شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
فروش لوازم‌التحریر هم بقای کتاب‌فروشی‌ها را تضمین نمی‌کند

مدیر کتاب‌فروشی‌ «رحمان‌پرست» گفت: تعطیلی مدارس موجب شده تا در ایام کرونا رکود بازار کتاب، فروشی که از قبال لوازم‌التحریر وجود داشت هم نداشته‌باشیم.

علی رحمان‌پرست، مدیر کتاب‌فروشی و انتشارات«رحمان‌پرست» شهر نکا استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در این شهر گفت: کتاب‌فروشی‌ها در این بحران به چند قسمت تقسیم شده‌اند؛ بخش اول، کتاب‌فروشی‌ها درسی‌ هستند که می‌توانند پس از کرونا و با بازگشایی مدارس ادامه حیات داشته‌باشند. احتمال اینکه این نوع کتاب‌فروشی‌ها بتوانند مشکلات حاصل از کرونا را در آینده حل کنند، زیاد است و ظرفیت جبران زیان اقتصادی را دارند.
 
وی افزود: بخش دوم؛ کتاب‌فروشی‌های عمومی هستند که شرایط خوبی در ایام کرونا ندارند؛ چراکه در حالت کلی کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای ندارد. خانواده‌ها باتوجه به مشکلات اقتصادی خود سعی می‌کنند که نیازهای اصلی خود را برطرف کنند و بعد به سراغ دیگر مسائل مانند فرهنگ و مطالعه بروند.
 
رحمان‌پرست در ادامه سخنان خود بیان کرد: بخش دیگر، کتاب‌فروش-ناشرانی هستند که عمده کتاب‌های خود را برای نمایشگاه کتاب کنار گذاشته‌ بودند اما باتوجه به تعطیلی نمایشگاه‌های کتاب، ضربه اصلی‌تری دیده‌اند. نمایشگاه‌های کتاب تا اطلاع‌ثانوی تعطیل شده و کتاب‌های فروش نرفته‌است و این زیان دوچندانی دیده‌اند.
 
وی با اشاره به اصلی‌ترین معضل کتاب‌فروشی‌ها در بحران کرونا عنوان کرد: مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی ناشی از بحران کرونا، اصلی‌ترین معضل و دغدغه کتاب‌فروشی‌ها است و پس از آن، حضور نداشتن مردم در کتاب‌فروشی‌ها و دیگری تعطیلی مدارس است که موجب شده تا در ایام کرونا رکود بازار کتاب، فروشی که از قبال لوازم‌التحریر وجود داشت هم نداشته‌باشیم؛ درحالی‌که فروش لوازم‌التحریر پیش از این به اقتصاد کتاب‌فروش کمک می‌کرد.
 
 مدیر کتاب‌فروشی و انتشارات«رحمان‌پرست» درباره راهکارهای موجود برای جلوگیری از آسیب بیشتر کتاب‌فروشی‌ها در شرایط کرونا گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای متولی اقداماتی چون تخصیص یارانه به کتاب‌فروشان، درنظرگرفتن بیمه بیکاری برای کارکنان کتاب‌فرشی‌ها و حمایت‌های مادی برای رفع نیازهای کتاب‌فروشی‌ها چون اجاره مغازه و ...  را در نظر بگیرند، قطعا موثرتر است و بخشی از مشکلات اقتصادی کتاب‌فروشی‌ها حل خواهد شد؛ وگرنه در دوران پساکرونا با شکست بسیار سختی در صنعت نشر کشور و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها