چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
بی‌توجهی به تکنولوژی باعث تعطیلی واحدهای چاپ و نشر می‌شود

مدیر چاپ هادی معتقد است؛ شیوع بحران کرونا و تعطیلی اصناف نشان داد بی‌توجهی به تکنولوژی روز منجر به تعطیلی واحدهای چاپ و نشر خواهد شد.

مهدی رمضانی، مدیر چاپخانه هادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به بحران کرونا و تاثیر آن بر فعالان چاپ و نشر گفت: این بیماری تاثیرات زیادی در همه کسب‌وکارها داشته است؛ به‌طوری‌که هیچ صنفی از آسیب‌ها و ترکش‌های این بحران در امان نمانده و حتی برخی اصناف به‌طور کلی تعطیل شده‌اند.
 
وی افزود: چاپ و بسته‌بندی یک شغل کلیدی در صنایع به شمار می‌آید و به هیچ عنوان نمی‌توان نقش آن را در جوامع نادیده گرفت. در ادامه شرایطی که برای صنعت چاپ ایجاد شده، تولید و مطالعه کتاب و روزنامه نیز به دلیل تعطیلی‌ها، آسیب‌هایی را متحمل شده‌اند.
 
رمضانی با بیان اینکه کسب و کارها در دوره کنونی باید چابک باشند، عنوان کرد: مسئولان چاپخانه باید بتوانند هماهنگ با بازار، صنعت و تکنولوژی جلو بروند. به‌عنوان مثال؛ سه سال پیش با توسعه اپلیکیشن‌های مختلف تیراژ روزنامه‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد و باعث نگرانی جمع زیادی از فعالان چاپ شد. از سوی دیگر؛ تیراژ کتاب‌ها نیز کاهش پیدا کرد زیرا مردم به سمت مطالعه نسخه‌‌های الکترونیک کتاب‌ها رفتند. در این شرایط، اداره چاپخانه نیازمند هماهنگی با این اتفاقات است.
 
رمضانی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در دیجیتالی شدن فضای کسب و کارها نیز گفت: اکنون شاهدیم که تکنولوژی در خدمت صنایع مختلف است و بسیاری از ناشران از این فضا برای فروش نسخه‌های الکترونیک کتاب خود اقدام می‌کنند و برنامه‌ها و همایش‌ها در قالب وبینار اجرا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه کرونا به توسعه جامعه مجازی در جامعه رونق بخشید، یادآور شد: اگر بیماری کرونا هم به‌طور کامل برطرف شود، تکنولوژی و فضای مجازی در جامعه ما گسترش پیدا می‌کند؛ به‌طوری که خرید اینترنتی و آنلاین جایگزین خرید حضوری شده است.
 
رمضانی با طرح این موضوع که اهالی چاپ و نشر باید از این فرصت استفاده بهینه کنند، ادامه داد: چاپخانه‌ها باید خود را به‌روزرسانی کنند؛ به‌طوری که یک سایت مجهز راه‌اندازی کنند و تمام مراحل سفارش چاپ کتاب را به صورت آنلاین از تحویل متن تا دیگر مراحل انجام دهند.
 
به گفته وی، ناشرانی که چاپخانه دارند، می‌تواند خرید اینترنتی کتاب را در این سایت بگنجاند و در کنار آن فایل الکترونیک کتاب را نیز به‌فروش بگذارند تا در صورت عدم دسترسی به نسخه چاپی، مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
 
رمضانی با بیان اینکه بی‌توجهی به تکنولوژی روز منجر به تعطیلی واحدهای چاپ و نشر خواهد شد، گفت: نمی‌توان دلخوش بود که با پایان بیماری کرونا بار دیگر رونق به بازار کتاب برگردد. اهالی این حوزه باید خود را با تکنولوژی تطبیق بدهند و از مزایای آن برای توسعه کسب‌و‌کار خود استفاده کنند.
 
وی همچنین درباره تجربه چاپخانه هادی در روزهای شیوع بیماری کرونا نیز یادآور شد: ما تلاش کردیم بخش عمده سفارش‌های خود را در بستر وب انجام دهیم و همه مراحل سفارش‌گیری از صفر تا صد در سایت و به‌صورت آنلاین انجام شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها