دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
ابتدا همه چیز را روی میز می‌گذاریم بعد شروع می‌کنیم

حریریان گفت: همه چیز با یک ایده شروع می‌شود و در دو بخش داستانی و علمی پرورانده می‌شوند اینجاست که هم کتاب‌های روایی و غیر روایی و هم مقالات علمی معتبر روی میز گذاشته می‌شود. در ساخت پادکست درباره کرونا کتاب‌ها منبع معتبرمان بودند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بی‌شک ابزارهای فناورانه یکی از انتخاب‌های بشر برای رسیدن به راحتی و آسایش در زندگی بوده است. در دورانی که می‌توان از آن به عنوان بحران کرونا یاد کرد به طور قطع فناوری‌ها نقش عمده‌ای در چرخیدن صنعت نشر داشتند. در واقع بسترهای مختلفی که از پیش هم وجود داشتند برای ارائه کتاب جان تازه‌ای گرفتند.
 
با توجه به اینکه چند سالی می‌شود که پادکست‌ها وارد دنیای مجازی شده‌اند و به عنوان یک بستر برای اطلاع‌رسانی یا ارائه محتوایی خاص نقش‌آفرینی کرده‌اند، اهالی کتاب و کتاب‌دوستان هم بیکار ننشسته‌اند و از آن برای معرفی و تشریح محتوای مورد دلخواه خود بهره‌های بسیار گرفته‌اند.
 
در این میان رضا حریریان به همراه شاهین جوادی‌نژاد دو صاحب سبک در دنیای پادکست‌ها به ویژه پادکست‌های علمی با عنوان استرینگ کست، چند سالی می‌شود که بر مبنای کتاب‌ها و یافته‌های جدید و قدیم علوم تجربی محتوای علمی را به دست علاقه‌مندان علم می‌رسانند. 

از سویی روزهای ابتدایی که ویروس کرونا با همان کووید 19 شیوع پیداکرد مردم اطلاعات چندان زیادی از آن نداشتند و تمامی دانش آن‌ها در باب مراقبت و پیشگیری بود که آن هم بر مبنای دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گرفت.

گفتنی است استرینگ کست در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا بر مبنای برخی کتاب‌ها اطلاعات جالبی از این ویروس و تجربه‌ای که جهان در گذشته داشته است را ارائه داد.

حریریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره تاثیر کتاب‌ها درباب تولید محتوا در روند تولید پادکست‌ها  گفت: با توجه به اینکه هر قسمت از پادکست‌های استرینگ کست با یک ایده شروع می‌شود، در ابتدا پژوهش‌ها درباره ایده‌های یادشده آغاز می‌شود. این پژوهش‌ها معمولا در دو شاخه داستانی و علمی انجام می‌گیرد به گونه‌ای که بخشی از زمان تحقق به پیدا کردن خط داستانی حول محور موضوع انتخاب شده و بخشی دیگر به جمع‌آوری اطلاعات برای توضیحات علمی و مرتبط با آن موضوع اختصاص پیدا می‌کند.
 
وی افزود: بخش داستانی پژوهش معمولا با رجوع به کتاب‌های غیرروایی و حتی گاهی روایی نوشته شده درباره موضوع و بخش دوم با استفاده از کتاب‌ها، اسناد، مقاله‌های علمی و پژوهش‌های معتبر گرداوری و نوشته می‌شود. این فاز در کوتاه‌ترین حالت خود به طور معمول ده روز و در برخی موارد تا چنیدن ماه طول می‌کشد.
 
حریریان با توجه تولید محتوایی که در روهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا داشتند و از سوی استرینگ کست منتشر شد، گفت: ابتدا پس از انتشار اخبار و اطلاعات درباره ویروس کرونا به ویژه در ایران چند روز بعد پادکستی با عنوان «کرونا» از سوی استرینگ کست منتشر شد که برگرفته از آخرین یافته‌ها علمی و کتاب‌هایی بود که اطلاعات دقیق‌تری درباب اپیدمی‌ها ارائه می‌دادند. برای مثال در نگارش مجموعه پادکست‌های 1918 که دنباله «کرونا» بود، کتاب‌هایی همچون؛ «فلو: داستان پاندمی آنفولانزای بزرگ 1918» و «جستجو برای یافتن ویروسی که باعث آن شد» نوشته جینا کولاتا و «آنفولانزای بزرگ» داستان مرگ‌بارترین همه‌گیری جهانی در تاریخ نوشته جان ام بری به عنوان منبع اصلی برای بخش داستانی کار مورد استفاده قرار گرفت.
 
وی با اشاره به دیگر محتوای غیرکتابی گفت: اطلاعاتی نظیر مقالات سازمان بهداشت جهانی و پژوهش‌های ثبت شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به عنوان سند علمی معتبر و زیرساخت محتوایی روایت پادکست‌های حول محور کرونا مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته این فعال در عرصه ساخت پادکست، پس از آماده شدن متن هر قسمت اطلاعات و داستان گفته شده  یک بار دیگر صحت‌سنجی می‌شود و پس از ویرایش، بازنگری و اعمال اصلاحات، فرایند ظبط، آماده‌سازی و تدوین پادکست آغاز می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها