یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
چهارمین کنگره «شعر نیایش مواهب» فراخوان داد

دبیر چهارمین کنگره «شعر نیایش مواهب» از فرخوان این جشنواره خبر داد و گفت: محور چهارمین کنگره «شعر نیایش مواهب» دعای افتتاح است که برای شاعران می‌تواند سرچشمه مضامین ناب و بدیع باشد.

محمد غفاری معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری استان قم و دبیر چهارمین کنگره «شعر نیایش مواهب» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به پرداختن به شعر مناجات و استفاده از ادعیه در اشعار، برای چهارمین سال پیاپی فراخوان کنگره «شعر نیایش مواهب» را منتشر کردیم.
 
وی محور این کنگره را دعای افتتاح معرفی کرد و افزود: دعای افتتاح از دعاهای شب‌های ماه رمضان است که محمد‌بن‌عثمان از نایبان خاص امام زمان (عج) آن را نقل کرده است. دعای افتتاح سرشار از معارف و مفاهیم خداشناسی است و برای شاعران می‌تواند سرچشمه مضامین ناب و بدیع باشد.
 
دبیر چهارمین کنگره «شعر نیایش مواهب» به جشنواره‌های قبل اشاره کرد و گفت: جشنواره در سال نخست به مضامین و معارف مندرج در دعای ابوحمزه‌ثمالی اختصاص داشت و در سال دوم مناجات شعبانیه مضمون شعر شاعران قرار گرفت. در سومین دوره دعای عرفه امام حسین (ع) منبع الهام شاعران آیینی شهر مقدس قم بود.
 
غفاری تصریح کرد: کنگره «شعر نیایش مواهب» حاصل یک فرآیند اندیشه‌ای است. شاعران ابتدا دعا را مطالعه می‌کنند و مضامین آن را با عمق جان درک می‌کنند و سپس از معارف و آموزه‌های دعا برای سرودن شعر بهره می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: در خلال اعلام فراخوان منابع مطالعاتی و معرفتی برای استفاده شاعران در شبکه‌های مجازی قرار داده می‌شود و جلسات نقد و بررسی اشعار پیش از ارسال به جشنواره برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری استان قم بیان کرد: به سبب محدودیت‌های ایجاد شده در رابطه با شیوع بیماری کرونا نقد اشعار در این دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
وی شیوه ارسال آثار را توضیح داد و یادآور شد: شاعران گرامی می‌توانند از طریق پست الکترونیکی Mavaheb.qom@gmail.com  اشعار خود را به دبیرخانه ارسال نمایند و برای بهره‌مندی از شرح و توضیحات دعای افتتاح و همچنین پاسخ به سوالات خود در فضای مجازی، به کانال ادبیات قم در پیام‌رسان‌های تلگرام و ایتا مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها