شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
«پند» رونمایی می‌شود

15 اردیبهشت‌ماه از پرتال نشر دانشگاهی رونمایی می‌شود؛ پرتالی که در وضعیت شیوع ویروس کرونا می‌تواند دسترسی به کتاب‌‌های دانشگاهی را تسهیل کند.

سید‌عباس حسینی‌نیک، مدیر‌مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره رونمایی از پرتال نشر دانشگاهی با‌عنوان پند بیان کرد: پرتال نشر دانشگاهی با عنوان اختصاری‌(پند) آماده بهره‌برداری است و از تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه شروع به‌کار خواهد کرد. این پروژه در شرایطی که جامعه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، درگیر مبارزه با ویروس کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حال اجرا است، می‌تواند خدمت بسیار بزرگی به جامعه فرهنگی و اصحاب کتاب کند.

وی درباره خصوصیات این پرتال بیان کرد: عنوان پرتال از آن جهت انتخاب شده که ناشران هرکدام حضور مستقل داشته و در عین حال پایبند به قواعد جمعی و گروهی هستند. هر ناشر دارای صفحه مخصوص است و می‌تواند اطلاعات کتاب‌های خود را به‌روزرسانی کند. علاوه‌براین؛ امکان نصب بنر‌های تبلیغاتی ناشر، معرفی کتاب‌های جدید، نمایندگی‌ها یا کتاب‌فروشی‌های مرتبط با نشر در هر شهرستان با هدف اعلام به کاربران وجود دارد.

حسینی‌نیک ادامه داد: این خصوصیت پرتال، برای ناشرانی که دارای سایت نیستند یا دارای سایت فعالی ندارند، حائز اهمیت ویژه است؛ چراکه بدون صرف وقت و هزینه می‌توانند از مزایای فعالیت جمعی استفاده کنند. از سوی دیگر، مخاطبان کتاب نیز با مراجعه و بازدید از پرتال می‌توانند با تعداد زیادی از ناشران و کتاب‌های آن‌ها آشنا شوند و از اطلاعات ارائه شده، استفاده کنند.

وی درباره دومین ویژگی پرتال نشر دانشگاهی افزود: تجمیع ناشران و کتاب‌های آن‌ها زمینه‌ساز اجرای سیستم جستجوی پیشرفته است و تلفیق اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب‌ها با موضوع‌بندی علمی آن‌ها می‌تواند به فراآوری اطلاعات کمک کند. این اطلاعات، مورد نیاز همه نقش‌آفرینان حوزه کتاب اعم از پدیدآوران، ناشران، عوامل فنی چاپ، فروشندگان، مخاطبان و مسئولان دولتی بوده و می‌تواند در تصمیمات آن‌ها تأثیرگذار باشد.

حسینی‌نیک در تشریح سومین ویژگی پرتال نشر دانشگاهی بیان کرد: یکی از ابداعات این پرتال، ارائه فهرست موضوعات در همه حوزه‌های علمی و دانشگاهی است. این فهرست و موضوع‌بندی براساس منابع علمی و رسمی در نظام آموزش عالی کشور تهیه و تلاش شده همه کتاب‌های دانشگاهی در ذیل آن موضوعات قرار گیرند. جامعه دانشگاهی به سهولت می‌تواند از طریق فهرست موضوعات در پرتال به اطلاعات کتاب‌های مورد نظر خود دسترسی داشته‌باشد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی و معرفی ناشران، کتاب‌فروشان و کتاب‌های دانشگاهی مهمترین خصوصیت این پرتال است. اگرچه امکان فروش کتاب نیز در پرتال وجود دارد اما کاربران و مخاطبان بیش از هر چیز به اطلاعات در این حوزه نیاز دارند و بعد از اطلاع، روش‌های تهیه کتاب را خود انتخب می‌کنند.

به گفته مدیر‌مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در این پرتال علاوه بر معرفی ناشر و ارائه اطلاعات جامع از کتاب‌های دانشگاهی، به معرفی کتاب‌فروشان نیز پرداخته‌شده و هر ناشر در پروفایل خود، اطلاعات کامل از نمایندگی‌ها و کتاب‌فروشی‌های طرف قرارداد خود را ارائه داده تا کاربران بتوانند کتاب‌های درخواستی خود را در محل تهیه کنند این تدبیر زمینه‌ساز رونق کتاب‌فروشان محلی خواهد شد. با توجه به ارائه اطلاعات ناشر و امکان اتصال به سایت اختصاصی ناشر از طریق این پرتال، پدیدآوران می‌توانند با ارزیابی میزان و کیفیت فعالیت ناشران، یرای انتشار آثار جدید خود مذاکره کنند که پنجمین ویژگی پرتال محسوب می‌شود.   

وی گفت: با توجه به امکانات دیجیتالی که امروزه در دسترس بیشتر مخاطبان کتاب در اقصی‌نقاط کشور قرار دارد، همچنین  وجود سیستم‌های جستجوی پیشرفته که می‌تواند اطلاعات کتاب‌ها را پردازش کرده و قدرت انتخاب را افزایش دهد، لازم است تدابیر و اقدامات ویژه در این حوزه انجام شود و با استفاده از تجربیات روز دنیا درصدد حل معضل و مشکل کمبود سطح تماس کتاب با مخاطبان برآمد.

حسینی‌نیک افزود: باتوجه به شرح وظایف انجمن و اینکه بسیاری از ناشران دانشگاهی مانند دیگر ناشران، دارای سایت فعال برای معرفی و عرضه کتاب‌هایشان نیستند، هیئت مدیره انجمن، طرح ایجاد پرتال نشر دانشگاهی را مصوب و با حمایت‌های خود، مقدمات اجرای آن‌را فراهم کرده است.
 
مدیر‌مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، بیان کرد: مهمترین مساله و مشکل اساسی حوزه نشر، ضعف ارتباط بین ناشران و مخاطبان کتاب است. بسیاری از کتاب‌های ناشران به خوبی توزیع نمی‌شود و مشتریان از انتشار آن‌ها بی‌خبرند.

وی افزود: تعداد کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر به قدری زیاد است که معرفی آن‌ها به‌صورت رو در رو و توسط افرادی غیر از ناشر و با استفاده از امکانات دیجیتالی ممکن و کامل نیست؛ علاوه‌براین، هیچ بازخوردی از کتاب‌های فروش رفته برای ناشر وجود ندارد، در حالی‌که نظر مخاطبان کتاب می‌تواند برای بهبود کیفیت فعالیت ناشر، بسیار با اهمیت است.

حسینی‌نیک ادامه داد: یکی از کارکرد‌‌های سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد ارتباط بین ناشران و مخاطبان است. ظرفیت‌های فضای دیجیتال موحب‌شده، حلقه‌های جامعه نشر اعم از پدیدآورندگان، ناشران، فروشندگان و مخاطبان کتاب را به هم مرتبط کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها