چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
بررسی ریشه‌های سیاسی تحریف نام خلیج فارس در یک وبینار

وبینار بزرگداشت روز خلیج فارس با عنوان «ریشه‌های سیاسی تحریف نام خلیج فارس» به‌همت دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و منطقه‌ای خلیج فارس به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: وبینار بزرگداشت روز خلیج فارس با عنوان «ریشه‌های سیاسی تحریف نام خلیج فارس» با هدف واکاوی ریشه‌های تمایل تحریف‌گران به تحریف نام خلیج فارس به‌همت گروه مطالعات تاریخی و منطقه‌ای خلیج فارس (دانشگاه خلیج فارس) و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و انجمن علمی دانشجویان گروه تاریخ این دانشگاه، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

علی رسولی ادامه داد: در این برنامه تخصصی، کورش احمدی، پژوهشگر و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه ضمن معرفی کتاب «Naming the Persian Gulf the Roots of a political controversy» که به زبان انگلیسی نوشته است، به بیان نتایج پژوهش‌های خود درخصوص انگیزه‌های سیاسی تحریف‌گران در تحریف نام خلیج فارس می‌پردازد.

وی افزود: شناخت ریشه‌ها و انگیزه‌های احتمالی از این تحریف به مواجهه مؤثر و در عین حال واقع‌بینانه با تحریف هویت تاریخی خلیج فارس کمک می‌کند.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و منطقه‌ای خلیج فارس دانشگاه خلیج فارس برگزاری چنین برنامه‌هایی را موجب تقویت خودآگاهی ملی و فراتر رفتن از سطحی‌نگری در موضوعات کلان هویتی دانست.

وی همچنین در خصوص نقش پژوهش‌های تاریخی در حوزه هویت‌شناسی خلیج فارس گفت: به‌طور قطع پژوهش‌های تاریخی به انباشت مستندات و مدارک در دفاع از هویت خلیج فارس می‌انجامد و چراغ دفاع از این هویت را روشن نگه می‌دارد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه خلیج فارس تقویت‌کننده همکاری و همزیستی میان جوامع پیرامون و در عین حال بستر سلحشوری و ایستادگی بوده است، این وبینار ادای دینی به خلیج فارس به‌عنوان یکی از بسترهای جغرافیایی سازنده ایران و تمدن و فرهنگ و هویت ایرانی است.

رسولی در پایان یادآور شد: باید خلیج فارس را در همه ابعادش دوست بداریم؛ از نام و هویت آن تا محیط زیست آن.

یادآوری می‌شود، وبینار بزرگداشت روز خلیج فارس با عنوان «ریشه‌های سیاسی تحریف نام خلیج فارس» از طریق لینک https//mt.pgu.ac.ir/b/per-zz4-aj2 ساعت ۱۷:۳۰ فردا پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها