سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
بحران کرونا موجب گسترش خدمات تحت وب کتابخانه‌ای شده‌ است

شهرابی درباره تاثیر بحران کرونا در تغییر خدمات کتابداری و کتابخانه‌ای بیان کرد: به‌نظر می‌آید که کرونا در کنار تمامی مشکلات و آسیب‌هایی که ایجاد کرد، موجب شد تا خدمات تحت وب کتابخانه‌ای گسترش بسیاری پیدا کند و این یک نقطه مثبت است.

رضا شهرابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره دیجیتال‌سازی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌منظور دستیابی هرچه بهتر و آسان‌تر مخاطبان به منابع در بحران کرونا گفت: شرایط حاکم بر جامعه و بحران همه‌گیر کرونا نشان داد که هرچه ما به سمت استفاده از فضای کتابخانه دیجیتال برویم و منابع موجود؛ به‌جز آن‌هایی که مشکل حقوقی دارند را دیجیتال کنیم، استقبال و استفاده مخاطبان و پژوهشگران از منابع بیشتر خواهد بود.
 
وی افزود: به‌این خاطر بود که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اواخر اسفند ماه سال گذشته، برخی از منابع خود چون پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها و کتاب‌های کودک و نوجوان را به‌شکل دسترسی آزاد و کامل در اختیار مخاطبان قرار داد. امیدواریم که بتوانیم این فعالیت را ادامه بدهیم و تعداد منابع بیشتری را در شرایط کرونا، در کتابخانه دیجیتال بارگذاری کنیم تا پژوهشگران بتوانند از طریق وب به فعالیت‌هایشان ادامه بدهند و توقفی در این جریان‌های پژوهشی حاصل نشود.
 
 
شهرابی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دیگر ما، دیجیتال‌سازی 170 هزار فریم، نگاتیو بود. این مجموعه، از سال‌ها قبل در مخازن غیرکتابی کتابخانه ملی ایران وجود داشت که نگاتیو عکس‌هایی بود که در دهه‌های 60، 70 و حتی پیش از انقلاب را شامل می‌شود و بدون تبدیل شدن به عکس، از آن‌ها نگهداری می‌شد. یعنی؛ نه‌امکان استفاده آن‌ها وجود داشت و نه فهرست‌نویسی شده بودند! به‌همین دلیل در سال 1398 به دیجیتال‌سازی این مجموعه اقدام کردیم و در مرحله بعد، به سازمان‌دهی و فهرست‌نویسی آن‌ها پرداختیم که به‌زودی در وب‌سایت کتابخانه دیجیتال سازمان قرار خواهد گرفت.
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران درباره تغییرات فعالیت‌های کتابداری و کتابخانه‌ای در دوران پس از کرونا بیان کرد: با بحران کرونا، تحولات جدیدی در عرصه فعالیت‌های صنعت نشر، ارائه خدمات به ناشران، پایگاه‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌ها اتفاق افتاد. از سوی دیگر سازمان‌‌ها تمامی منابع خود را به‌شکل دسترسی آزاد در اختیار مخاطبان قرار دادند؛ منابعی که تا پیش از آن، رایگان نبوده و یا امکان دسترسی محدود داشتند.
 
وی ادامه داد: از نظر من، دیجیتال‌سازی و ارائه منابع از طریق فضای مجازی، در تمامی کتابخانه‌ها اتفاق می‌افتد و ما شاهد یک جریان همگانی به‌نام دسترسی آزاد به تمامی منابع کتابخانه‌‌ای خواهیم بود. تا پیش از بحران کرونا، بسیاری از پایگاه‌های اطلاعاتی و حتی کتابخانه‌ها زیر بار این موضوع نمی‌رفتند اما با توجه به شرایطی که ایجاد شد، تمامی مجموعه‌ها به این سمت رفتند و دسترسی آزاد به منابع و اطلاعات را برای مخاطبان فراهم کردند.
 
شهرابی در ادامه خاطرنشان کرد: دسترسی آزاد پس از دوران کرونا بسیار جدی‌تر ادامه خواهد داشت و در مقوله‌هایی چون اطلاع‌رسانی فعالیت‌های کتابخانه‌ای تاثیر گذار خواهد بود. هم مراکز اطلاعاتی به‌سمتی خواهند رفت که اکثر منابع خود را به‌شکل مجازی در اختیار مراجعان قرار بدهند و هم اینکه مطالبه پژوهشگران در این زمینه افزایش خواهد یافت.
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه پس از بحران کرونا، ارائه خدمات نیر بر بستر وب افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: اتفاق دیگری که در کتابخانه ملی ایران از ابتدای اردیبهشت‌ماه رخ داد، این بود که خدمات مرجع مجازی کتابخانه افزایش یافت و روزی 6 ساعت خدمات مجازی آنلاین در کنار خدمات آف‌لاین کتابداران به مخاطبان ارائه می‌شود. دلیل این فعالیت، افزایش مطالبه کاربران بود که این وضعیت، نشان‌دهنده این است که خدمات سنتی پیش از کرونا، باید به‌شکل مجازی و آنلاین انجام ‌شود.
 
شهرابی در پایان گفت: به‌نظر می‌آید که کرونا در کنار تمامی مشکلات و آسیب‌هایی که ایجاد کرده است، موجب شده تا خدمات تحت وب کتابخانه‌ای گسترش بسیاری پیدا کند و این یک نقطه مثبت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها