سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
صنعت نشر از اتحادیه پویا و با برنامه محروم است

علی‌اکبر تورانیان، دو دلیل آسیب‌پذیری صنعت نشر از بحران‌ها را پایین بودن سرانه مطالعه و گرانی ملزومات تولید کتاب می‌داند و درباره نقش اتحادیه در شرایط کرونایی می‌گوید: بعد از شیوع ویروس کرونا، حرکت‌های جدی از سوی صنف برای فعالان این حوزه دیده نشد.

علی‌اکبر تورانیان، مدیر انتشارات «شهرآب» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت صنعت نشر در دوره پساکرونا بیان کرد: صنعت نشر، برای مواجه با بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا، آمادگی نداشت و باید بپذیریم کرونا دنیا از‌جمله کسب‌و‌کار‌ها را دچار تغییر کرده‌است. به‌جای فرورفتن در لاک دفاعی باید بحران را به فرصت تبدیل و از تجارب هم‌زیستی با کرونا در آینده، استفاده کنیم.   

برای جبران خسارت‌ها باید فکر اساسی کرد   
وی با انتقاد از انتشار دیر‌هنگام خبر شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی مسئولان و به‌دنبال آن تاخیر در اقدام به‌موقع برای پیشگیری از آسیب به کسب و کار‌‌ها افزود: باید بپذیریم شیوع ویروس کرونا، فعالان حوزه نشرِ گرفتار بحران را غافلگیر و مشکلات را صد‌چندان کرد. فروش کتاب در اسفند‌ماه به‌دلیل ممنوعیت رفت‌و‌آمد به صفر رسید و فعالان حلقه‌های مختلف نشر برای پرداخت مالی دچار مشکل شدند؛ بنابراین برای ادامه فعالیت صنعت نشر نیازمند فکر اساسی هستیم.

تورانیان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی اصلی رسیدگی به وضعیت صنعت نشر آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: علاوه‌بر از دست رفتن بازار شب عید، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از مهم‌ترین سرفصل‌های تقویم فعالیت ناشران نیز که به واسطه آن به تعهدات مالی خود پاسخ می‌د‌ادند، لغو شده‌است؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ناشران را مورد حمایت جدی قرار دهد.  

تشکل یکدست، پویا و با برنامه نداریم
وی در پاسخ به اینکه چرا صنعت نشر به توسعه بازار بی‌توجه بوده‌است، بیان کرد: باید اعتراف کنیم، فعالان حوزه نشر از وجود اتحادیه پویا، یک‌دست با برنامه و توانمند برای دفاع از منافع صنوف مختلف حوزه نشر، محروم است. ضعف مطالبه‌گری اتحادیه در پیگیری منافع صنف از دولت با هدف رفع خلاء‌ها و توسعه بازار نشر غیر‌قابل انکار است. بعد از شیوع ویروس کرونا، حرکت‌های جدی از سوی صنف برای فعالان این حوزه دیده نشد.

تورانیان درباره آینده نشر در دوره پسا کرونا بیان کرد: برای حفظ فعالان حوزه نشر همه نهاد‌های فرهنگی به‌ویژه بازوی اجرای دولت، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به میدان بیایند. خرید کتاب از ناشران یکی از اقدامات مهم برای جبران خسارت‌‌ها و افزایش توان آن‌ها برای انجام تعهدات مالی است؛ چراکه بیم  ورشکستگی آن‌ها وجود دارد.
 
سرانه پایین مطالعه و ملزومات گران تولید کتاب نشر را آسیب‌پذیر کرده است
مدیر انتشارات «شهرآب» درباره دلایل آسیب‌پذیری صنعت نشر در بحران‌های مختلف، گفت: پایین بودن سرانه مطالعه در ایران یکی از دلایل اصلی آسیب‌پذیری صنعت نشر است. افزایش سرانه مطالعه نیز به تبلیغات موثر، نیاز دارد تا جریان پویای مطالعه در کشور ایجاد شود.

وی افزود: درباره برنامه‌های تبلیغی در حوزه کتاب چه عملکرد قابل‌توجهی را شاهد بودیم؟ در‌حالی‌که رهبر معظم انقلاب بار‌ها، به طرح دغدغه‌‌هایشان درباره مقوله کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرده‌اند. حتی به تشکیل نهضت کتاب و کتاب‌خوانی در کشور تاکید داشتند؛ ایجاد نهضت به معنای انقلاب و جوشش است اما بی‌توجهی مردم به کتاب و کتاب‌خوانی به معنای ضعف بازار کتاب است.           
           
تورانیان در بیان دیگر دلایل آسیب‌پذیری صنعت نشر کتاب ادامه داد: قیمت بالای ملزومات تولید کتاب از‌جمله، کاغذ و چاپ نیز صنعت نشر را آسیب‌پذیر کرده‌است. افزایش قیمت بهای کاغذ تا بندی 550 هزار تومان موجب ازهم‌پاشیدگی صنعت نشر شد. این وضعیت امکان برنامه‌ریزی ناشران را از بین می‌برد.

کتاب ناشران را با بودجه نمایشگاه بخرید
وی با بیان این مطلب که صنف نشر باید تا یک‌سال جاری با وضعیت کرونایی هم‌زیستی داشته باشد، افزود: با توجه به لغو بسیاری از رویداد‌های فرهنگی و ورزشی بین‌المللی، امکان برگزاری سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با استقبال میلیونی در شرایط فعلی محال به‌نظر می‌‌رسد؛ بنابراین باید بودجه نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی تهران را اورژانسی به خرید کتاب از ناشران اختصاص دهند.

مدیر نشر شهرآب، پرداخت وام با سود‌های اندک و تک رقمی را یکی دیگر از راهکار‌های موثر برای جبران خسارت ناشران دانست و افزود: همه هزینه‌های جاری تولید کتاب افزایش پیدا کرده‌است؛ بنابراین دولت بودجه برگزاری نمایشگاه را بدون واسطه برای ارائه تسهیلات و خرید کتاب از ناشران هزینه شود.    

تورانیان با بیان اینکه انگیزه اصلی ناشران، علاقه و عشق به کتاب و فرهنگ است به شعار سال «جهش تولید» اشاره و بیان کرد: بسیاری از ناشران براساس شعار سال، حجم و برنامه‌ریزی قابل‌توجهی را پیش‌بینی‌ کرده بودند و نباید این برنامه‌ها متوقف شود و تولید کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها