شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
فروش آنلاین و طرح‌های حمایتی می‌تواند کتاب‌فروشی‌ها را نجات دهد

علیرضا توسلی می‌گوید: تا زمانی که کتاب‌فروشی‌ها به فکر فعالیت دیجیتال کتاب‌فروشی خود نباشند و دولت از صنعت نشر حمایت نکند، همگی محکوم به شکست‌ایم.

علیرضا توسلی، مدیر کتاب‌فروشی «کیان» واقع در فاز یک شهرک اندیشه استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در شرایط بحرانی کرونا و پیش‌بینی از آینده صنعت نشر گفت: اگر طرح‌های حمایتی مدت‌دار و تاثیرگذار در چنین شرایطی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به آینده کتاب‌فروشی‌ها در بحران کرونا و پساکرونا امیدوار بود.
 
وی افزود: همیشه می‌توان به تهدیدها به چشم یک فرصت نگاه کرد و کرونا هم علاوه‌بر تمام مشکلات و دردسرهایی که ایجاد کرد، فرصتی نیز برای کتاب‌فروشی‌ها و کتابخوانی مردم بود؛ چراکه بسیاری از مردم به کتاب و کتاب‌خوانی روی آوردند.
 
توسلی درباره ابتکارات خلاقانه کتاب‌فروشی‌ها برای جلوگیری از زیان مالی بیشتر و کمک به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور عنوان کرد: بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در این شرایط همگام با تکنولوژی پیش نرفته‌اند و به‌شکل سنتی فعالیت می‌کنند؛ درحالی‌که اگر با این مسیر همراه نشوند، ممکن است که در آینده آسیب‌های شدید ببینند.
 
وی بیان کرد: تا زمانی که کتاب‌فروشی‌ها به فکر فعالیت دیجیتال کتاب‌فروشی خود نباشند و دولت از صنعت نشر حمایت نکند، همگی محکوم به شکست‌ایم. فروش آنلاین و حمایت‌های دولت از صنعت نشر در این شرایط کمی راه را برای ادامه حیات کتاب‌فروشان هموار می‌کند.
 
مدیر کتاب‌فروشی «کیان» با اشاره به راهکارهای موجود برای حمایت از خانواده صنعت نشر گفت: هراندازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای متولی طرح‌های فصلی مداوم و موثری را اجرا کنند، قطعا کتاب‌فروشان نیز می‌توانند از این فرصت برای بهبود وضعیت و کمک به گسترش کتاب‌خوانی استفاده کنند.
 
توسلی در پایان عنوان کرد: دولت باید ماهی‌گیری را به کتاب‌فروشان یاد بدهد؛ یعنی هرچه پول بیشتری به کتاب‌فروشان چون وام‌های بلاعوض داده شود، به‌همان شکل هم از دست خواهد رفت؛ اما اجرای طرح‌های حمایتی و فرهنگ‌سازی خرید کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط کرونا در برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها