دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
سفارش آنلاین به‌زودی جایگزین سفارش حضوری در چاپ و نشر خواهد شد

رضا رضایی معتقد است؛ به‌زودی سفارش آنلاین از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها جایگزین سفارش حضوری در چاپخانه‌ها و موسسات انتشاراتی می‌شود؛ زیرا زندگی به سمت ساده شدن پیش می‌رود.

رضا رضایی پیشکسوت و فعال صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت چاپخانه‌داران به دنبال شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: پس از این بیماری تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد شده است و جامعه ناچار به پذیرش این تغییرات در بخش‌های مختلف زندگی خود شده‌اند که اصناف نیز این تحول را در شغل و حرفه خود ایجاد کرد‌ه یا باید ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه دیدگاه و فکر مردم، تولیدات و شیوه‌های سفارش این روزها رنگ و روی دیگری به خود گرفته است، افزود: بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی مجبور شده‌اند به فضای مجازی کوچ‌ کنند تا بتوانند حیات خود را ادامه دهند و چاپخانه‌داران نیز باید تلاش کنند از این قافله عقب نمانند.
 
رضایی ادامه داد: به‌زودی شاهد خواهیم بود که پهبادها اجناس و سفارش‌های اینترنتی مشتریان را به آن‌ها تحویل می‌دهند و وضعیت به‌گونه‌ای خواهد شد که صفر تا صد سفارش‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود و تحویل گاهی بدون دخالت و حضور انسان خواهد بود.
 
وی با اشاره به شرایط زندگی جدید و لزوم هماهنگی ورود فعالان چاپ و نشر کشور به این شرایط توضیح داد: اکنون مردم در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند؛ خانه‌هایی که دیگر جایی برای کتابخانه‌های بزرگ ندارند و مردم مجبور هستند کتاب‌های صوتی یا فایل کتاب‌ها را در دستگاه‌های خود ذخیره کرده و مطالعه کنند.
 
مدیر چاپ آپادانا با بیان اینکه ناشران باید در کنار کتاب‌‌های چاپی ورود به عرصه نشر دیجیتال را جدی بگیرند، گفت: در گذشته همه تاکید داشتند که عکس‌هایشان چاپ شود و در آلبوم داشته باشند اما الان دیگر چنین الزامی نیست و تصاویر در درایوهای آنلاین قابل بارگذاری هستند، تغییرات در حوزه کتاب نیز وجود دارد و نباید از آن غافل ماند.
 
وی یادآور شد‌: مساله اینجا است که الزامات و شرایط زندگی در عصر کنونی ما را به این سمت می‌برد و بیماری کرونا سنگ محک فعالیت بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه چاپ و نشر برای سنجش خود در این حوزه بود و یک نگاه کلی وضعیت نشر کشور را مشخص می‌کند.
 
رضایی با تاکید بر اینکه در بخش کتاب و نشریات شاهد تغییرات و تحولات هستیم، افزود: در ادامه این تحولات به‌زودی دگرگونی وسیعی در صنعت چاپ ایجاد خواهد شد و به زودی به صورت کامل چاپ دیجیتال جایگزین شیوه‌های چاپی فعلی خواهد شد و بهتر است فعالان این حوزه زودتر به فکر تغییر سیستم‌ و دستگا‌ه‌های خود باشند.
 
به گفته وی، الان زمان آن است که سفارش آنلاین از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها جایگزین سفارش حضوری در چاپخانه‌ها و موسسات انتشاراتی شود؛ زیرا زندگی به سمت ساده شدن پیش می‌رود و الان بشر متوجه شده است که باید با نگرش جدید و آینده‌نگری کارهای خود را برنامه‌ریزی کند.
 
رضایی با طرح این موضوع که ناشران نیز به این پروسه وارد ‌شوند، گفت: روند سفارش‌های اینترنتی به‌مرور تکامل پیدا می‌کند و شرایطی ایجاد می‌شود که همه صنوف و کسب‌وکارها به سمت این اقدامات می‌روند و ناشران نیز باید ساز و کارهای خود را بر این اساس بچینند.
 
وی با اشاره به نبود زیرساخت در حوزه چاپ و نشر برای ورود به فضای دیجیتال توضیح داد: این تغییرات و ضرورت آن در صنعت چاپ و نشر به دنبال بیماری کرونا بیش از گذشته احساس شد و اکنون بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه الزام به حضور در این فضاها دارند، زیرا متوجه شده‌اند اگر این کار را انجام ندهند بقای فعالیت‌هایشان به‌خطر خواهد افتاد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها