پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
پهنای باند یکی از اصلی‌ترین معضلات ناشران در راه الکترونیکی شدن

میلاد حسینیان، مدیرمسئول انتشارات اطلس پیدایش معتقد است؛ بسترها در فضای مجازی از جمله پهنای باند مورد نیاز برای پیشبرد فعالیت‌های مجازی بسیار محدود است. ما چه بخواهیم چه نخواهیم باید در مسیر الکترونیکی شدن گام برداریم.

میلاد حسینیان، مدیر مسئول انتشارات اطلس پیدایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهمیت تقویت زیرساخت‌های فناوری و پلت‌فرم‌ها برای ارائه خدمات الکترونیک به ناشران در دوران بحران کرونا گفت: اولین موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که بحران کرونا نشان داد که ناشران برای استفاده از فضای مجازی و فناوری برای ادامه فعالیت‌هایشان چندان حق انتخاب ندارند؛ درواقع تنوع بسترها و پلت‌فرم‌ها طیف مطلوبی ندارد که ناشران بخواهند با توجه به نیازهایشان از آن‌ها بهره بگیرند.
 
وی افزود: ما مجبوریم مسیر الکترونیکی شدن را بپیماییم درواقع چه بخواهیم و نخواهیم راهیست که باید برویم. باید گفت بحران کرونا در این فرآیند تسریع به وجود آورده است. این دوران باعث شد ناشران ایرادات زیادی از بسترهای فناوری محور دربیاورند که می‌تواند زمینه پیشرفت‌های بسیاری در این عرصه باشد. در حقیقت فناوری در نشر دیگر یک آپشن نیست بلکه یک اجبار است که باید نگاه جدی‌تری به آن داشت.
 
وی با اشاره به بسترها در فضای مجازی گفت: متاسفانه بسترها در فضای مجازی از جمله پهنای باند مورد نیاز برای فعالیت‌های اینچنین بسیار محدود است. بسترهای فعلی باعث شده‌اند که رسانه‌های ما اغلب یک‌طرفه باشند و همواره اظطراب برای برقراری ارتباط با مخاطب برای برگزاری جلسات رونمایی یا نقد کتاب به دلیل نداشتن یک بستر ویدئو کنفرانس قوی در کشور همواره وجود داشته باشد.
 
حسینیان گفت: در شرایط فعلی توسعه پهنای باند برای رفع مشکلات مذکور و همچنین برای راحتی ناشران در مسیر الکترونیکی شدن ضرورت زیادی دارد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه انحصار پخش زنده متعلق به صدا و سیما است، بستر قانونی  و مطمئنی برای ناشران در این زمینه هنوز وجود ندارد. پیشرفت در این عرصه‌ها نیازمند حمایت همه‌جانبه از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف است و همگی باید به کمک برنامه‎‌نویسان آیند تا نشر سرعت بیشتری در استفاده از فناوری‌ها را در اختیار بگیرد.
 
مدیر مسئول انتشارات اطلس پیدایش گفت: با توجه به اینکه فضای اینترنتی هنوز در کشورمان فضای پایداری نیست و کم یا قطع شدن سرعت همواره مشکل اصلی است باید راه‌حل مطمئن‌تری برای حل آن در نظر گرفت.
 
وی افزود: قدم گذاشتن در این مسیر کمی غیرقابل پیش‌بینی است برای مثال چندی پیش زمانی‌که هنوز ویروس کرونا شیوع پیدا نکرده بود یکی از جلسات آنلاین ما که نزدیک به نود نفر در حال مشاهده آن بودند به علت قطع شدن اینترنت لغو شد، بنابراین وجود تغییرات فنی مکرر و مشخص در این فرآیند بی نطمی به وجود می‌آورد که نیازمند سازمان‌دهی و نظم است.
 
وی با اشاره به کافی بودن یا نبودن خدمات پلت‌فرم‌ها گفت: امروز نیاز اصلی ناشران درباره اپلیکیشن‌های ایرانی حمایت همه‌جانبه آن‌ها از ناشران به ویژه در زمینه حفط محتوا است. برای  مثال دادن تعهد به کاربر یکی از امکاناتی است که باید به ناشران بدهند. در واقع بزرگ‌ترین نگرانی  ناشران  حفط رعایت کپی‌رایت است که انتظار می‌رود پلت‌فرم‌ها آن نوع از فناوری را در بسترهایشان به کار گیرند که خیال ناشر را از انتشار غیرقانونی کتابش راحت کند.
 
حسینیان گفت: در واقع ناشران نیاز به پلت‌فرم‌های امن دارند که خدمات همه‌ جانبه‌ای به ناشران و مخاطبان ارائه دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها