پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
تصویب لایحه حمایت از مالکیت ادبی یک مطالبه مهم از مجلس یازدهم است

لادن حیدری، اصلاح لایحه جامع حقوق مالكيت فكری پديدآوردندگان آثار ادبی و هنری در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بعد از گذشت سه دوره از بررسی آن در ادوار مختلف، طبیعی می‌داند اما و بر تصویب هرچه زودتر آن تاکید دارد.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به‌مناسبت روز جهانی «کتاب و حق مؤلف» درباره پیش‌بینی اصلاح لايحه جامع حقوق مالكيت فكری پديدآوردندگان آثار ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: با آغاز فعالیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای سومین‌بار لایحه طرح خواهد شد و بعد از گذشت این مدت، اصلاح این لایحه طبیعی به‌نظر می‌رسد.

 وی با اشاره به ویژگی‌های لایجه جامع حقوق مالكيت فكری افزود: در جریان تدوین لایحه، حداقل‌ها از نظر توجه به مقررات بین‌المللی و تطبیق آن‌ها با منافع ملی دیده شده‌‌است. این موارد در کمیسیون‌های مربوطه نیز در معرض تغییر و اصلاح قرار گرفت.

حیدری تصویب این لایحه را یک مطالبه مهم خواند و ادامه داد: اگر به وجود حداقل‌ها در این لایحه قائل باشیم و تاکید کنیم که نیازمند این حداقل‌ها هستیم، باید از نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه مطالبه‌گری کنیم.

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره موفقیت بیشتر ناشران در مقایسه با پدید‌آورندگان در دادگاه‌های تخصصی فرهنگ و رسانه و نگاه لایحه به حقوق مولف، گفت: لایحه حمایت از مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که به قانون حمایت از پدید‌آورندگان و یا حق مولف، معروف است، صرفا به حمایت از پدید‌آورنده اختصاص دارد؛ هرچند در برخی ابعاد برای ناشران نیز حق قائل شده‌ اما اصل موضوع لایحه حمایت از خالق اثر و پدید‌آورنده است و مابقی باید مراقب این حقوق باشند.   
   
حیدری با تاکید بر توجه به مراقبت از حقوق پدیدآور بیان کرد: همه حلقه‌ها بعد از تولید اثر باید از حقوق مولف مراقبت و در کنار آن زندگی کنند، نه اینکه آن‌را نادیده بگیرند و فقط به حقوق خود فکر کنند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه بی‌توجهی به حقوق پدید‌آورند‌گان را می‌توان کاهش داد، عنوان کرد: درباره آگاهی‌بخشی برای توجه به حقوق‌ پدیدآور، یک نقش کلیدی از آن دولت است. ارکان مختلف دولت، اعم از نهاد‌های آموزش ابتدایی شامل مهد‌‌های کودک، آموزش و پرورش دانشگاه‌ها و لایه‌‌های دیگر، اعم از مصرف‌کنندگان محصولت فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مخاطب هنرمندان هستند، باید وارد عمل شوند. به‌عبارت دیگر در گام نخست آموزش حقوق، همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به رعایت حقوق پدید‌آور احترام بگذارند. 

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ضمن به قانون خوب و جامع نیاز است تا پدید‌آور از استیفای حقوق تضییع شده خود مطمئن باشد. توجه قوه‌قضائیه نیز ضروری است؛ بنابراین به یک زنجیره متصل به‌هم نیاز داریم. حضور همه ارکان از قوه مجریه، قضائیه و مقننه و البته خود پدید‌آور با اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها