سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
آینده نامعلومی در انتظار کتاب‌فروشی‌ها است

محمدرضا دانایی با بیان اینکه هنوز اطلاع جامع و شفافی درباره وضعیت پیش‌رو در حوزه فرهنگ وجود ندارد، گفت: آینده نامعلومی پیش‌رو اهالی حوزه نشر؛ خصوصا کتاب‌فروشان قرار دارد که بسیار نگران‌کننده است.

محمدرضا دانایی، مدیر کتاب‌فروشی «سوده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به شرایط نامساعد کتاب‌فروشی‌ها برای ادامه حیات در شرایط کرونا گفت: باتوجه به شرایط پیش‌رو جامعه و کتاب‌فروشی‌ها، آینده نامعلومی پیش‌رو اهالی این حوزه بوده که بسیار نگران‌کننده است. هنوز اطلاع جامع و شفافی درباره اقدامات پیش‌رو در حوزه فرهنگ وجود ندارد.
 
وی افزود: اصلی‌ترین دغدغه ناشران و کتاب‌فروشان، تامین هزینه‌های مالی و عمل به تعهد چک‌ها است. متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که چک‌های بسیاری از کتاب‌فروشان و ناشران پاس نمی‌شود.
 
دانایی درباره اقداماتی که باید برای حمایت از خانواده صنعت نشر انجام بگیرد، عنوان کرد: اگر متولیان حوزه فرهنگ برای حمایت از خانواده نشر و جلوگیری از آسیب بیشتر این حوزه، وام کم‌بهره‌ای درنظر بگیرند، تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان چرخ سیستم صنعت نشر که پیش از کرونا ضعیف بود و در این شرایط ضعیف‌تر شده است را دوباره سرپا نگه‌داریم.
 
وی ادامه داد: با بحران کرونا و قرنطینه مردم، تمایل مردم به کتاب‌خوانی و فروش اینترنتی و تلفنی کتاب‌ها افزایش یافته است.
 
مدیر کتاب‌فروشی «سوده» بیان کرد: در این شرایط، کتاب‌فروشی‌ها باید با ابتکارات خلاقانه خود، مانع از آسیب بیشتر و ضررهای مالی شوند. اگر پلتفرم آنلاین و یا سفارش تلفنی کتاب ندارند، باید تدابیر مربوط به تولید و راه‌اندازی آن را انجام بدهند تا از این طریق بتوانند به حیات خود ادامه بدهند.
 
دانایی با اشاره به اصلی‌ترین دغدغه خود در شرایط کرونا و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها گفت: چالش ما، نبود مشتری حضوری در کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های کتاب است. مشتری در کتاب‌فروشی حاضر نمی‌شود و فروش اینترنتی و تلفنی کتاب هم تعریف چندانی ندارد. درحال حاضر دو ماه است که با این مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: دوره فاصله اجتماعی، بهترین زمان برای مطالعه است؛ اما متاسفانه به‌دلیل طرح فاصله اجتماعی بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل شدند و با معضلات بسیاری مواجه‌اند.
 
دانایی در پایان گفت: امیدوارم که این بحران هرچه زودتر به اتمام برسد و شاهد رونق تمامی کسب و کارها؛ به‌ویژه صنعت نشر باشیم. تنها دغدغه ما در این شرایط، همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها