شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کتاب‌فروشان باید مرزهای حرفه‌ای خود را توسعه دهد

مدیر کتاب‌فروشی «کتاب نهال» اراک معتقد است؛ یک کتاب‌فروش باید به دنبال ایجاد تعامل با مخاطبانش باشد که یکی از راهکارها در این شرایط، فروش اینترنتی است.

محمد شاملو، مدیر کتاب‌فروشی «کتاب نهال» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت ۱۳ ماهه این کتاب‌فروشی عنوان کرد: اداره یک کتاب‌فروشی بر خلاف ظاهرش هزینه بسیار بالایی دارد و در طول این یک‌سال که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، تلاشمان بر این بود که ارتباط مستمر و تعاملی با شهروندان و مشتریان خود داشته باشیم و کتاب‌فروشی را پاتوق آن‌ها کنیم.
 
وی ادامه داد: شاید جالب باشد بدانید که به‌دنبال ایجاد تعامل با مشتریانمان، در کمال تعجب طی روزهای قرنطینه به‌طور متوسط فروش اینترنتی ما دو تا سه برابر رشد داشت.
 
شاملو با بیان اینکه «کتاب‌ نهال» در منطقه پرترددی نیست، گفت: ما در نزدیکی میدان امام حسین(ع) شهر اراک مشغول فعالیت هستیم؛ مکانی که از مرکز شهر دور است و به همین دلیل در طول سال برای جذب مشتریان برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه در روزهای شیوع بیماری کرونا و ایام قرنطینه بخش عمده سفارش‌های این کتاب‌فروشی تلفنی و از طریق فضاهای مجازی بود، گفت: از طریق شبکه‌های مختلف تماس و پیامک داشتیم و کتاب‌های مختلف برای بزرگسالان و کودک و نوجوان از ما درخواست می‌شد که حجم زیادی را شامل می‌شد و جالب است بدانید بعد از بازگشایی، فروش کتاب‌فروشی عادی شده است.
 
شاملو با اشاره به اقدامات این کتاب‌فروشی در روزهای قرنطینه یادآور شد: ما در صفحات مجازی تلاش کردیم تبلیغات زیادی برای در خانه ماندن و کتاب خواندن داشته باشیم و با هدف ترویج کتابخوانی، مسابقه «با کتاب در خانه بمانیم» را در این ایام برگزاری کردیم.
 
وی درباره شرایط این مسابقه توضیح داد: بر این اساس هرفردی که از ما کتاب خریداری کرده باشد، باید در حد یک یا دو دقیقه آن کتاب را معرفی و فایل آن را برای ما ارسال می‌کرد. قرار بود دو نفر برگزیده شوند که در این مسابقه ۳۰ نفر شرکت‌ کردند.
 

شاملو با بیان اینکه ما با راهکارهای مختلف تلاش کردیم در بین مخاطبان انگیزه کتاب‌خوانی ایجاد کنیم، گفت: هدف ما سود نبود؛ بلکه هدف ترویجی داشتیم. من معتقدم یک کتاب‌فروش نباید فقط در کتاب‌فروشی‌اش بنشیند و منتظر مشتری باشد؛ بلکه باید حرکت‌های نوآورانه و خلاقانه داشته باشد و بتواند همه جوانب کار را بررسی کند.
 
به گفته وی، یک کتاب‌فروش باید مرزهای کاری و حرفه‌ای خود را توسعه دهد و وقتی فردی یک‌بار به فروشگاهش می‌آید، برای حضور دوباره او برنامه‌ریزی کند تا ارتباط دو سویه و تعاملی میان شهروندان و مشتریان با کتاب‌فروشی ایجاد شود.
 
شاملو با طرح این موضوع که کتاب‌فروش باید خصوصیات و علایق مشتریان خود را بشناسد، افزود: او با آگاهی از این ویژگی‌ها می‌تواند زمینه را برای استمرار این ارتباط فراهم کند و در بستر این تعامل علاوه بر مشتری‌مداری به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها