جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تدابیر تندرستی در فصل بهار/ درمان ساده بیماری‌های شایع بهاری

ناصر رضایی‌پور گفت: در «بهار تندرستانه» اصول و قواعد سالم ماندن در فصل بهار براساس طب سنتی ایران و درمان‌های ساده غذایی و دارویی برای درمان بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های شایع بهاری معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مزاج، بنیاد اساسی طب سنتی ایران است. پزشکان قدیم با ممارست و تبحری که در شناختن مزاج‌ها داشتند، دخالت وضع مزاجی را، از موی سر تا ناخن پا در هر یک از بیماری‌ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان همه بیماری‌ها را، توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند. در پزشکی سنتی، از تمامی عناصر موجود در طبیعت اعم از گیاهی، معدنی و حیوانی برای رسیدن به اعتدال مزاج و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.
 
دکتر ناصر رضایی‌پور؛ متخصص طب ایرانی که سالهاست در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی در حوزه طب ایرانی و اصلاح سبک زندگی بر پایه اصول طب سنتی ایران مشغول فعالیت است و دستی نیز بر قلم دارد و ازجمله کارهایش می‌توان به «تصحیح حفظ صحت» اثر ناصرالحکما، «تصحیح سته ضروریه» اثر حکیم ولی گیلانی، «تصحیح تحفه سلیمانیه» اثر علاءالدین محمد طبیب و «تصحیح کشکول حکیم مومن» اثر حکیم شمس‌الدین محمد اشاره کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به معرفی جدیدترین اثر خود پرداخت.
 

وی بیان کرد: «بهار تندرستانه» نخستین کتاب نشر ترنجان است که به‌تازگی مجوز نشر آن‌را دریافت کرده‌ام. این اثر نخستین کتاب از مجموعه «پیام تندرستی» است که احتمالا شامل بیش از 25 عنوان در قطع پالتویی، تمام رنگی همراه با تصاویر مرتبط با موضوع کتاب خواهد شد و هر عنوان از این مجموعه به یک موضوع خاص اختصاص دارد.
 
رضایی‌پور ادامه داد: کتاب نخست با توجه به انتشار در فصل بهار «بهار تندرستانه» نام گرفت. در این کتاب، به اصول و قواعد سالم ماندن در فصل بهار براساس طب سنتی ایران که دانشی مبتنی بر مزاج‌هاست، نگاهی خواهیم داشت. مطابق دیدگاه طب سنتی، فصل بهار دارای مزاج معتدل متمایل به گرم است. در این اثر اشاره شده که چه کنیم تا از برخی بیماری‌های شایع در این فصل مانند خارش پوست، حساسیت‌های فصلی و برخی بیماری‌های شایع ویروسی به‌ویژه در بین کودکان، سالم و ایمن بمانیم. اگر هم بیماری رخ داد چه درمان‌های موثر خانگی برای این بیماری‌ها وجود دارد.


این متخصص طب ایرانی افزود: در بخش دیگری از این کتاب به موضوع پاکسازی‌های فصل بهار که امروز خیلی رایج است، اشاره می‌شود. در همه موارد تلاش کردیم که توصیه‌های غذایی و دارویی خیلی ساده باشند. یکی دیگر از موضوعاتی که در کتاب به آن پرداخته‌ایم این است که آیا در فصل بهار باید حجامت کرد یا نه؟
 
وی گفت: در فصل ویژه و پایانی کتاب هم با هدف آشنایی مردم با غذاهای ایرانی ویژه فصل بهار که می‌توانند به سلامتی ما کمک کنند، روش تهیه تعدادی از غذاهای کاملا ایرانی و بومی از استان‌های مختلف کشور ارائه شده تا غذاهای سنتی ما از مهجوریت خارج شوند.

رضایی‌پور در پایان «بهار و ویژگی‌های مزاجی آن»، «علت بیماری‌های بهاره چیست؟»، «تدابیر تندرستی در فصل بهار»، «خانه‌تکانی بدن»، «روشی ساده برای تقویت قلب و روح»، «نکات طلایی نوروزی»، «درمان ساده بیماری‌های شایع»، «سیر و سفر در بهار»، «فصد و حجامت، آری یا نه؟»، «سفره ایرانی، سفره سلامتی» و «آشنایی با چند خوراک و نوشاک بهاره و بومی ایران‌زمین» را سرفصل‌های اصلی این کتاب برشمرد.
 
نخستین چاپ کتاب «بهار تندرستانه» در 48 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات ترنجان راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها