یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
افق روشنی پیش‌روی کتاب‌فروشی‌ها نیست

مدیر کتابفروشی کتاب سلام شهر ورامین گفت: متاسفانه افق روشنی پیش روی خود نمی‌بینیم و نمی‌دانیم در صورت استمرار این بحران چگونه باید دغدغه‌های مالی و هزینه‌های خود را برطرف یا تامین کنیم.

مصطفی مددی، مدیر کتاب‌فروشی «کتاب سلام» شهر ورامین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به بیماری کرونا و تاثیر آن بر وضعیت کتاب‌فروشی‌ها گفت: به دنبال تعطیلی اصناف مختلف از جمله کتاب‌فروشی‌ها، ما نیز در فروشگاه خود دچار مشکل و آسیب‌های جدی شدیم و سعی کردیم از ظرفیت‌های فضای مجازی برای بهبود کار خود استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه تا پیش از بیماری کرونا برنامه‌ریزی خاصی برای حضور در فضای مجازی نداشتیم، افزود: اما در این بازه زمانی متوجه شدیم که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کمک خوبی برای ما و همکارانمان باشند، به همین دلیل به سرعت صفحه و کانال ساختیم تا بتوانیم جمعی از مشتریان خود را در آنجا داشته باشیم.
 
مددی ادامه داد: اگر از قبل این پیش‌بینی را کرده‌بودیم، قطعا در بحران کرونا می‌توانستیم خیلی بهتر و موثرتر عمل کنیم و اکنون نیز باوجود بازگشایی مجدد کتاب‌فروشی، فعالیت فضای مجازی را دنبال می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه تعطیلی‌های طولانی‌مدت آسیب جدی به صنعت نشر؛ به‌خصوص کتاب‌فروشان به‌عنوان قشر فرهنگی وارد می‌کند، گفت: مساله اینجا است که متاسفانه افق روشنی پیش روی خود نمی‌بینیم و نمی‌دانیم در صورت استمرار این بحران چگونه باید دغدغه‌های مالی و هزینه‌های خود را برطرف یا تامین کنیم.
 
مددی با اشاره به فعالیت این کتاب‌فروشی در شهر ورامین نیز گفت: ما فکر نمی‌کردیم که در این فضا می‌توانیم کار خود را توسعه دهیم اما کرونا جرقه‌ای شد که در این مسیر قرار بگیریم. بنا داریم طرح‌هایی را اجرایی کنیم و در فضای مجازی بیشتر فعالیت داشته باشیم.
 
به گفته وی، حرفه کتاب‌فروشی در زمینه‌های مختلف با مشکل روبه‌رو است و با رخدادهایی از نوع کرونا آینده این شغل به‌خطر می‌افتد. از سال گذشته فروش کتاب درسی در کتاب‌فروشی‌ها محدود شد و امسال به طور کامل این کار به مدارس واگذار و رسما پای دانش آموزان و خانواده‌هایشان از کتاب‌فروشی بریده شد.
 
مددی تاکید کرد: اگر مسئولان دولتی راهکاری برای حمایت و تقویت کتاب‌فروشی‌ها نداشته باشند، بخش زیادی از کتاب‌فروشی‌های محلی که محل تلاقی خانواده‌ها بودند، روبه زوال می‌روند و باید فکری برای آن‌ها اندیشده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها