پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
اجازه دهیم نویسندگان طیف‌های مختلف درباره انقلاب بنویسند

حسینعلی جعفری اظهار کرد: افراد زیادی برای انقلاب تلاش و مجاهدت کردند اما بعدها شرایطی پیش آمد که عده‌ای جدا و عده‌ای بی‌حس شدند. با این حال می‌شود این افراد را نیز جذب کرد و شرایط به شکلی باشد که نویسندگان این دو طیف نیز به میدان بیایند و درباره انقلاب بنویسند.

دبیر هنری بخش داستان جشنواره «شعر و داستان انقلاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ با توجه به استقبال مخاطبان و مشکلاتی که کرونا در کشور به وجود آورده است، مهلت ارسال اثر به جشنواره «شعر و داستان انقلاب»، تا پایان اردیبهشت‌ماه 1399 تمدید شده است و علاقه‌مندان همچنان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها دنیا دست کروناست و اوست که تعیین می‌کند چه کاری انجام شود و چه کاری انجام نشود. باتوجه به این مشکلات، هنوز داوران جایزه معرفی نشده‌اند؛ اما به احتمال زیاد تا پایان اردیبهشت‌ماه داوران نیز مشخص خواهند شد.

حسینعلی جعفری با اشاره به رسالت بخش داستان جشنواره «شعر و داستان انقلاب» گفت: جشنواره «شعر و داستان انقلاب» امسال دوازدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد؛ به دلیل آنکه ما بعد از انقلاب به سرعت وارد جنگ شدیم، آن‌طور که باید و شاید به این حوزه توجه نشد و این طبیعی هم بود. ما نمی‌توانیم از واژه کم‌کاری یا غفلت استفاده کنیم و همه چیز به دلیل شرایط پیش آمده، رخ داد. بنابراین دوستان تلاش کردند تا برای شناخت و حفظ ارزش‌های انقلاب، این جایزه راه‌اندازی شود.
 
وی افزود: جا دارد که در اینجا یادی هم کنیم از زنده‌یاد امیرحسین فردی که پایه‌گذار این جشنواره بود. در واقع با راه‌اندازی این جشنواره، هدف این شد که جریانی شکل بگیرد و این کار انجام شد و من فکر می‌کنم که بعد از گذشت 12 دوره، حالا نیاز است که در شرایط فعلی صاحب‌نظران بیایند و درباره این جشنواره حرف بزنند و آسیب‌شناسی کنند که آیا ما به خواسته‌هایی که داشتیم رسیده‌ایم یا خیر.
 
دبیر هنری بخش داستان جشنواره «شعر و داستان انقلاب» در توضیح اهمیت انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ انقلاب اسلامی یک رویداد مهم است که تاریخ امروز ما را به دو نیمه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کرده است و در اینجا لازم است که نویسندگان بیایند و درباره این اتفاق مهم تاریخی قلم بزنند. البته تا به امروز آثار بسیار خوبی در این حوزه نوشته شده و انصافا اثرگذار هم بوده است.
 
وی ادامه داد: نگاه من به انقلاب یک نگاه سیاسی نیست؛ متاسفانه به دلیل جنگ و اتفاقاتی که بعد از انقلاب رخ داد، بیشتر نگاه‌ها به انقلاب سیاسی بود؛ اما واقعیت این است که انقلاب اسلامی یک مساله فرهنگی بوده است. افراد زیادی برای انقلاب تلاش و مجاهدت کردند اما بعدها شرایطی پیش آمد که عده‌ای جدا و عده‌ای بی‌حس شدند. با این حال می‌شود این افراد را نیز جذب کرد و شرایط به شکلی باشد که نویسندگان این دو طیف نیز به میدان بیایند و درباره انقلاب بنویسند. از دید من مشکلی نیست و حتی این کار باید انجام شود.
 
این نویسنده با اشاره به پتانسیل‌های ادبیات انقلاب گفت: ادبیات انقلاب اسلامی پتانسیل جهانی شدن دارد؛ وقتی ویکتور هوگو با کتاب «بینوایان»‌ انقلاب فرانسه را معرفی می‌کند، چرا ما نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.
 
وی افزود: تجربیات گذشته به ما نشان می‌دهد که مردم این گونه کتاب‌ها را دوست دارند و به خوانش آنها علاقه‌مند هستند. انقلاب ما اثرگذاری خاصی داشت و حتی در سطح جهانی نیز اثرگذار بود. شعار نمی‌دهم؛ چراکه بیشترین افرادی که اثر تاثیرگذار درباره انقلاب نوشته‌اند، خارجی هستند و از نگاه آنها نیز انقلاب اسلامی یک اثرگذاری جهانی داشته است.
 
جعفری در توضیح اینکه چرا ما نتوانستیم این ادبیات را به دنیا عرضه کنیم، اظهار کرد:یکی از دلالیل این است که شاید من نویسنده هنوز نتوانسته‌ام عظمت انقلاب اسلامی را درک کنم؛ شاید کم‌کاری کرده‌ایم و جسارتا گاهی دچار کج‌فهمی شده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم کاری جهانی عرضه کنیم.
 
دبیر هنری بخش داستان جشنواره «شعر و داستان انقلاب» با اشاره به برنامه‌هایش برای ادامه مسیر بخش مربوطه گفت: من نمی‌توانم در مدت کم، کار بزرگی انجام دهم و فکر می‌کنم اگر الان از برنامه‌هایی بگویم که امکان انجامش نباشد، بیشتر شبیه نامزدهای انتخاباتی عمل کرده‌ام. خدا رحمت کند گل‌آقا را، می‌گفت: «همه جای شهر را تمیز کنید؛ اما شعارها را بذارید باشد که چهار سال بعد به درد می‌خورد.»
 
وی در پایان اظهار کرد: تلاش می‌کنم در این دوره کارهایی انجام دهم که در دوره‌های بعدی هم دوستان بتوانند آن را تکمیل کنند و انجام دهند و از این رو شاهد پیشرفت جشنواره باشیم. برای مثال تلاش می کنیم تا گروه‌ها و نهادهای دیگر را هم وارد این حوزه کنیم، چراکه همان‌طور که اشاره شد، انقلاب برای عده‌ خاصی نیست و برای همه مردم است.
 
گفتنی است دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب به همت مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها