو بردیم. ابتدا اینکه پایان‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی در اختیار دانشگاهیان با آی پی ویژه این دانشگاه قرار گرفت و هم اینکه برای هر یک از استادان و دانشجویان کدی را اختصاص دادیم که می‌تواند تنها از طریق فضای وب به این پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع الکترونیکی کتابخانه در هر کجا دسترسی داشته باشند.
 
رییس کتابخانه دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: برای این امر از پلت‌فرم نرم‌افزاری که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت برای خدمات‌دهی استفاده کردیم و دسترسی را تا آخر فروردین ماه سال جاری برای تمام استادان و دانشجویان باز کردیم. در واقع آن‌ها می‌توانند با کد کاربری و گذرواژه خود خدمات آنلاین کتابخانه‌ای و پایان‌نامه‌ها را دریافت کنند.
 
به گفته رحیم‌زادگان این فرایند در باب کتاب‌ها دیجیتال هم انجام شده است.
 
وی با اشاره به ارتباط شبکه‌ای کتابخانه‌ها دانشگاهی با عنوان «طرح غدیر» گفت: طرح غدیرهمچنان در دوران کرونا به فعالیت خود ادامه داد و اتفاقا دسترسی دانشگاهیان برای استفاده از آن هم راحت‌تر شده است و افراد می‌توانند برای استفاده از دیگر منابع دانشگاهی اقدام کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین زیرساخت‌ها برای پیشبرد بهتر و سریع‌تر خدمات آنلاین کتابخانه‌ای و دانشگاهی در چه مواردی نمود پیدا می‌کند، گفت: به اعتقاد من مهمترین پارامتر اینترنت است و معضل بزرگی که در این زمینه داریم سرعت اینترنت است تا افراد بتوانند همزمان استفاده کنند دومین موردی که در این باب اهمیت زیادی دارد،  نرم‌افزار مناسبی است که بتواند سرویس‌دهی خوبی داشته باشد. گفتنی است، تا کنون نزدیک به پنج الی شش نرم‌افزار برای برگزاری کلاس‌ها و جلسات دانشگاهی آزمایش شده است.
 
وی افزود: سومین و آخرین معیار مهم در امر ارائه خدمات آنلاین به دانشگاهیان، امنیت شبکه است که اهمیت زیادی در بحث کپی رایت دارد. همچنین ما یک سری نشریات الکرتونیکی را داشتیم که افراد می‌توانند با وی پی ان در هر جایی از این نشریات از خدمات کتابخانه‌ای دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها