دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
رقابت ناعادلانه ناشران با کتاب‌فروشان در ایام کرونا/ توزیع کتاب در شهرستان‌ها ضعیف است

مدیر شهر کتاب ساوه با انتقاد از ارائه تخفیف‌ها توسط در ایام شیوع کرونا، گفت: در شرایط پیش‌آمده در تامین کتاب مشکل داشتیم و این روند این‌روزها در شهرستان‌ها ادامه دارد.

غلامرضا قاسمی‌زاده مدیر شهر کتاب ساوه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر کسب و کار کتاب‌فروشی‌ها عنوان کرد: فروشگاه ما از یک هفته قبل عید تا ۲۳ فروردین تعطیل بود و در این بازه زمانی کمترین ارتباط را با مشتریان خود داشتیم.
 
وی افزود: ما از مدت‌ها قبل، یک سایت داشتیم اما برای به‌روزرسانی آن اقدامی نکرده بودیم. در این زمان تلاش کردیم سایت را به‌روزرسانی و به مخاطبان خود درباره کتاب‌ها و خدمات فروش، اطلاع‌رسانی کنیم.
 
قاسمی‌زاده با بیان اینکه به‌دنبال فعال‌سازی سایت، یک اقدام نوآورانه دیگر هم در این ایام داشتیم، توضیح داد: طرحی با عنوان «الو شهر کتاب» را در این فرصت آغاز کردیم و با عقد قرارداد با یک شرکت حمل و نقل برای ارسال کتاب‌ها، امکان خرید و دریافت کتاب در ایام قرنطینه را برای مشتریان خود ایجاد کردیم. در این طرح از مشتریان خود خواستیم کتاب‌های مورد نظر خود را تلفنی سفارش دهند تا برایشان بفرستیم.
 
وی یادآور شد: همچنین در این ایام، مردم را تشویق می‌کردیم که در خانه بمانند. برای خریدهای بیش از ۱۰۰ هزار تومان، ارسال رایگان داشتیم و برای خریدهای بیش از ۵۰ هزار تومان نیز هزینه ارسال نیم‌بها بود.
 
قاسمی‌زاده اما با انتقاد از سیستم توزیع کتاب گفت: در شرایطی که ما تلاش می‌کردیم فروش اینترنتی و تلفنی را پیش ببریم، موجودی کتاب‌هایمان رو به اتمام می‌رفت و باید کتاب‌فروشی شارژ می‌شد؛ اما از آنجاکه به شب عید بود و موضوع کرونا پیش آمد، نتوانستیم کتاب‌های زیادی در اختیار داشته باشیم.
 
وی توضیح داد: به‌دلیل تعطیلی‌ها نتوانستیم یک‌سری کتاب‌های حوزه بورس که اغلب به‌روز فروخته می‌شوند را بیاوریم و به‌دست مخاطبان برسانیم. به‌[ور کلی در تامین کتاب مشکل داشتیم و البته باید بگویم این روند حتی این‌روزها هم در شهرستان‌های کشور ادامه دارد.
 
قاسمی‌زاده تاکید کرد: البته در این دوران بسیاری از ناشران نیز در سایت‌ها و صفحات مجازی خود اقدام به فروش اینترنتی کتاب کردند که این‌کار موجب رقابت ناعادلانه بین کتاب‌فروشان و ناشران شد و متاسفانه رغبت مردم به سمت خرید از ناشران بود تا کتاب‌فروشان.
 
وی با بیان اینکه ناشران و برخی سایت‌های فروش اینترنتی کتاب با تخفیف‌های ۳۰ تا ۴۰ درصدی کتاب‌هایشان را برای فروش می‌گذاشتند، گفت: این مبالغ برای کتاب‌فروشان خیلی بالا است و رقابتی ناعادلانه است که کسی هم جلودار آن نیست و به این نتیجه می‌رسیم که کتاب‌فروش به خصوص در شهرستان‌ها تنها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها