شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
«پست کتاب» فرهنگ کتاب‌خوانی را توسعه می‌دهد

رضایی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه پست کتاب در شرایط کرونا، اقدام مناسبی برای کتاب‌فروشی‌ها بود، گفت: این اقدام موجب شده تا ناشر برای تخفیف کتاب با فراغ‌بال بیشتری عمل کند و این نوعی حمایت از ناشر و صنعت نشر است.

مرتضی رضایی، مدیر انتشارات «آی‌نماد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیرگذاری سامانه پست خانه کتاب گفت: اجرای طرح پست کتاب در شرایط کرونا، باتوجه به نامساعدبودن وضعیت کتاب‌فروشی‌ها اقدام مناسبی بود که در ارسال به‌موقع و منظم کتاب‌ها، ثبت سفارش و جلب رضایت مشتری بسیار کمک‌کننده بود.
 
وی افزود: البته تخفیفی هم که این سامانه برای ارسال مرسوله‌های مراکز نشر در نظر گرفته‌است، موجب شده تا ناشر هم برای تخفیف کتاب با فراغ‌بال بیشتری عمل کند و این نوعی حمایت از ناشر و صنعت نشر است.
 
رضایی بیان کرد: این اقدام به ‌توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی نیز منجر می‌شود؛ چراکه در این شرایط آشفته و گرانی کتاب، هرچه بتوانیم در بحث تخفیف قیمت کتاب مانور بدهیم، موجب انگیزه و تشویق مردم برای خرید کتاب می‌شود.
 
وی درباره نقطه ضعف این اقدام خاطرنشان کرد: درحال حاضر اکثر ناشران و کتاب‌فروشان که از سامانه آنلاین استفاده می‌کنند، از یک سامانه واحد استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از پلتفروم‌های مختلفی برای این‌کار بهره‌ می‌برند. اگر سامانه پست خانه کتاب بتواند از وب‌سرویس‌ها استفاده کند تا دیگر سفارش و ارسال کتاب به‌شکل دستی انجام نشود، قطعا بهتر و موثرتر خواهد بود. اگر وب‌سرویس‌ها برای فروشگاه‌های مختلف راه‌اندازی شود، پس از سفارش هرکتاب، سریعا به مرحله ارسال اثر خواهد رسید و دیگر نیازی به سفارش دستی نیست.
 
مدیر انتشارات «آی‌نماد» ادامه داد: درحال حاضر اصلی‌ترین چالش ما، تعطیلی چاپ‌خانه‌ها است چراکه در بحث چاپ کتاب با مشکل مواجه شده‌ایم و این معضل بزرگی است. بحث دیگر، گرانی کاغذ و ارسال کتاب بود که بخشی از آن توسط سامانه پست خانه کتاب برطرف شد.
 
رضایی با اشاره به اینکه تهیه پاکت پستی یکی دیگر از معضلات انتشارات در شرایط کرونا است، گفت: اگر خانه کتاب بتواند از ناشران حمایت کند و پاکت پستی مناسب با لفاف متناسب با ارسال کتاب درنظر بگیرد، می‌تواند در توزیع کتاب‌ها توسط سامانه پست مناسب باشد؛ چراکه بسیاری از مخاطبان از اینکه کتاب‌ها در پاکت‌های مناسب پستی نیست، گلایه‌مند هستند و ناشران نیز به‌دلیل گران‌بودن این پاکت‌های پستی مقدور به تهیه آن نیستند.
 
مدیر انتشارات «آی‌نماد» افزود: با این کار بخشی از مشکلات پستی حل خواهد شد. البته اگر این سامانه تمدید شود علاوه‌‌بر گسترش کتابخوانی و افزایش قدرت خرید مخاطبان می‌تواند بر ارائه تخفیف‌های بیشتر کتاب‌ها توسط ناشران تاثیرگذارتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها