یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ضرورت اعطای وام بلند‌مدت و تعدیل مالیات فعالان چاپ و نشر

مدیر صحافی پارس گفت: به‌دنبال شیوع بیماری کرونا بخش عمده فعالیت‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت و دولت می‌تواند با اعطای وام‌های بلندمدت و کم‌بهره و تعدیل مالیات به دست‌اندرکاران چاپ و نشر کمک کند.

رامین عابدینی، مدیر صحافی پارس در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه بیماری کرونا عنوان کرد: صحافی یک شغل فصلی است و معمولا شش ماه دوم کارها شروع می‌شود، زیرا بازار ما به‌گونه‌ای است که شب عید رونق دارد و در این شش ماه مشغول صحافی کتاب و تقویم و سررسید هستیم.
 
وی افزود: برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ماه‌های آغازین سال، به بازار چاپ و نشر؛ به‌خصوص صحاف‌ها رونق ویژه‌ای می‌بخشد و هرسال بخش عمده سفارش ناشران به این حوزه اختصاص داشت. اما امسال باوجود اینکه تا ماه‌های دی و بهمن سفارشات ما رضایت‌بخش بود، از اسفند ماه همه کارهایمان متوقف شد و حجم سفارش‌ها تا حدی کاهش یافت که تا کنون چنین وضعیتی برای ما سابقه نداشت.

 
این فعال صنعت نشر اضافه کرد: همیشه بعد از تعطیلات نوروز کار خود را شروع می‌کردیم اما امسال تا 30 فروردین تعطیل بودیم و رسما دو ماه به‌طور کلی تعطیلی داشتیم. این وضعیت از نظر اقتصادی، آسیب جدی به همکاران و هم‌صنفی‌های ما وارد کرده است.

عابدینی گفت: اگرچه برپایی نمایشگاه کتاب تهران مشخص نیست اما غیر از آن، معمولا یک‌سری از ناشران کار خود را بعد از عید هم ادامه می‌دادند که به دلیل نامشخص بودن بازار آن‌ها هم دست نگه داشته‌اند.
 
وی رونق چاپ و نشر را منوط به حمایت‌های دولتی خواند و گفت: در این زمینه؛ به نظرم اعطای وام طولانی‌مدت با بهره‌ پایین تنها راهکاری است که می‌تواند به رونق فعالیت واحدهای تولیدی کمک کند. کمک به تعدیل مالیات‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به فعالان این حوزه کمک کند.

به گفته وی، همه این تردیدها و نامشخص بودن وضعیت بازار موجب شده است که بازار در بخش فرهنگ و چاپ و نشر در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و در واقع الان نمی‌دانیم آینده کار ما چیست و سفارش‌ها در چه سطحی قرار خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه اگر این بیماری فروکش کند، می‌توان امیدوار بود که کار واحدهای تولیدی ادامه داشته باشد، عنوان کرد: شغل ما مثل کار خوراک و دارو نیست؛ بلکه از آن دسته کارهایی است که با هر مشکلی در بخش نوسانات نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و... به آن آسیب می‌خورد و همواره در معرض تهدید قرار دارد.
 
عابدینی با اشاره به اینکه ما معمولا در شش ماه دوم سال 15 کارگر داریم، گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا، به شش نفر از کارگران را گفته‌ام سرکار بیایند و مشغول سرویس ماشین‌ها بشوند تا ببینیم به‌دنبال افزایش قیمت حقوق کارگران، هزینه‌ها چگونه خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: من هیچ یک از کارگران ثابت خود را که برای آن‌ها فهرست بیمه رد می‌کنم، اخراج نکردم و کارگران فصلی ما نیز اغلب دانشجو هستند که برای تامین هزینه شهریه دانشگاه خود کار می‌کنند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها